FacebookTwitterLinkedIn

Franciza rămâne o oportunitate solidă de investiție pentru antreprenorii independenți.

Interviu cu Adrian Ariciu, CEO METRO România

1. Ce reprezintă franciza LaDoiPași în portofoliul METRO România? Dar pentru mediul de afaceri din România?

LaDoiPași este un lanț de magazine de proximitate, înființat în 2012 de către METRO România, lider pe piața magazinelor de proximitate în regim de franciză, cu un număr total de peste 1.700 de magazine la nivel național, în prezent. Conceptul francizei LaDoiPași a fost dezvoltat de METRO pentru a susține antreprenorii locali să își dezvolte afacerile în comunitățile locale, acestea beneficiind de creșterea competitivității, atractivității și a preferinței între consumatorii finali.

LaDoiPași face trecerea de la atributul de proximitate și familiaritate al brandului, la experiența directă a consumatorilor în magazin, unde găsesc exact ce-și doresc.

Pentru mediul de business din România, LaDoiPași reprezintă cea mai mare familie de antreprenori independenți care vine la pachet cu foarte multe beneficii, precum și o ofertă de produse diversificate la raft, cât și noi locuri de muncă pentru comunitățile locale.

2. Care este publicul-țintă vizat de franciza LaDoiPași? Care sunt principalele avantaje de care beneficiază un antreprenor? Dar clienții magazinelor LaDoiPași?

Oamenii care intră în magazinele LaDoiPași găsesc numeroase beneficii care îi determină să rămână clienți fideli. Fie că vorbim de proximitatate, de produse sau de personal, fiecare dintre avantaje are un impact major asupra deciziei de a cumpăra din comunitate.

Continuăm să investim în soluții care să susțină succesul partenerilor noștri din franciză. Vrem să opereze un business eficient, cu o sortimentație potrivită nevoilor din comunitate, oferind consumatorilor finali o experiență cât mai facilă de cumparare.

Magazinele LaDoiPași au tot timpul o gamă diversificată de produse ce oferă posibilitatea unor alegeri cât mai variate, produsele fiind mereu proaspete. Acesta este un lucru important, mai ales pentru produsele din carne și lactate. În principiu, publicul țintă este comunitatea din jurul fiecărui magazin în parte, atât în zonele urbane sau rurale.

LaDoiPași beneficiază de o integrare a sistemului de gestiune cu METRO, care prezintă numeroase avantaje. Printre cele mai importante sunt: optimizarea timpului prin importarea directă a facturilor în contabilitate și generarea automată a NIR-ului; adăugarea simplă și rapidă a unui produs în portofoliul magazinului direct din catalogul online și un control mai bun al stocurilor.

3. Câte francize LaDoiPași funcționează în prezent în țară? (Defalcat, mediul urban și mediul rural).

Deși în ultimii doi ani am traversat cu toții un context socio-economic dificil, iar 2022 nu este lipsit de provocări, comerțul de proximitate a fost unul din câștigătorii crizei Covid, clienții reîntorcându-se în comunitate, acolo unde se simt cel mai în siguranță. Acesta este doar unul din aspectele care au accelerat evoluția modelului de business LaDoiPași. Bineînțeles, nimic nu ar fi fost posibil fără implicarea și eforturile enorme depuse de partenerii noștri,

antreprenorii care operează magazinele LaDoiPași, pe care am încercat să îi sprijinim și să le oferim tot suportul pentru a rămâne aproape de comunitatea și clienții lor,  și pentru a continua să opereze o afacere competitivă și de succes.

În prezent, peste 1.500 de comercianți parteneri în franciză operează un magazin de proximitate LaDoiPași. Franciza LaDoiPași are acoperire la nivel național, cu 38% din magazinele poziționate în sudul țării, 35% în nord, respectiv 27% în vest, METRO România urmărind expansiunea în comunitățile din întreaga țară, atât urban 30% cât și rural 70%.

4. În anul 2021, al doilea an de pandemie, câte francize LaDoiPași au fost acordate? Care a fost evoluția și interesul antreprenorilor față de anul 2020?

Rețeaua de francize LaDoiPași a continuat să se extindă într-un ritm alert în 2021, ajungând să numere astăzi peste 1.700 de magazine în toată țara. Astfel, în prezent este poziționată ca cea mai mare rețea de magazine independente din România, cu obiectivul de a ajunge, până în anul 2023, la 2.000 de unități. Am inaugurat în anul calendaristic 2021, 407 magazine în toate regiunile țării. Recordul absolut de deschideri, a fost înregistrat pe 12 octombrie când au fost inaugurate nu mai puțin de 22 magazine în aceeași zi.

5. Există riscul ca în anul 2022, pe fondul crizelor suprapuse (război, pandemie, criza energetică, inflație) cererea de francize LaDoiPași să se diminueze? Care sunt strategiile vizate în acest an pentru extinderea rețelei LaDoiPași?

În privința strategiei, consolidarea este termenul potrivit în acest moment. Ne interesează trei dimensiuni: să fim în continuare bazați pe creștere, ceea ce am dovedit prin trendul avut în ultimii ani, indiferent de mediul economic mai dificil, am putut câștiga cotă de piață ca jucător în comertul tradițional, dar și în a deservi clienții de diverse tipuri. Noi la METRO România vrem să fim principalul furnizor pentru sectorul de conveniență, ca și multi-canal wholesaler și de aceea, dezvoltarea convenienței prin franciza care ne asigură o bază solidă.

6. Bugetul de marketing pentru brandul LaDoiPași va cunoaște ajustări în acest an față de ultimii doi ani?

Scopul nostru este să venim în întâmpinarea nevoilor clienților noștri, dezvoltarea business-ului în această direcție fiind dintotdeauna nucleul afacerii noastre. Investițiile planificate în România susțin valorile, misiunea și viziunea LaDoiPasi și vor aduce produsele și serviciile noastre mai aproape de clienți. În același timp, din dorința de a oferi un mediu de lucru cât mai plăcut pentru angajații antreprenorilor, planurile de viitor ale companiei sunt construite și în jurul bunăstării lor. De aceea, avem în vedere modernizarea câtorva dintre magazinele deja existente, oferind astfel un acces mai facil și un aspect cât mai actual cerințelor din piață. În principiu, bugetul va putea acoperi într-o capacitate de 100% planul lansărilor noilor magazine iar pentru atingerea targetului nostru, mai numărăm puțin peste 250 de magazine.

7. Care sunt estimările dvs pentru piața de retail în România din anul 2022? Care va fi poziția LaDoiPași în această piață, la finalul acestui an?

Cred că mai toate business-urile au fost nevoite odată cu pandemia să treaca printr-o transformare accelerată. Digitalizarea și e-commerce-ul rămân personajele cheie în

transformarea prin care trec afacerile. Acest lucru, chiar dacă reprezintă o poziționare a modului de abodare a clientului, fără o logistică optimizată și eficientă în spate, aici se pune problema de cât de sustenabil e businessul respectiv. Cred că știm cu toții, la nivel nu doar național, ci și global ce înseamnă e-commerce-ul ca și profitabilitate. Deci din acest punct de vedere, asigurarea disponibilității prin logistică dar și asigurarea unui cost eficient al produsului completează elementele cheie de care menționam: digitalizarea și e-commerce-ul.

Poziția LaDoiPași se va baza pe experiență. Aceasta va rămâne în magazinul fizic, interacțiunea cu persoanele de acolo, cu vânzatorul, cu produsul în sine, toate acestea rămân. Comercianții cu amănuntul s-au luptat să își păstreze magazinele și depozitele, ca urmare a problemelor logistice. Unii retaileri, pentru a atrage candidații, au răspuns cu salarii mai mari, dar și alte avantaje. Alții au alocat un buget mai mare pentru salariile angajaților și au adăugat beneficii pentru a le eficientiza munca și a crea un echilibru între viața profesională și viața personală. În timp ce comerțul online a depășit un trilion de dolari în 2021 la nivel mondial, magazinele fizice vor fi în continuare foarte relevante pentru cumpărături, cu 84% din vânzări provenind din magazinele fizice. Astfel o sa continuăm să investim în deschiderile de magazine LaDoiPași.