FacebookTwitterLinkedIn

Prețul certificatelor de emisii de CO2 va crește artificial în următorii ani ca urmare a reducerii, de către Comisia Europeană, a alocării de drepturi de emisii gratuite pentru mai multe industrii, ” în speranța stimulării unei mai mari decarbonizări”.

Decizia este o consecință a creșterii de la 55% la 62% a plafonului de scădere a emisiilor poluante până în 2030 față de anul de referință 2005.

În 2021, Comisia Europeană a propus un plafon de 43%, dar în decembrie 2022 a fost considerat insuficient, astfel că a fost majorat la 62%.

Pentru a obține această reducere a emisiilor de CO2 de 62%, legiuitorii au convenit asupra unei redimensionari a emisiilor UE.

Astfel, 90 de milioane de certificate de emisii (EUA) vor fi scoase de pe piață în 2024, iar în 2026 urmează alte 27 de milioane de EUA.

Întregul plafon european de emisii va fi redus cu 4,3% anual din 2024 până în 2027, iar din 2028, factorul de reducere liniară va crește la 4,4.

Rezerva de stabilitate a pieței va continua să retraga 24% din surplusul de certificate EUA.

”Toate aceste reduceri vor duce la o ofertă semnificativ mai mică de certificate EUA, ceea ce înseamnă o creștere a prețurilor în următorii ani, în speranța stimulării unei mai mari decarbonizări, în special în sectoarele industriale”, se arată într-un comunicat al Carbon Expert.

În sectorul industrial va avea loc o eliminare treptată a alocărilor gratuite de EUA, astfel că, începând cu 2026, numărul de alocari gratuite va fi redus treptat până în 2034, când industriile trebuie vor trebui să își procure toate certificatele necesare prin licitație sau de pe piață.

Prețul certificatelor de carbon din contractele futures este de 85 de euro pe tonă, sub nivelul maxim de 99 de euro pe tonă atins în august 2022.

Pe lângă sectoarele care fac deja parte din EU ETS, multe emisii provenite de la alte activități din UE nu fac parte dintr-o schemă de stabilire a prețurilor emisiilor.

Din acest motiv, din 2025, Comisia Europeană va construi un al doilea sistem de comercializare a emisiilor (EU ETS II) care va fi implementat și pentru clădiri și sectorul transporturilor.

Din 2024, emisiile poluante ale transportului maritime vor intra în această schema de tranzacționare.

Navele mari cu un tonaj brut de peste 5.000 de tone vor trebui să se conformeze, după modelul celorlalte sectoare de activitate din EU ETS.

Vasele de dimensiuni mai mici, precum si emisiile non-CO2 provenite din transportul maritim, cum ar fi metanul și N2O vor fi incluse mai târziu în acest mecanism, cel mai probabil din 2026.