FacebookTwitterLinkedIn

Europrod adoptă o strategie fundamentală bazată pe investiții continue în echipamente și abordări etapizate, evitând ținte nerealiste și concentrându-se pe tendințele stabilite de consumatori. Aceste componente vitale configurează nucleul noii strategii de afaceri.

Afacerile centrate pe comercializarea de semipreparate și produse ready-meal, în contextul accelerat al zilelor noastre, par a fi oportunități solide, chiar și într-un peisaj competitiv intens. Totuși, succesul depinde de adoptarea unei atitudini antreprenoriale ponderate, conform Lucicăi Benedic, directorul general al Europrod, o companie care face parte din grupul Agricola, dar este specializată în vânzarea de semipreparate și produse de tip ready-meal. „Adoptând o abordare treptată, fără aspirații sau obiective nerealiste, se pot atinge rezultate durabile. Răbdarea investitorilor este răsplătită prin efectul de multiplicare”, afirmă ea. 

În epoca postpandemie, tendințele consumului de alimente au început să corespundă mai mult cu modul în care oamenii aleg să‑și trăiască viețile, dorindu-și mai multă libertate și timp liber pentru activități personale, socializare și comunicare. „Este evident că cererea pentru produsele gata de consum este în creștere”, observă Lucica Benedic. Față de alte sectoare grav afectate de pandemie, segmentul de semipreparate și ready-meal a cunoscut o creștere, datorată în mare parte nevoii consumatorilor de a-și valorifica timpul liber în compania celor dragi, reducând timpul petrecut în bucătărie. „A crescut cererea de produse gata pregătite deoarece au apărut oportunități/provocări atât în ceea ce privește dezvoltarea businessurilor de tip HoReCa, cât și creșterea consumului/vânzărilor prin canalul online. Lipsa personalului calificat, a dorinței de muncă, determină clienții noștri din HoReCa să se îndrepte din ce în ce mai mult către produsele noastre, și asta datorită reducerii activităților în bucătării.” În umbra acestor tendințe, profilul actual al consumatorului de produse ready-meal este „reprezentat în special de persoanele mai tinere care au câteva obiective majore: libertate, comunicare, socializare. Iar pentru noi înseamnă semnificativ clienți de tip HoReCa”, completează Lucica Benedic. 

Cum arată însă un top al celor mai vândute produse Europrod în 2023? Potrivit CEO-ului companiei, în acest clasament se regăsesc produsele din carne tranșate/calibrate, precum strips, șnițele și nuggets. „Din punct de vedere al cantității de produse vândute, în 2023 am înregistrat o creștere de 3% față de cifra raportată în 2022, ajungând astfel la 5.220 de tone, o creștere mică, dar sănătoasă, deoarece am avut de îmbunătățit anumite procese de vânzare, respectiv o distribuție mai eficientă pe canalele de vânzare.”

În anul 2020, Europrod a pus în funcțiune o a doua linie de fabricație, ceea ce a condus implicit la o majorare și a volumelor vândute. În acest context, Lucica Benedic a menționat o creștere substanțială, de 60% în anul 2023 față de 2020, respectiv de 11% față de 2021. „Creșterea produselor din carne tranșate a înregistrat volumele cele mai mari, însă asta nu înseamnă pentru noi un lucru nemaipomenit, deoarece presupune multă muncă manuală, atenție sporită, capacitare redusă a echipamentelor din fabrică etc. și știm cu toții că nu mai există forță de muncă în România.”  

Europrod, în prezent, exportă 36% din producția sa către piețele externe. Cu toate acestea, Lucica Benedic subliniază din nou principiul fundamental al companiei: dezvoltarea afacerii trebuie să se facă treptat. „Ne concentrăm pe o creștere echilibrată pe termen mediu și lung, având ca scop principal satisfacerea nevoilor tuturor părților implicate în performanța companiei, inclusiv angajații, acționarii, furnizorii, clienții, autoritățile, comunitatea locală și, bineînțeles, consumatorii”, explică Lucica Benedic. Ea subliniază că, deși perioada 2020-2023 a fost plină de incertitudini, compania nu și-a schimbat strategia; și-a continuat doar obiectivul principal, divizându-l în obiective mai mici. „Am avut o abordare în mod consecvent a riscurilor și oportunităților potențiale, le‑am gestionat cu foarte mare atenție astfel încât să nu ne dezechilibreze evoluția businessului”, completează aceasta.  

Cea mai mare investiție pe care Europrod a realizat-o în ultimii cinci ani a fost cea din 2019/2020 și a însumat 5,5 milioane de euro într-o nouă linie de producție. În rest, compania a derulat investiții în dezvoltarea infrastructurii și siguranța alimentului, mediului etc. – acestea din urmă reprezentând aproximativ 6% din cifra de afaceri, anual.

În 2022 (ultimul an pentru care există date financiare raportate), Europrod a înregistrat o cifră de afaceri de aproape 130 de milioane de lei, în creștere cu peste 30 de procente față de valoarea din anul precedent. De asemenea, profitul net al companiei s-a majorat și el în 2022, ajungând la 21,1 milioane de lei. „Având în vedere că am ajuns la capacitatea dorită pe utilajele existente, în acest an, 2024, ne propunem să asigurăm mentenanța preventivă a tuturor utilajelor existente, astfel încât să menținem ceea ce avem și, în continuare, să eficientizăm atât operațional cât și economic orice proces implementat în companie”, subliniază Lucica Benedic.

Tot în acest an, compania va înlocui trei utilaje-conducătoare în procesul de fabricație, în valoare de 1,5 milioane de euro. Lucica Benedic a recunoscut că în prezent se lucrează și la un plan strategic de dezvoltare a businessului, pentru ca în următorii ani compania să poată demara construirea unei noi fabrici a cărei investiție va depăși suma de 35 de milioane de euro. 

Lucica Benedic este la bază economist și se află la cârma Europrod din anul 2012. Are un master în contabilitate și informatică de gestiune. În perioada 2010-2012, ea a fost șef al Departamentului Controlling din Agricola, departament înființat în vederea construirii și implementării unui model unic de raportare declinat pe fiecare linie de bussines, ulterior reorganizării grupului de firme, în anul 2009. De asemenea, Lucica Benedic a avut atribuţii de monitorizare a performanței fiecărei companii din Grupul Agricola, analiza rezultatelor obținute și raportarea acestora către echipa de management executiv.