Un interviu alături de Nikolaos Kotzias, fondator și CEO al ND Medhealth:
Cum a arătat anul 2022 pentru dumneavoastră? Provocări, realizări, lecții învățate.
Anul 2022 a fost un an de cotitură pentru ND Medhealth. Cifrele ne arată că avem o creștere fără precedent în istoria companiei, am reușit să dezvoltăm noi parteneriate, iar pe cele deja existe le-am consolidat, adăugând noi branduri de renume în portofoliul nostru, branduri precum APIVITA, începând cu ianuarie 2023. Nu a fost ușor, ne-am setat obiective clare și am urmărit strategia de marketing, dar lecția anului 2022 cu siguranță a fost adaptarea: adaptarea la noile provocări economice fără a ne îndepărta de la obiectivele setate, adaptarea la noul peisaj din industria farmaceutică, fără a pierde cotă de piață, adaptarea la o echipă în creștere, menținând moralul și nivelurile de performanță ridicate ale echipei.
Care au fost cei mai importanți factori care au marcat evoluția industriei în care operați?
Ultimii doi ani au fost ani de încercări pentru antreprenori, cu multe incertitudini și provocări care au testat anduranța mediului de afaceri: COVID, conflictul din Ucraina, probleme în lanțul de aprovizionare, prețuri în creștere pentru materii prime și pentru transport. Cu toate acestea, piața globală de produse farmaceutice este în continuă creștere datorită în mare parte dezvoltării tehnologiilor și inovațiilor, dar și a cererii pacienților în ceea ce privește soluțiile de sănătate.
În industria farmaceutică, se investesc miliarde de euro în fiecare an pentru a găsi tratamente și terapii mai eficiente. Așteptările pacienților sunt mari, concurența este dură și cerințele legislative sunt stricte.
Marketingul către consumator a crescut substanțial, deoarece companiile trebuie să prezinte din ce în ce mai clar și mai transparent avantajele și dezavantajele produselor pe care le comercializează, iar clienții sunt acum din ce în ce mai educați. De aceea, cererea constantă de soluții la prețuri accesibile crește rapid, ceea ce afectează industria farmaceutică. Suntem astfel martori la transformarea conceputului de farmacii, ce oferă un portofoliu diversificat și prețuri avantajoase – o direcție care va modifica cu totul peisajul industriei farmaceutice în anii ce vor urma.
Care credeți că vor fi cele mai mai mari provocări în lume și în industria farma în 2023 și în următorii 3 ani?
În ultimii doi ani, au existat multe provocări pentru companiile farmaceutice. Pandemia globală a creat o cerere fără precedent de vaccinuri, a oprit multe studii clinice și a dus la o penurie de EIP la nivel mondial. Și acum, la final de 2022, industria farmaceutică se confruntă în continuare cu provocări semnificative și caută soluții inovatoare.
Ne confruntăm cu probleme în lanțul de aprovizionare. Aceste probleme existau chiar înainte de pandemie, iar provocările economice recente au făcut penuria și mai acută. Una dintre cele mai mari provocări din industria farmaceutică este elaborarea previziunilor de piață și creșterea nivelului de satisfacție a clienților. Prognoza cererii este o componentă esențială pentru companiile farmaceutice pentru a rămâne în fruntea industriei și pentru a menține raportul dintre cerere și ofertă.
Asigurarea producției bunurilor conform nevoii și livrarea fără probleme va reprezenta o mare provocare pentru companiile farmaceutice. În plus, pe măsură ce industria farmaceutică devine din ce în ce mai complexă, sectorul trebuie să devină mai eficient din punct de vedere al costurilor.
O altă provocare pe care următorii ani o va aduce constă înfluctuațiile de preț, care schimbă în mod constant peisajul pieței, împreună cu tendințele din industria farmaceutică. Acest lucru pune presiune pe dezvoltarea unor tehnici adecvate de analiză a structurilor de preț, deoarece stabilirea prețurilor este cheia pentru creșterea profitabilității.
În plus, trebuie să ținem cont de reglementările legislative din industria farmaceutică la nivel european, din ce în ce mai stricte, ce aduc după sine mai multă complexitate și mai multă rigurozitate în infrastructurile și operațiunile de furnizare a produselor. Piețele emergente devin din ce în ce mai complexe pentru companiile farmaceutice, făcând atmosfera comercială nemiloasă și mai greu de susținut.
În mijlocul tuturor schimbărilor, una dintre cele mai mari provocări cu care se confruntă jucătorii din piața farmaceutică este trecerea de la modelul comercial tradițional, către orchestrarea experienței omni-channel, pentru a ține pasul cu concurența, precum și cu nevoile și cererile clienților.
Ce vă motivează să faceți business în România? Ce provocări ați întâlnit? Cum le-ați depașit?
Sunt antreprenor de peste 15 ani, acesta este rolul care mi se potrivește cel mai bine și nu mă pot vedea altfel. Pentru mine, antreprenoriatul este un angajament foarte puternic, care mă provoacă zi de zi și mă solicită atât emoțional, cât și intelectual.
Am pornit compania ND Medhealth de la o foaie albă. Nu aveam niciun fel de experiență în industria produselor cosmetice și farmaceutice, nu cunoșteam limba sau țara, dar am considerat acest lucru ca fiind cel mai mare avantaj. Mi-am dorit să construiesc un business pe cont propriu, departe de protecția și renumele familiei, să îmi demonstrez ca pot, să fiu un model pentru copiii mei și o mândrie pentru părinții mei.
Am învățat din fiecare experiență, din eșecuri și succese deopotrivă, mi-am păstrat de fiecare dată încrederea, focusul, determinarea. Am devenit din ce în ce mai conștient de punctele mele forte, dar și de cele slabe, am căutat să construiesc o echipă formată din oameni cu abilități complementare cu ale mele și astfel am construit acest business, pas cu pas.
Ce pregatiți pentru anul următor? Obiective de business, branduri/proiecte noi în contextul acestei perioade VUCA pe care o trăim?
Dacă ar fi să aleg un singur cuvânt care să descrie viitorul apropiat acela ar fi “schimbare”. Aceasta este acum norma în toate industriile. Lumea afacerilor s-a schimbat dramatic în ultimele decenii, iar acum trăim într-o societate conectată 24/7, în care schimbarea poate fi rapidă, constantă și imprevizibilă.
Direcția mea pentru anul următor este să renunț la abordările tradiționale de management și la modelul de business care nu mai este deloc potrivit cu noul peisaj economic. Pentru mine, 2023 va fi sinonim cu “inovație” și „reinventare”.
Progresele rapide în tehnologie au creat un mediu în care internetul, telefoanele inteligente și rețelele sociale sunt omniprezente, iar evenimentele globale, cum ar fi criza financiară din 2008, pandemia COVID și, cel mai recent, conflictul din Ucraina, au crescut sentimentul de turbulență, pericol și imprevizibilitate.
Deși situația ar putea părea copleșitoare din punct de vedere al business-ului, dacă este gestionată corect, cu viziune și claritate, efectele ei pot fi atenuate și folosite în avantajul nostru. În primul rând, trebuie să acceptăm că lumea nu va mai fi niciodată la fel.
Schimbarea este o caracteristică constantă, imprevizibilă a mediului de lucru. Nu trebuie să o respingem. Chiar dacă setam obiective și dezvoltăm o viziune clară și comună asupra viitorului, consider că este crucial să ne asigurăm că acele obiective rămân flexibile. Acest lucru permite echipei să navigheze în situații instabile, nefamiliare și să reacționeze rapid la schimbări, acest lucru nu va întârzia procesul de luare a deciziilor și ne va permite să rămânem în fruntea concurenței.
Planificăm din timp și în același timp suntem pregătiți să modificăm planurile pe măsură ce se desfășoară evenimentele. Este important ca atunci când “zgomotul” devine prea puternic, să facem o pauză pentru a asculta și a analiza mediul. Doar așa poți înțelege și dezvolta noi moduri de a gândi și de a acționa ca răspuns la elementele VUCA.
Vom continua să facem din investiția, analiza și interpretarea informațiilor de afaceri și a concurenței o prioritate, astfel încât să fim mereu cu un pas înaintea provocărilor. Echipa mea este pregătită pentru diverse scenarii și posibile amenințări viitoare și avem concepute deja răspunsuri probabile. Planificarea diferitelor scenarii de criză și jocul de rol sunt instrumente utile pentru a genera predictibilitate într-un mediu nesigur.
Pentru ND Medhealth, 2023 va continua să fie un an al extinderii portofoliului atât cu branduri de renume internațional, cât și cu branduri proprii, un an în care vom continua să investim în dezvoltare și cercetare pentru a răspunde nevoilor clienților și pacienților din România.
Rămânem în continuare într-o permanentă căutare de noi provocări și oportunități în piață.
Aveți un brand preferat în portofoliul ND MEDHEALTH?
Fără nicio îndoială pot spune că soluțiile de sănătate pe care le dezvoltăm pentru pacienții noștri reprezintă mândria ND MEDHEALTH. Sunt produse care au la bază formule inovative, cu ingrediente unice care nu se regăsesc în alte produse de pe piață. Cum este, de exemplu, Dr. Biom Baby Digestive Comfort, unul dintre cele mai importante produse din portofoliul nostru – un probiotic ce conține tulpina originală LGG, realizat în parteneriat cu Christian Hansen, renumitul producător de probiotice la nivel mondial. Un alt produs inovator este Imunicor – un supliment alimentar pentru susținerea sistemului imunitar, care are la bază un ingredient unic (un postbiotic) – Epicor, cu numeroase studii clinice care îi confirmă beneficiile pentru sănătate.
Care a fost cel mai de succes proiect din ultimii doi ani?
Mă bucur că, prin produsele aflate în portofoliul companiei, pot oferi acces tuturor pacienților din România la produse inovatoare, cu beneficii unice pentru sănătatea întregii familii. Portofoliul nostru este într-o continuă creștere și dezvoltare, ceea ce ne oferă, ca și echipă, deopotrivă provocări, dar și satisfacția unui proiect executat excelent.
Fiecare brand nou, fiecare proiect nou are în spate determinare, muncă, obiective și strategii clare.
Am început timid acum 13 ani cu un portofoliu restrâns, cu o echipă mică, dar entuziastă, iar de-a lungul anilor ne-am transformat, ne-am reinventat și am devenit un nume în industria farmaceutică.
ND MEDHEALTH este proiectul meu de suflet, cu tot ce reprezintă compania: oamenii, inovație, branduri, provocări și soluții, emoții și incertitudini, succese și eșecuri deopotrivă. Toate sunt lecții care m-au ajutat să construiesc acest business.
Un exemplu de succes este brandul URIAGE, pe care l-am preluat de pe poziția 23, iar azi, 7 ani mai târziu, ocupă locul 8 în piața dermo-cosmetică. Observând succesul URIAGE, grupul PUIG, ne-a ales ca distribuitor unic în România al brandurilor APIVITA și ISDIN.
De asemenea, putem adăuga pe lista proiectelor de succes EVA INTIMA, o gamă completă și complexă pentru îngrijirea igienei intime, o gamă unică în abordare și soluții oferite.
Divizia OTC, deși încă la început de drum are un trend ascendent pe toate brandurile: Aspecton, Hedelix, Novo C, D3Fix, Puressentiel, și, bineînțeles, brandurile Medhealth (Dr. Biom și Imunicor) care au fost primite foarte bine de către pacienți și de către comunitatea medicală.
Ce tip de lider sunteți?
Pentru mine, leadershipul nu este o poziție sau un titlu, este acțiune și exemplu. Când conduci prin puterea exemplului, nu constângi membrii echipei spre excelență, ci mai degrabă demonstrezi în mod activ această excelență inspirându-i.
Ce pot spune despre mine este că, pentru mine contează oamenii în primul rând. Mereu am susținut că această companie nu îmi aparține mie, ci oamenilor care prin munca lor zi de zi construiesc acest business. Membrii echipei devin cea mai bună versiune a lor atunci când se simt mulțumiți atât din punct de vedere profesional, cât și personal. Iar în ND Medhealth ne mândrim șă construim o cultură a încrederii și a responsabilității. Echipa pe care am format-o și pe care continui să o formez depune eforturi convergente pentru atingerea obiectivelor și pentru a sprijini misiunea, scopul și valorile companiei.
Ce vă motivează în fiecare zi? Ce vă spuneți când vă aflați într-o situație dificilă?
Cel mai mult mă inspiră să văd oamenii zâmbind și ochii lor strălucind. Să fiu încredințat că pacienții, clienții, partenerii noștri se simt bine și sunt mulțumiți de valoarea pe care o primesc în relația cu noi.
O lecție importantă pe care am învățat-o de-a lungul anilor este să nu lăsăm situațiile dificile să ne doboare. Trebuie private ca oportunitați de creștere. Antreprenoriatul vine cu o cantitate uriașă de incertitudine, însă tocmai asta este partea frumoasă în ceea ce mă privește. Iubesc ceea ce fac zi de zi.
Cine vă inspiră cel mai mult?
Tatăl meu posedă anumite calități pe care le admir. Este iubitor, grijuliu, altruist, muncitor, un soț devotat, care m-a învățat cel mai importante lecții de viață, m-a încurajat întotdeauna să fiu mai bun. De-a lungul anilor, mereu m-am întors către el pentru sfaturi despre viață și despre business. El însuși este antreprenor și un inovator al timpului său, ceea ce mă inspiră în fiecare zi. Tatăl meu reprezină pentru mine un ideal la care aspir și eu să ajung.
Care este citatul dumneavoastră preferat în business și în viață?
Una dintre cele mai importante lecții pe care le-am învățat de-a lungul activității mele ca antreprenor este aceea că fiecare problemă reprezintă un dar și o oportunitate- fără să trecem prin dificultăți nu putem crește.
Mereu m-am ghidat după motto-ul: Riscul pe care te temi să ți-l asumi îți poate schimba viața în cel mai bun mod. Acesta este imboldul, apoi depun toată diligența pentru a mă asigura că riscul pe care mi-l asum este calculat.
Pentru mine, succesul în antreprenoriat este un mix de componente: curaj, rațiune și oportunitate.