Criza din Ucraina a generat pe piața noastră o cerere de apartamente pentru închiriere, din partea unor multinaționale care vor să-și relocheze angajații, însă oferta pentru acest tip de produse este mică. Antoanela Comșa, președinte Gran Via România și președinte AREI (Asociația Investitorilor Imobiliari din România), a explicat, în cadrul emisiunii Forbes Reinventarea României, că și Gran Via a primit solicitări de cazare a unor angajați din Ucraina, care caută o relocare temporară în țara noastră, doar că în România piața de închirieri nu funcționează ca în Vestul Europei și “este foarte greu să găsești 100 de apartamente într-un singur proiect la închiriere, poate doar acolo unde nu sunt vândute”.
Președinta Gran Via crede că vom vedea o creștere a chiriilor în orașele din aproprierea frontierei cu Ucraina, dacă lucrurile nu revin la normal. “În România nu există o piață build-to-rent, știu că cei de la One United s-au gândit la un moment dat să construiască rezidențial și să-l mențină în portofoliu spre închiriere, dar încă nu este finalizat acest proiect“, a spus Antoanela Comșa.
Dezvoltatorul spaniol, prezent pe piața românească de 16 ani, a investit până acum peste 200 milioane de euro, iar proiectele sale continuă. În prezent, se lucrează la faza a doua din Gran Via Marina, amplasat în Constanța, unde se vor livra 500 de apartamente destinate în principal pieței locale. Din cauza creșterii prețurilor cu materialele de construcții și forța de muncă, dezvoltatorul nu a scos încă la vânzare apartamentele, preferând să aștepte până când proiectul este finalizat, pentru a stabili exact care a fost costul acestuia și ce prețuri să practice.
“În ce privește proiectul nostru din Constanța, nu am ieșit încă cu el la vânzare, dar vom crește prețurile față de apartamentele livrate anul trecut, care erau realizate la prețuri din 2019. La proiectele cu livrare în 2023, vedem creșteri săptămânale de prețuri ale materialelor de construcții. La proiectul nostru din Constanța, am crescut și suprafața apartamentelor. Cele de două camere, care se întind acum pe 58 și 68 mp utili, înainte erau ceva mai mici“, adaugă ea. În proiectul din Constanța, majoritarea apartamentelor se vor situa în jurul a 140.000 euro, în timp ce cele de două camere vor costa 94.000 euro plus TVA, inclusiv locurile de parcare. Ea a mai precizat că majoritatea clienților proiectului din Constanța sunt finali, doar 10% sunt achiziționate cu scop investițional.
Antoanela Comșa crede în potențialul de dezvoltare al Constanței, și afirmă că proiectele Gran Via de pe malul mării se diferențiază de cele din stațiuni, care au scop investițional. În schimb, 80% dintre clienții din prima fază a proiectului au achiziționat cu fonduri proprii. Unii dintre ei sunt navigatori, care își permit să facă economii substanțiale în urma voiajelor pe care le realizează, fiind angajați pe petroliere sau vase de transport, unde salariile sunt foarte mari.
“În Constanța suntem bine poziționați lângă mallul Vivo, lângă Kaulfland și la 2 km de Mamaia. Pentru faza doi, avem chiar o listă deschisă, cu peste 100 de clienți care așteaptă să-i sunăm în momentul în care vom demara prezentările“, punctează președinta Gran Via.
Dar potențialii clienți vor avea de așteptat câteva luni, până când se vor stabili prețurile finale. Inflația, creșterile de prețuri săptămânale ale materialelor, vor genera o mărire a prețurilor apartamentelor. Gran Via își va lua o marjă de creștere pe care o va transfera către client, dar va suporta și dezvoltatorul o parte din costuri.
Un alt proiect al Gran Via, de data aceasta în București, pe strada Fabrica de Gheață, va fi livrat abia la anul. Este vorba de 70 de apartamente poziționate pe segmentul medium-high, care nu vor fi marketate până aproape de finalizare.
Antoanela Comșa crede că în acest an s-ar putea să vedem mai puțini clienți care să-și permită achiziția unui apartament, din cauza creșterii dobânzilor. “Va fi mai dificil pentru clienții cu venituri mici și medii, care apelau la credite ipotecare, să-și achiziționeze o locuință. Trebuie să ne gândim că avem două componente care îngreunează decizia de achiziție, creșterea dobânzilor și a prețurilor imobilelor. Masa critică a celor care-și vor permite să achiziționeze locuințe va fi mai mică și vom ajunge la situații ca în Vestul Europei, unde chiria este mai mică decât rata la bancă“, a punctat ea.
Antoanela Comșa estimează că s-ar putea să ne așteptăm la creșteri de prețuri ale locuințelor între 5 și 10% pentru proiectele care încep anul acesta și au termen de livrare în 2023, însă depinde mult de locație și de nivelul de calitate.
Cert este că cererea încă nu s-a domolit. Potrivit președintei Gran Via, dacă ne uităm la proiectele existente în București, în proporție de 80% dintre apartamentele noi, cu livrare în acest an, sunt vândute încă din faza de construcție. Compania a recepționat, la finalului 2021, faza 4 de la Lujerului, cu 220 de apartamente, iar la momentul respectiv se vânduse 85%. În prezent nu mai este nimic la vânzare.
În condițiile în care munca de acasă se prelungește, iar problemele rețelelor de apă caldă ale Bucureștiului nu se vor rezolva prea repede, cei mai mulți clienți vor căuta proprietăți care să dispună de centrală, de spații mai generoase și mai moderne, iar ansamblurile noi le vor putea oferi aceste facilități.