Pentru Compania de Librării București, 2023 a fost un an greu pentru vânzările de carte. Volumul a înregistrat o scădere de 3,8% față de anul precedent, declară Marieta Seba, directorul general al companiei.
Forbes: Care au fost primele trei evenimente importante care s-au întâmplat în activitatea companiei în anul 2023?
Marieta Seba: Au fost mai multe evenimente importante în activitatea companiei noastre în anul 2023. Dintre cele mai semnificative amintim lansările de carte, unele de un foarte mare succes cum a fost, de exemplu, lansarea cărţii „Song, un cântec amuţit”.
A fost foarte important pentru societatea noastră faptul că am reuşit sa ne implicăm în susţinerea activităţii şcolilor prin donaţii de carte atât pentru dotarea bibliotecilor şcolare cât şi pentru acordarea de cărţi elevilor premianţi.
Forbes: Cum s-au mișcat vânzările la nivelul pieței în anul 2023? (tendințe, crize, creșteri/scăderi)
Marieta Seba: Anul 2023 a fost un an dificil pentru vânzarea de carte. La nivelul societății noastre s-a înregistrat o scădere de 3,82% la vânzarea de carte.
Forbes: Cine este cumpărătorul de carte în România anului 2024? – Un profil al clientului.
Marieta Seba: Societatea noastră are ca public din toate categoriile de clienţi, indiferent de gen, vârstă, etc. Cum cele mai mari vânzări sunt în domeniul manualelor și auxiliarelor şcolare, cea mai mare parte a cumpărătorilor noştri este reprezentată de persoane în vârstă, alături de copii și elevi.
Forbes: Care sunt activitățile de marketing și promovare eficiente pe care le-ați desfășurat în perioada 2023 – 2024? (Două – trei exemple)
Marieta Seba: Avem în permanenţă campanii de reduceri acordate clienţilor, atât procentuale cât şi de tipul „cumperi două cărţi şi primeşti trei”. Două dintre aceste campanii devenite tradiţionale sunt „Târgul de carte pentru copii”, în perioada sfârşitului de an şcolar, şi „Târgul de Crăciun” organizat în luna decembrie.
De asemenea, desfășurăm frecvent campanii de promovare în mediul online.
Forbes: În ce măsură Inteligența Artificială poate să modifice vânzările de carte și piața de carte? Considerați că este o amenințare sau, dimpotrivă, un instrument eficient în activitatea dvs?
Marieta Seba: Inteligența artificială, la nivelul actual, nu poate fi o ameninţare pentru activitatea librăriilor fizice, mai degrabă va fi un ajutor. În acest moment, este folosită de noi doar pentru generarea de conținut pentru activitatea de marketing.
Forbes: Care sunt estimările dvs. pentru 2024 în privința vânzărilor de carte?
Marieta Seba: În primele cinci luni din anul 2024 vânzarea de carte a înregistrat o creştere de 5,8%, totuşi în contextul actual estimarea pentru întreg anul 2024 este una prudentă.
(26 iunie 2024)
Cele mai vândute cărți în 2023 la Compania de Librării București pot fi consultate în ediția print Forbes România.
Fii la curent cu tot ce contează în business-ul din România și abonează-te la canalul nostru de Whatsapp Forbes Romania.