FacebookTwitterLinkedIn

Elefant Online, unul dintre cei mai mari retaileri online de pe piaţa locală, ce deţine platforma Elefant.ro, a anunţat investitorii, prin Bursa de Valori Bucureşti că doi dintre acţionarii săi, Millennium Gold Resources Limited şi Catalyst România SCA SICAR îşi cesionează participaţiile de 58,84% şi respectiv de 9,62% din capitalul social către Evolution Prest Systems. Contractul semnat prevede cesiunea a 44 de milioane de acţiuni.

Elefant are o emisiune de obligaţiuni listată la Bursa de Valori în noiembrie 2021. Este vorba despre un plasament privat de obligaţiuni în valoare de circa 17,5 mil. lei, la o rată anuală fixă a cuponului (dobânda) de 9%, plătibilă semestrial. Aceasta a fost a doua emisiune de obligaţiuni a retailerului, după cea de 7,7 mil. lei din 2018 care a ajuns la scadenţă.

În raportul transmis către BVB, reprezentanții companiei arată că:

“Efectuarea transferului propriu-zis de acţiuni de la acţionarii cedenţi la acţionarul cesionar se va efectua în baza îndeplinirii unor condiţii suspensive, condiţii ce includ totodată şi obţinerea aprobării, din partea Consiliului Concurenţei, cu privire la controlul concentrărilor economice. Ulterior îndeplinirii condiţiilor suspensive, conform prevederilor legale aplicabile, Elefant Online va informa investitorii şi orice persoane interesate cu privire la îndeplinirea acestor condiţii suspensive”.

Retailerul Elefant a fost lansat pe piață în 2010, de către Ion Sturza, fost premier al Republicii Moldova, acționar majoritar al Millennium Gold Resources Limited, proprietar al fondului de investiții Fribourg Capital

Grupul Catalyst derulează în România activităţi în principal în domeniul IT și este primul fond de investiţii în startup-uri, fiind susţinut de 3TS Capital.

Evolution Prest Systems este deținută în proporţie de 63,63% de către Mihai Ispas Pătraşcu, fondator şi CEO al evoMAG, unul dintre cele mai mari magazine online din România.

„S-au îmbunătățit mult indicatorii financiari. Chiar dacă noi încă suntem pe pierdere, avem «gross margin» mai bun la volume mai mici. Aici este un lucru bun. Noi încă suntem departe, dar migrăm de la modelul de «high growth» la un model de «value growth». Nu mai pompăm doar în creștere. Și aceasta e o tendință generală, după ce se va stabiliza, cine va supraviețui va ținti un mix între «value» și «high growth», ” declara Ion Sturza pentru Forbes la începutul acestui an. 

Compania plănuia la începutul anului să migreze către noi businessuri în cadrul marketplace-ului care își ia avânt. Până acum, marketplace-ul a atras circa 500 de selleri în majoritatea categoriilor, de la home & deco și până la cărți. Un total de 25% din vânzările înregistrate pe grup în 2022 au venit dinspre acest marketplace. „Acești 500 de selleri puteau fi și 5.000, dacă voiam, dar 100 sunt relevanți,” afirma Sturza. 

Elefant testa și segmentul de fulfillment pentru câțiva clienți cu intenția de a extinde cu grijă acest domeniu dacă se va dovedi unul de succes. „Noi suntem capabili să le facem, testăm acum cu vreo 20 de selleri și vrem să extindem, pentru că eficiența noastră pot spune că e de la câteva ori până la de zece ori mai mare. Evident că la volumele noastre de operațiuni avem condiții mult mai bune cu firmele de curierat, cu lockere etc. Doar că antreprenorii mici, care vor să aibă tot în mâinile lor, nu prea au înțeles încă acest lucru. Dar, gradual, ne vom extinde în zona asta, fără să exagerăm, pentru că acolo îți crești exponențial costurile cu oamenii, ceea ce e o provocare,” mai spunea Sturza.

Pentru 2023, Ion Sturza nu țintise o creștere față de anul trecut și spunea că, dacă va exista o creștere pe segmentul marketplace, aceasta va veni probabil din reajustarea unor linii de produse de pe site-ul actual Elefant. „Simplu spus, dacă noi vom trage puțin frâna la vânzarea de cosmetice, ele vor fi vândute mai degrabă de către marketplace. Pentru că acolo cel mai mare avantaj pe care îl vedem noi este că nu mai avem nevoie de atâta cashflow. Problema fundamentală la orice retail, fie el clasic sau nu, este cashflow-ul și, dacă ai perturbări serioase, atunci suferi foarte mult. În cazul dat, dispare această presiune,” a declarant Ion Sturza. 

Atenția la cei mai relevanți indicatori financiari este cu atât mai importantă cu cât costurile de finanțare au crescut foarte mult. „Aici, întrebarea-cheie este capacitatea ta de a transfera costurile pe lanț, dar ea se limitează la capacitatea omului de a plăti,” mai spunea Sturza la începutul acestui an.