FacebookTwitterLinkedIn

De mai bine de 10 ani, Nicoleta Munteanu este voluntar în domeniul antreprenoriatului, acordând consultanță tinerilor aflați la început de drum cu propriul business, iar această experiență a motivat-o să promoveze și să susțină educația antreprenorială la un alt nivel. Astfel a luat naștere proiectul Kids in Business, care le oferă copiilor cu ambiții antreprenoriale ocazia să înțeleagă mai bine secretele antreprenoriatului, să pună în practică idei creative, generatoare de valoare și să își asume responsabilitățile unui antreprenor real.

Spune-ne câte ceva despre începuturile carierei tale, cum ai început, ce te-a determinat să continui și ce inspirații ai avut?

Visul meu din copilărie a fost să devin procuror. Am absolvit un liceu comercial, iar ulterior am urmat cursurile Facultății de Drept. În ultimul an de facultate, la una din orele de practică, am întâlnit un avocat care, printr-o singură pledoarie, m-a făcut să-mi doresc să devin și eu avocat. Siguranța și încrederea cu care a pledat, precum și succesul său m-a determinat să realizez că nu-mi place rutina, ideea de a avea un șef și un program fix. Atunci am decis să devin avocat de business. M-am specializat în drept societar și insolvență, iar în anul 2003 am fondat EuroInsol, o companie care activează pe piața de insolvență din România și care în prezent se află în top 3 cele mai mari companii de insolvență din țară.

Ce te-a determinat să alegi calea antreprenoriatului?

În anul 2010 Comisia Europeană m-a numit Ambasador al Antreprenoriatului Feminin, iar în anul 2011 am primit titlul de Mentor. De peste 10 ani fac voluntariat în antreprenoriat, consiliez tineri aflați la început de drum, iar această experiență m-a motivat să promovez și să susțin educația antreprenorială la un alt nivel.

Consider că implicarea antreprenorilor în educația de business este esențială, deoarece aceștia pot vorbi tinerilor despre dificultăți, eșecuri și reușite în afaceri din proprie experiență, conectând partea de teorie cu practica. 

Kids in Business le oferă copiilor cu ambiții antreprenoriale ocazia să înțeleagă mai bine secretele antreprenoriatului, să pună în practică idei creative, generatoare de valoare și să își asume responsabilitățile unui antreprenor real. Fiind introduși de mici în această lume, le va fi mult mai ușor să își materializeze ideile, pasiunile și talentele într-o afacere, la maturitate.

În egală măsură, educația antreprenorială este o disciplină care dezvoltă un set de abilități sociale, emoționale, cognitive, comportamentale necesare în toate domeniile vieții. Mai mult, un angajat cu competențe antreprenoriale este foarte valoros într-o companie și își desfășoară activitatea la un nivel mult mai ridicat decât un angajat care deține destul de multe cunoștințe și competențe, dar nu și pe cele antreprenoriale.

Cum este să fii antreprenor în România?

Antreprenoriatul înseamnă abnegaţie, concentrare, pasiune şi motivare. Dacă pui toate aceste aspecte la un loc, oricine poate avea propria afacere. Din punct de vedere juridic, este mult mai uşor să înfiinţezi o societate acum, decât în trecut.

În cei zece ani de când promovez şi susţin spiritul antreprenorial, am avut ocazia să mă întâlnesc cu foarte mulţi tineri dornici să demareze propria lor afacere. În aceeaşi măsură am interacţionat cu mulţi tineri care consideră că antreprenoriatul nu este cea mai bună alternativă de carieră. Unul dintre principalele motive pentru care tinerii se tem să urmeze calea antreprenoriatului este reprezentat de lipsa capitalului, cu toate că astăzi sunt multe programe de finanţare. Un alt impediment major în calea dezvoltării antreprenoriatului îl reprezintă taxele şi impozitele ridicate. Educaţia antreprenorială este, de asemenea, un alt factor important pentru dezvoltarea antreprenoriatului în ţara noastră.

În sesiunile mele de mentorat am constatat faptul că cei mai mulţi tineri antreprenori nu au urmat programe de educaţie antreprenorială în cadrul şcolilor sau universităţilor, iar cei care au urmat astfel de programe nu se simt suficient de bine pregătiţi deoarece profesorii, neavând abilităţi practice în antreprenoriat, nu sunt în măsură să ofere soluţii concrete la problemele lor. Această situaţie arată, din păcate, calitatea şi eficienţa scăzută a educaţiei antreprenoriale.

Cu toate acestea, astăzi nu mai este atât de greu să porneşti o afacere. În trei zile îţi poţi înfiinţa compania, opţiunile de finanţare sunt mult mai flexibile şi variate, iar dacă eşti la început de drum poţi să lucrezi împreună cu alţi antreprenori în acelaşi spaţiu şi aici mă refer la acele spaţii de co-working – business hub-uri şi mai mult decât atât, ai acces mult mai rapid la investitori, la mentori şi la clienţi.

Cum a luat naștere programul Kids in Business, singurul program de educație antreprenorială pentru copii predat în școala primară? Cum se va desfășura?

Distincțiile oferite de Comisia Europeană în anii 2010 și 2011 de ambasador și, respectiv, mentor al antreprenoriatului feminin m-au determinat să mă implic activ în promovarea și susținerea antreprenoriatului la un alt nivel. În anul 2012 am conștientizat importanța implicării directe a antreprenorilor reali în educația antreprenorială în rândul tinerilor deoarece, în acea perioadă, pentru mulți, teama de eșec, lipsa încrederii în sine și lipsa resurselor financiare erau principalele obstacole care îi determinau să spună pas în alegerea drumului spre antreprenoriat. Deoarece copiii pot învăța să aprecieze spiritul antreprenorial din primii lor ani de învățământ, în anul 2012 am creat Kids in Business – un hub de educație antreprenorială pentru copii, având ca scop dezvoltarea de către antreprenorii reali a comportamentelor antreprenoriale în rândul copiilor, începând cu vârsta de 6 ani și, începând cu septembrie anul acesta cu vârsta de 3 ani.

Proiectul a devenit efectiv un business în anul 2020, după semnarea “Pactulului pentru educaţie antreprenorială” de către Ministerul Educației, CONAF (Confederaţia Naţională pentru Antreprenoriat Feminin) și FPPG (Federaţia Patronală de Petrol și Gaze). Programul a început să fie predat în școli private și de stat, cu accent pe școala primară. 

Kids in Business este un proiect de educație antreprenorială care se adresează copiilor cu vârste cuprinse între 3 și 14 ani. Scopul programului este acela de a le dezvolta copiilor un set de abilități și aptitudini antreprenoriale care le vor fi utile pe tot parcursul vieții, cum ar fi creativitatea, spiritul de inițiativă, creșterea încrederii în sine, curajul de a prezenta propriile idei de afaceri, abilitatea de a lucra atât individual, cât și în echipă, identificarea unui sistem de valori, precum și antrenarea capacității de a gestiona un eșec.

Proiectul cuprinde, în primul rând, cursurile de educație antreprenorială Kids in Business, predate de antreprenori reali, care îi inițiază pe cei mici în „tainele” mediului de afaceri. Copiii  învață, prin metode interactive, non-formale, despre: bani, buget, cum se înființează un SRL virtual, care sunt tipurile de afaceri, ce este și cum se realizează un plan de afaceri, comunicarea, negocierea, medierea și atitudinea în afaceri, crearea produsului sau serviciului dorit,  stabilirea prețului corect, crearea mărcii, marketing, manierele elegante în afaceri, leadership și echipă, precum și importanța echilibrului, filantropiei și a networking-ului.

Programul se adresează școlilor care doresc să includă în programă educația antreprenorială sub diferite forme (cursuri opționale, cluburi, școli de vară, Școala Altfel etc.), copiilor care vor să urmeze cursuri individuale, desfășurate la hub-ul nostru educațional, precum și companiilor care doresc să contribuie prin proiecte de CSR la educația antreprenorială în medii mai puțin favorizate. 

La finalul cursurilor, organizăm târgul național Kids in Business, în cadrul cărora micii antreprenori au ocazia să își pună în practică propriile idei de afaceri, să vândă produsele create de ei, să comercializeze anumite bunuri sau să presteze diverse servicii. Programul include, de asemenea, trei vizite la companii partenere din industrii diferite (producție, retail și servicii), deoarece învățarea în cadrul unui mediu de afaceri real reprezintă pentru copii o sursă esențială în procesul de învățare.

Care a fost cea mai mare provocare pe care ai întâmpinat-o legat de programul Kids in Business?

Una dintre principalele provocări a fost la începuturile proiectului, în urmă cu 8 ani, deoarece mă confruntam cu o doză de retincență și negativism atunci când vorbeam despre educație antreprenorială în rândul copiilor. Am încercat să le explic oamenilor că aceasta nu înseamnă doar a învăța despre afaceri și că, întâi de toate, este o disciplină care le antrenează copiilor o serie de abilități și competențe sociale, emoționale, cognitive și comportamentale. Cu siguranță că nu toți își vor dori să devină antreprenori la maturitate, însă participarea la un astfel de program le deschide orizonturile asupra vieții și asupra propriilor talente, dorințe și pasiuni.

Ce reprezintă pentru tine Kids in Business și care este cea mai mare reușită?

Kids in Business este proiectul meu de suflet. El mă ajută să schimb mentalități, să formez noi generații de antreprenori educați și responsabili, dorinici să dăruiască comunității din care fac parte pentru că, prin Kids in Business, am marea șansă să îi  învăț  pe copii să accepte diferențele dintre oameni, să le dezvolt empatia față de ceilalți, dar și sentimentul de împlinire atunci când dăruiesc, deoarece fiecare târg Kids in Business este dedicat unui proiect de responsabilitate socială.

Consider că fiecare antreprenor ajuns la maturitate ar trebui să nu uite de unde a plecat și să ajute comunitatea din care face parte așa cum poate el mai bine. Mă simt un antreprenor împlinit pentru că pot să împărtășesc din propria mea experiență tuturor celor care se află la început de drum și nu numai. Acest lucru mă face să mă simt un om cu atitudine, care contribuie activ la dezvoltarea societății românești.

Ai schimba ceva dacă ai avea posibilitatea să te întorci în timp?

Fiecare etapă a vieții mi-a adus împlinire și satisfacție profesională. Acum, când mă gândesc la trecut, pot spune că sunt mândră de toate proiecte mele și nu aș schimba nimic. Am avut curajul la 22 de ani să aleg calea antreprenoriatului,  studentă fiind în ultimul an de drept,  la vârsta de 23 de ani am devenit membru al Baroului București, la 24 de ani am înființat o companie de insolvență, la 28 de ani am devenit partener la societatea de avocatură cu care colaboram, la 32 de ani Universul m-a răsplătit cu un fiu și cu distincția de ambasador al antreprenoriatului feminin, la 33 de ani am primit distincția de mentor al antreprenoriatului feminin.

Din acel moment am început să mă implic la un alt nivel în tot mai multe acțiuni de voluntariat, promovând spiritul de inițiativă și antreprenorial în rândul tinerilor,  la  vârsta de 34 de ani am fondat Kids in Business, la 37 de ani compania de insolvență a devenit liderul pieței și tot atunci am cunoscut cea mai mare dezamăgire profesională care nu m-a doborât, ci m-a făcut mai înțeleaptă și puternică. La vârsta de 39 de ani am devenit doctor în Ordine Publică și Siguranță Națională, la 41 de ani am început să predau educație antreprenorială în școala primară, la 42 de ani am creat primul manual de educație antreprenorială pentru copii Kids in Business. La 43 de ani am reușit să inițiez peste 1500 de copii în tainele antreprenorialtului. Acum, la 44 de ani am o listă cu proiecte care vor prinde viață în foarte scurt timp.

Consideri că există ceva ce ar fi trebuit făcut altfel?

Consider că România trebuie să creeze o cultură antreprenorială care să pătrundă în cât mai multe şcoli şi universităţi, o cultură în care creativitatea şi inovaţia să fie încurajate în mod activ.

Preocupările mele în ceea ce privește educația antreprenorială, în general și educația în domeniul antreprenoriatului feminin, în special, a început cu mult înainte de a fi nominalizată ambasador și mentor al antreprenoriatului feminin de către Comisia Europeană. Ca și în alte țări, suportul acordat antreprenoriatului feminin în țara noastră este bazat, printre altele, pe mentorat și voluntariat.

În anul 2019 s-a înființat prima Confederație Națională pentru Antreprenoriatul Feminin din România, ca urmare a necesității de a crea o cultură antreprenorială adaptată la noile trenduri în materie de businessși reprezintă cea mai mare entitate de acest gen din România, o organizație care promovează și susține antreprenoriatul românesc, lucru fără precedent și care deschide orizonturi de colaborare și cooperare atât pe plan intern cât și internațional.  Îmi doresc mai multă implicare a mediului de afaceri în promovarea și susținerea educației antreprenoriale.

În același timp consider că statul ar trebui să se asigure că legile pe care le dă sunt corect aplicate astfel încât să dea dovadă de consecvență între ceea ce promite și ceea ce face. Să nu uităm că nevoile investitorilor sunt aceleași:  stabilitate, predictibilitate și un tratament egal în relația cu administrația și instituțiile statului.

Privind în viitor, care sunt planurile tale pentru Kids in Business?

În perioada următoare vom pune accentul pe digitalizare și plănuim să introducem

noi instrumente și aplicații digitale în procesul de educație, cu scopul de a trezi și mai mult interesul elevilor pentru acest domeniu și a le ușura procesul de învățare. Vom lansa manualul digital și, pe lângă acesta, am inițiat un proiect inovator în zona de VR.

Pe termen lung, obiectivul pe care mi l-am propus este să contribui la crearea unui ecosistem național de educație antreprenorială. Îmi doresc să avem cât mai mulți lideri întreprinzători, creativi, cu spirit de inițiativă, capabili să dezvolte afaceri de succes, care să genereze mai multe locuri de muncă. Cred că acest rezultat poate fi obținut doar printr-o colaborare susținută între mediul de afaceri, mediul academic, comunitatea ONG-urilor și a Fundațiilor pentru organizarea programelor și acțiunilor de antreprenoriat. 

Care sunt sfaturile tale pentru un tânăr antreprenor care este la început de drum?

Cred că orice antreprenor aflat la început de drum are nevoie de încurajare și de mentori. În cazul meu, familia a fost cea care mi-a dat aripi și mi-a cultivat încrederea în propriile forțe. Când am luat decizia de a deveni antreprenor, mă așteptam la mult entuziasm din partea prietenilor. Prietenii nu mi-au fost alături, unii dintre ei chiar încercau să mă convingă să renunț. Îmi amintesc cum îmi tot spuneau că este o nebunie și că nu voi reuși. Atunci am simțit prima dezamăgire ca antreprenor. Nu aveam studii economice superioare și nici experiență în antreprenoriat, dar știam că această provocare îmi va oferi o călătorie de neuitat. Am fost educată să mă adaptez cu ușurință provocărilor vieții, așa că am mizat pe mine.

Eu nu am avut un model sau un mentor care să îmi îndrume pașii în antreprenoriat. Pe vremea aceea nu erau promovate modelele feminine de succes și nici nu erau cunoscute organizații care să ofere mentoring pentru tinerii antreprenori. Astăzi, tinerii antreprenori se bucură de promovare, înspiră și oferă exemplu personal. Mai mult decât atât, sunt foarte multe organizații care oferă mentorat antreprenorilor aflați la început de drum, deci, îi încurajez pe tinerii antreprenori să facă networking cât mai mult, să vorbescă cu pasiune și entuziasm despre ideea lor, afacerea lor, despre ei.

Un alt sfat pentru tânărul antreprenor aflat la început de drum este să investească în logistică și într-o echipă care să se ridice la nivelul său de exigență profesională.  Să nu neglijeze faptul că trebuie să aibă grijă de sănătatea lui și să-și asume responsabilitatea deciziilor, să delege competențe și să investească în oamenii de lângă el. Dându-le încredere și putere celor care îi sunt loiali, va avea timpul necesar să se gândească la strategiile de dezvoltare a business-ului, să petreacă momente de calitate alături de familie, prieteni și cei dragi fără a-și neglija „jobul”.

Te rugăm să ne spui ce anume te motivează pe tine și ce te face să mergi mai departe, orice ar fi?

Trebuie să știi ce vrei” îmi spunea bunica mea în copilărie. Dacă ai o idee, pune-o în practică imediat. Nu te gândi cât de greu o să fie, pentru că o să afli pe parcurs. Important este altceva, rezultatul dorit de tine. În momentul în care știi, totul merge de la sine. Sfatul ei mi-a asigurat succesul atât în viața personală, dar mai ales în cea profesională. 

Să fac ce vreau mă motivează să merg mai departe, orice ar fi. Atunci când știi ce vrei și dedici timp și energie pentru îndeplinirea visurilor, dorințelor și pasiunilor tale, te poți considera norocos pentru că ai descoperit fericirea. Pentru unii, fericirea este sinonimă cu împlinirea materială, sau profesională, sau ambele. Pentru alții fericirea reprezintă familia, sănătatea ei sau găsirea sufletului-pereche.

Pentru cei mai mulți oameni fericirea este un amestec al mai multor valori. Pentru mine fericirea înseamnă să fac ce vreau și cum vreau, astfel încât tot ceea ce îmi propun să se și întâmple.

În final, te rugam să ne lași câteva cuvinte care te inspiră și care ar putea inspira și alți tineri.

Ca om de afaceri am învățat să văd partea plină a paharului, să conștientizez importanța brandului, să am alături de mine oameni de calitate și foarte bine pregătiți, să deleg competențe și, nu în ultimul rând, să nu subestimez niciodată concurența.

Trăim momente fără precedent. Pandemia a afectat deja modul în care facem business, iar mediul de afaceri se află în fața celei mai mari provocări din istorie pentru că regulile jocului se schimbă de la o zi la alta. Pentru a face față schimărilor, este nevoie de multă stăpânire de sine, pragmatism, curaj și perseverență.

Am vorbit despre perseverență pentru că se bazează pe cunoașterea de sine. Perseverența presupune să-ți cunoști valorile, convingerile, sentimentele, atitudinile și să-ți accepți slăbiciunile. Vă recomand să vă conștientizați autenticitatea, să acceptați schimbarea, să aveți un plan coerent de pregătire personală și profesională. Odată ce înțelegi toate aceste lucruri despre tine însăți, ești gata să pornești în călătorie însă, fără a uita că antreprenoriatul nu este lipsit de griji, probleme și dezamăgiri.