Creatoarea unora dintre cele mai sofisticate parfumuri din lume, Cecile Zarokian reușește să-și pună amprenta olfactivă fără a face niciun compromis. Despre lumea ei, despre colaborarea sa cu unul dintre cele mai fascinante branduri și viitorul acestui domeniu fascinat, ne-a vorbit în interviul de mai jos.
Dacă terminația numelui său de familie te duce cu gândul la un alt parfumier faimos, nu greșești deloc; Cecille Zarokian împarte aceleași origini cu celebrul Francis Kurkdjian, parfumier de renume internațional, cunoscut pentru creațiile sale unice și sofisticate. Întâmplător sau nu, este și profesionistul pe care Zarokian îl admiră cel mai mult din breaslă.
Absolventă a prestigiosului institut parizian de parfumerie – ISIPCA, Cécile Zarokian a început prin a studia chimia și medicina. În lumea parfumurilor a intrat mai târziu, devenind la 27 de ani cea mai tânără femeie parfumier independent. A lucrat cu diverse case de parfumuri de lux și a creat parfumuri pentru branduri precum By Kilian, Jovoy Paris, Xerjoff, Jacques Fath, Laboratorio Olfattivo și multe altele.
Stilul său se caracterizează prin utilizarea ingredientelor de cea mai înaltă calitate (și cele mai costisitoare, dacă-l întrebi pe șeful ei) și prin abordarea artistică a compozițiilor olfactive. Esențe și uleiuri esențiale rare, de la trandafirul de Damasc, iasomia Sambac, vanilia, șofranul, OUD-ul (lemnul de agar) și alte flori și plante prețioase, la extracte naturale de origine animală: cum ar fi ambra gri, castoreum sau moscul sintetic, sunt câteva dintre componentele parfumurilor uluitoare create de parfumierul de origine armeană.
Amouage, brandul cu care Cecile a călătorit în toată lumea, inclusiv în România – la Obsentum, a fost fondat de către Sultanul Qaboos bin Said al Said al Omanului, care a dorit să creeze o marcă de parfumuri care să reflecte tradițiile și istoria bogată a țării sale. Însuși numele “Amouage” provine din cuvântul arab “amwaj”, care înseamnă “valuri”. Brandul a colaborat inițial cu parfumierul francez Guy Robert pentru a crea primele sale parfumuri. De-a lungul anilor, Amouage a continuat să colaboreze cu unii dintre cei mai renumiți parfumieri din lume, precum Maurice Roucel, Bertrand Duchaufour și Christopher Chong, iar în prezent, cu Cecile Zarokian, care a aduc cu sine cea mai nouă creație – Opus XIV: Royal Tobacco, parte din The Library Collection.
FORBES: Ați absolvit cel mai important institut din domeniu, fondat de Jean-Jacques Guerlain în 1970, reputata universitate dedicată educării studenților și profesioniștilor în parfumerie, cosmetică și arome alimentare. Care este cea mai valoroasă lecție pe care ați învățat-o de la profesorii de acolo?
CECILE ZAROKIAN: Am căutat să fiu mereu informată și am avut profesori buni precum Isabelle Doyen – care a fost parfumier pentru Anick Goutal. De asemenea, mi-a fost profesor și François Robert, fiul lui Guy Robert, care a creat Chanel No.19, un parfum uimitor. Ceea ce am învățat și ceea ce ne spuneau frecvent era faptul că trebuie să înveți și să-ți faci ucenicia, dar deși acest lucru este obligatoriu, nu este suficient.
Care a fost primul contact cu lumea parfumurilor?
Eram la facultatea de medicină și eram foarte „sensibilă” la mirosuri, și nu am considerat niciodată parfumerie ca o posibilă alternativă în cariera mea. A fost de ajuns o întâlnire cu prietena unei prietene – care studia la școala de parfumuri – și mi-a spus totul despre ceea ce făcea. Apoi mi-am făcut singură cercetările și am săpat mai adânc. Mi-a plăcut atât de mult să lucrez la asta și să cercetez, încât am decis că ar trebui să o fac. A trebuit să învăț din greu, dar am trecut testele și am fost admisă la școală.
Mulți alți parfumieri și-au făcut propriile mărci, intenționați să urmați această cale?
Asta este de fapt ceva ce am în minte, am avut de gând și în trecut și am făcut câteva parfumuri doar din motive artistice și personale, pentru o expoziție, apoi oamenii au tot întrebat de ele, așa că este ceva ce mi-ar plăcea să fac, dar nu singură, pentru că am nevoie de parteneri de afaceri buni și puternici pentru a face asta. Pentru că eu voi face parfumurile, dar am nevoie de alții pentru a face restul. De asemenea, eu când fac ceva, vreau să o fac bine. De exemplu, mentorul meu, parfumierul pe care îl admir cu adevărat este Francis Kurkdjian… Nu mă compar cu el, dar cred că ceea ce a făcut cu marca sa este pur și simplu uimitor. Este o inspirație pentru mine.
Aveți aceleași origini ca și el, obârșia armeană v-a influențat în vreun fel parcursul în acest domeniu?
Desigur, educația, armenii au o abordare foarte… dură, reziliența este importantă, face parte din istoria noastră, iar acest lucru l-am putut simți în stilul nostru educațional și parental. Ni s-a spus mereu: „Găsește-ți calea, încearcă să fii cel mai bun, trebuie să meriți”…, toate acestea îți modelează felul de a fi. Cât despre despre Francisc, pe care îl cunosc foarte bine, cred că este ceva ce avem în comun, educația, determinarea…
Care este cel mai prețios lucru pe care l-ați învățat despre brandul Amouage în perioada în care ați creat parfumuri pentru acesta?
Înveți mereu lucruri noi… Acest lucru mă inspiră pentru că am învățat multe în timp ce lucram cu directorul de creație al Amouage, Renaud Salmon, pentru că el are o viziune mai clară. Este atât de creativ și are o abordare cu adevărat 360° în multe alte domenii diferite. Face legătura cu alte domenii artistice, acesta este cel mai important lucru pe care l-am învățat de la el. Atenția la detalii, ambalajul, cred că este impresionant modul în care este spusă povestea.
Ce v-a inspirat sau care este povestea din spatele parfumurilor pe care le-ați creat pentru Amouage?
Tot timpul este o poveste diferită în spatele creației unui parfum. Dar, în mod evident, directorul de creație îmi dă un brief – uneori acesta este însoțit de țesături, muzică, sunete, texturi, orice lucru care m-ar putea duce într-o anumită direcție. Vorbim mult, îmi explică viziunea lui și încerc să o traduc olfactiv, apoi construim împreună parfumului, pas cu pas.
Ascultați tendințele sau le creați?
Nu, nu ascult tendințele, nu cred în asta și nici măcar nu este atât de interesant, dacă mă întrebați pe mine. Încercăm să inovăm constant, să încercăm să oferim lucruri noi care ies în evidență. De exemplu, Royal Tobacco, nu e doar un parfum cu tutun creat de Amouage. Uneori este dificil să găsești echilibrul între ceva original și ceva vizionar. Am vrut să fim îndrăzneți și carismatici cu The Royal Tobacco, pentru că este colecția The Library, și nu este pentru toată lumea. Dar industria și consumatorii l-au apreciat cu adevărat, la fel de mult ca și noi. Este, de asemenea, confuz și neașteptat, continui să-l adulmeci pe piele și, în cele din urmă, ajungi să-ți placă la nebunie.
Am înțeles că vă selectați riguros ingredientele: aveți niște note preferate în general?
Nu chiar… Pentru că nu este vorba despre gustul meu, ci despre ceea ce vreau să exprim. Așa că aleg ingredientele în funcție de scopul, obiectivul pe care vreau să-l ating.
Parfumurile de nișă sunt superioare celor considerate „de masă”, chiar dacă sunt susținute de branduri de renume: cum vedeți industria de nișă în viitor?
Se întâmplă ceva acum în parfumeria de nișă, lumea se schimbă. Mainstream-ul este inspirat de nișă și încearcă să urmeze calea parfumeriei de nișă, iar aceasta este o schimbare majoră. Brandurile încep să vadă că trebuie să facă ceva pentru că oamenii sunt deja obosiți și sătui să miroasă același lucru tot timpul. Cred că acesta este viitorul și, într-un fel, brandurile vor să aibă mai multă consistență și să aibă o relație mai strânsă de colaborare cu creativii lor. Cred că industria se schimbă. Puteți vedea această tendință și în cazul brandurilor de modă care scapă de licențele lor și fac lucrurile intern sau diferit. Iar asta pentru că produsele finale par uneori deconectate de viziunea casei, așa că aleg să le internalizeze.