FacebookTwitterLinkedIn

Maserati lansează FTributo, o ediție specială care o omagiază pe Maria Teresa de Filippis, prima femeie care s-a calificat la un Mare Premiu de Formula 1.

În octombrie 1955, Maria Teresa de Filippis a participat cu un Maserati la cea de-a 39-a ediție a competiției Targa Florio. Temerara concurentă a ocupat locul al nouălea în clasamentul general și al patrulea în clasa de motorizări de 4 litri.

67 de ani mai târziu, ediția specială Maserati FTributo omagiază pionieratul Mariei de Filippis și istoria sportivă a mărcii. Modelele Ghibli și Levante incluse în această ediție vor fi vopsite în două culori speciale, Arancio Devil și Grigio Lamiera.

Ghibli FTributo Grigio Lamiera
Ghbli FTributo Arancio Devil

Arancio Devil este un portocaliu cu o saturație aparte, iar denumirea este o aluzie la porecla pe care de Filippis a primit-o în anii în care a participat la curse – femeia-diavol. Jantele de 21 de inci, Anteo și Titano, sigla Ftributo de pe aripile față și Tridentul în albastru cobalt sau în Arancio Devil sunt elemente specifice acestei ediții speciale. Albastrul-cobalt se regăsește și la interior, în cusăturile pielii PienoFiore, de culoare neagră sau portocalie.

Levante FTributo Arancio Devil
Levante FTributo Grigio Lamiera

Unul dintre modelele ediției speciale va ajunge în România: este vorba despre un Levante FTributo în Grigio Lamiera cu interior portocaliu, care va fi produs în prima parte a anului viitor.

Provenind dintr-o familie de nobili italo-spanioli, Maria Teresa a câștigat prima ei cursă la 22 de ani, la volanul unui Fiat 500, împotriva pronosticului negativ al doi dintre frații ei. În 1954 a obținut locul secund în campionatul de curse auto din Italia, iar Maserati i-a oferit un post de pilot în echipa sa.

Maserati s-a retras din Formula 1 în 1958, dar monoposturile sale au continuat să fie folosite de echipe private. Maria Teresa a concurat pentru Marele Premiu al Belgiei, dar nu a trecut de calificări. Unul dintre concurenții care nu s-au calificat atunci a fost Bernie Ecclestone, viitorul președinte al Formulei 1, cu care de Filippis a legat o frumoasă și îndelungată prietenie.

Câteva luni mai târziu, Mariei Teresa nu i s-a permis participarea la Marele Premiu al Franței, directorul de cursă spunându-i că „singura cască pe care trebuie să o poarte o femeie este cea de la coafor”.

Maria Teresa de Filippis împreună cu Stirling Moss la Silverstone, în 1959

Maria Teresa de Filippis nu a avut o carieră prestigioasă în Formula 1 – de fapt, singura cursă pe care a terminat-o a fost cea din marele Premiu al Belgiei, din 1958. A fost însă prima femeie care a pilotat în această competiție. Abia 15 ani mai târziu, în sezonul 1973-1974, avea să se mai înregistreze o prezență feminină la volanul unui monopost de Formula 1. 

De Filippis s-a retras din Formula 1 în 1959, după un accident în care a murit coechipierul ei. În 1979 s-a alăturat Clubului Foștilor Piloți de Formula 1, al cărei vice-președintă a devenit în 1997. În 2004, s-a numărat printre fondatorii Clubului Maserati, pe care a ajuns să-l conducă din postura de președinte.

Maria Teresa de Filippis s-a stins în ianuarie 2016, la 89 de ani. Este până astăzi singura femeie-pilot care a terminat o cursă de Formula 1 într-o poziție recompensată cu puncte.