FacebookTwitterLinkedIn

Forbes România prezintă în exclusivitate profilurile ascultătorilor principalelor programe de radio la nivel național, în prime–time (orele 07.00–10.00) din ultimul studiu de audiență al Asociației pentru Radio Audiență (ARA).

Audiențele radiourilor se măsoară de trei ori pe an, în așa-numitele „valuri de măsurători”, iar cifrele oficializate de Asociația pentru Radio Audiență reprezintă pentru radiouri oportunități de promovare în presă: „cel mai ascultat radio”, „radioul cu cei mai mulți ascultători”, „radioul cu cei mai fideli ascultători în București”… Audiențele sunt fluturate ca niște steaguri de luptă. 

Pentru investitorii publicitari în piața radio contează mai puțin numărul de ascultători pe zi (daily reach) sau cota de piață (market share), ci mai cu seamă profilurile ascultătorilor unui post de radio. Pentru că investitorii urmăresc ca mesajele lor să fie recepționate de persoanele cărora le sunt adresate produsele și serviciile promovate. Pe baza analizei acestor studii se iau deciziile de a investi publicitate în programele unui anumit radio. Dar astfel de studii apar foarte rar în spațiul public. 

Din ultimul val de măsurători, pentru perioada 28 august – 17 decembrie 2023, Forbes România a extras din sondajele ARA, realizate de companiile IMAS şi Mercury Research, profilurile de ascultători pentru 11 rețele de radio, care se referă la targetul național, persoane cu vârste de peste 11 ani, în intervalul orar 07.00-10.00, în zilele lucrătoare (luni-vineri). Din cele 11 stații, trei aparțin Societății Române de Radio (SRR): Radio România Actualități, Antena Satelor și Radio România Cultural. A fost ales intervalul orar 07.00-10.00 pentru că acesta este așa-numitul „prime-time” pentru piața radio, adică este perioada de maximă audiență.

Radiourile comerciale sunt bine poziționate pe publicul vizat inițial, arată datele din sondajul ARA. Ascultătorii tineri sunt mai mulți pe stațiile Kiss FM, Radio ZU și Virgin Radio, în timp ce persoanele mature ascultă matinalele de la Europa FM, Rock FM și Digi FM. Ascultătorii cu cele mai ridicate vârste se află, în primele ore ale dimineții, pe stațiile radioului public. În funcție de sexe, radiourile cu cele mai ridicate procente ale publicului feminin din totalul audienței acelei stații sunt: Magic FM (53,8), Virgin Radio (53,3%), Radio România Cultural (51,7%) și Radio ZU (51,6%). Bărbații sunt mai numeroși pe Digi FM (68,5%), Europa FM (66,4%) și Rock FM (64,6%). 

Radiourile care atrag cele mai mari ponderi de adolescenți (11-17 ani) sunt: Kiss FM (11,5%) și, surprinzător!, Antena Satelor (11%). Adolescenții din mediul rural, cu precădere elevii, sunt atrași de programele de muzică populară difuzate de acest radio al SRR. De remarcat că programul „Matinal” de la Radio România Actualități (RRA) nu este ascultat de adolescenți, figurând cu 0% în sondaj. Cu siguranță că, că la acele ore, elevii sunt la școală…  

Pe segmentul 18-29 de ani, concurența este mare între Kiss FM (20,4%), Radio ZU (21,8%) și Virgin Radio (25,5%). „Virgin Radio Romania Breakfast” are cel mai mare procentaj din audiența programului pe targetul de vârstă 30-39 de ani: 37%. Pe locul secund este show-ul „Morning Glory cu Răzvan Exarhu” de pe Rock FM, cu 29,8%. Matinalele de Magic FM (Liana Stanciu) și Europa FM („Deșteptarea” cu Vlad Petreanu, George Zafiu și Luca Pastia) au cele mai mari ponderi pe segmentul de vârstă 40-49 de ani: 35%, respectiv 30,7%. De altfel, acest segment de vârste este nucleul dur de ascultători al celor două radiouri.

Publicul cu vârste între 50 și 59 de ani are cote ridicate la Antena Satelor (28,2%), Radio România Cultural (25,7%), Pro FM (24,3%) și Magic FM (24%). „Matinalul” de la Radio România Actualități (Daniela Petrican și Cătălin Cârnu) atrage ascultători de pe acest target în proporție de 21,7% din totalul audienței programului. De altfel, „Matinalul” de la RRA deține cea mai mare pondere a ascultătorilor cu vârste de peste 60 de ani: 59%. Adică aproape 60% din audiența acestui program (daily reach) de 962.000 de ascultători pe zi este formată din persoane cu vârste de peste 60 de ani, la nivel național. Studiul mai arătă că 61% dintre ascultători sunt persoane inactive (pensionari). Din acest motiv, pauzele publicitare de la RRA sunt pline de reclame pentru medicamente și suplimente alimentare. Cei mai mulți ascultători ai programului „Matinal” provin din Muntenia (27,3%) și Moldova (22,4%) și 44,2% dintre aceștia au venituri lunare de peste 2.500 de lei. Alte radiouri cu procente ridicate în rândul ascultătorilor cu vârste de peste 60 de ani: Antena Satelor (44,5%), Radio România Cultural (37,4%), Pro FM (27,2%) și Europa FM (21,7%). Stațiile cu procentele cele mai mici pe targetul seniorilor sunt: Kiss FM (4,1%), Virgin Radio (4,2%) și Rock FM (5,5%).

În funcție de educație, cea mai mare pondere a persoanelor cu studii superioare se află în audiența matinală a realizatorului Răzvan Exarhu de la Rock FM: 78,3%. Magic FM are 68,6%, în timp ce Radio România Cultural ocupă poziția a treia, cu 64,6% persoane cu studii superioare. Alte stații cu ascultători care au studii superioare: Digi FM (60%) și Virgin Radio (53,2%). Radio România Actualități are o pondere de 39% ascultători cu studii superioare. Ascultătorii cu studii medii sunt majoritari la Pro FM (40,7%), Radio ZU (40%), Kiss FM (37,8%) și Virgin Radio (31%). Radioul Antena Satelor are cea mai mare cotă din audiență reprezentantă de persoane cu studii medii: 62%. Celelalte posturi monitorizate au procente de sub 26% pe segmentul ascultătorilor cu studii primare. 

Profilurile ascultătorilor de radio, care cuprind și informații despre veniturile persoanelor, rezidență și statut (activ/inactiv), pot fi încadrate în patrimoniul proverbelor: „Spune-mi ce radio asculți ca să-ți spun cine ești!”

59% reprezintă ponderea persoanelor cu vârste de peste 60 de ani din audiența programului „Matinal” de la Radio România Actualități.