99,4% dintre proprietarii din România care închiriază locuințe nu au apelat la servicii de recuperare a creanțelor, chiar dacă aproape 50% dintre chiriași întârzie la plata chirieie, uneori chiar și cu 30 de zile. Cifrele au reieșit din studiul realizat de Kastel Group și aplicat pe un eșantion de 500 de persoane, cu scopul de descoperi și de a găsi soluții pertinente la problemele pe care le întâmpină atât proprietarii, cât și chiriașii.
„Serviciul de Property Management este potrivit atât pentru proprietarii cu o singură proprietate pe care o închiriază, cât și pentru cei care au un portofoliu de proprietăți imobiliare dezvoltat”, a explicat Christian Tudorache, CEO & Co-Founder Kastel Group.
În România, piața de real estate management este estimată la peste 622 de milioane de euro, iar în 2022 înregistrează o creștere de 3,7%, potrivit statisticilor ibisworld. Peste 8.800 de persoane sunt angajate în cele aproape 2.500 de companii care furnizează servicii de real estate management în țara noastră. România se află pe locul 10 în Uniunea Europeană când vine vorba de performanțele industriei de real estate management, top condus de Germania, unde sectorul generează venituri de peste 16,9 miliarde de euro.
Conceptul de Property Management, apărut în Statele Unite ale Americii, în secolul trecut, a generat venituri de peste 88.4 miliarde de dolari în 2021. Modelul este recunoscut prin facilitățile pe care le generează atât pentru proprietari, cât și pentru chiriași, printre care respectarea legii la întocmirea actelor necesare închirierii, colectarea chiriei și soluționarea oricăror probleme care se pot ivi cu imobilul închiriat.
Studiul furnizat de Kastel Group arată că, din cei 500 de proprietari analizați, 24% dețin garsoniere, 48% – apartamente cu 2 camere, 21% – apartamente cu 3 camere și 6% – apartamente cu 4 camere.
Cele mai multe apartamente date spre închiriere se găsesc preponderent în București (61,811%) și Cluj (36,615%). Alte orașe de referință sunt Timișoara, Baia Mare, Zalău și Ploiești. Din cele 508 apartamente date spre închiriere, 221 au prețul sub 400 euro, 162 se încadrează în intervalul 401 – 600 euro, iar 95 pornesc de la prețul de 601 euro. Restul imobilelor sunt estimate la peste 1.000 euro/lună.
Una dintre cele mai des întâlnite probleme este întarzierea plății efectuate de către chiriaș proprietarului. Astfel, 41,8% au întârziat cu plata între 1 și 15 zile, 14% între 16 și 30 de zile, iar 41,8% nu au întâmpinat nicio problemă în efectuarea plății chiriei sau a facturilor.
În ceea ce privește perioada minimă contractuală, aceasta variază între 6 luni și 2 ani. Din totalul proprietarilor intervievați, 24,6% folosesc contracte de minimum 6 luni, 81% au contracte de 12 luni, iar 7,6% preferă contractele de minimum 2 ani.
Pe lângă întârzierea plății, deținătorii unui apartament au întâmpinat probleme cu privire la uzura obiectelor, dezordine, inundații sau apeluri date de vecini pentru deranjarea liniștii publice.