Cautare




, Contributor

antreprenor, trainer, coach și promoter al vieții echilibrate în România A dezvoltat LifeFit, un program unic pentru a produce schimbari in vietile liderilor din Romania, cu deschiderea portilor catr...

Opinii |
|

Cum arată viața mămicilor corporatiste și cu ce probleme se confruntă ele, de la depresie, burnout și insomnii

Tot ceea ce am construit în ultimii ani are legătura cu problemele cu care eu m-am confruntat de-a lungul timpului, din postura omului care și-a dorit să aibă un copil și să contribuie în mod activ într-un business.
Simona Nicolaescu psihoterapie coaching lifefit dynamichr parenting

Problemele cel mai des întâlnite au fost cele legate de somn, de epuizare fizică și psihică, stres major. Somnul meu a devenit din ce în ce mai superficial, mai puțin odihnitor, mă trezeam noaptea și nu mai puteam adormi.

Îmi doream să muncesc chiar și la 3 zile după naștere și nu vedeam de ce aș rămâne izolată când eu puteam realiza atâtea lucruri. Însă, acest program mult prea încărcat nu a durat mult timp. Sindromul de burnout începuse să își facă simțită prezența cu stări de nervozitate, insomnie, anxietate și depresie.

Conștientizasem deja cât stres acumulasem, dar nu făcusem nimic concret în privința asta. Asistam parcă la o piesă de teatru, care se derula în fața ochilor, fără ca eu să mai am vreo reacție. Iar atunci, mi-am dat seama că singurul om care putea gestiona această situație eram eu.

Societatea, anturajul parcă ne cere să ne bucurăm de venirea noului născut, însă dacă suntem 100% realiste cu noi însene, nu întotdeauna se întâmplă asta. Nașterea poate aduce cu sine multe frustrări și foarte multe temeri.

Iată 6 motive de stres, experimentate atât de mine, cât și de clientele mele la sesiunile de terapie, care te împiedică să te bucuri de experiența de a fi părinte, așa cum trebuie:

  1. Suntem tot timpul pe fugă

Da, problema timpului este cea mai des întâlnită, aproape că nu mai avem timp să mergem la toaletă, pentru multe mame propriile pasiuni au devenit un capitol uitat. Multe mame cu care lucrez vor să fie în control cam cu tot ce este în jurul lor și atunci asta le consumă foarte mult timp. Altele nu au realizat că atunci când au primit acest nou rol nu mai pot face tot ce făceau până atunci, adăugând altele noi aferente creșterii copilului. De aceea, o soluție importantă este să identifici ce poți delega.

Ai putea face o pauză chiar acum câteva secunde de la a citi acest articol și să te gândești la ce ai putea delega pentru a câștiga un pic de timp pentru tine, de la spălatul vaselor, curățenie până la făcutul cumpărăturilor, gătit. Ideea este să câștigi timp pentru pasiunile tale și relaxarea ta.

  1. Izolarea de prieteni și lipsa interacțiunilor sociale

Într-un interviu din 2011 din Live Science, Matthew Brashears, doctor în sociologie, explica: „Nu izolarea socială sau lipsa legăturilor sociale ar trebui să ne îngrijoreze, ci mai degrabă sărăcia socială, adică lipsa sprijinului necesar.” Problema nu este că femeile nu au prietene, ci că nu au prietene cărora să li se poată destăinui.

După ce naști, dacă prietenii tăi nu sunt și ei părinți, atunci probabilitatea să te izolezi de actualii prieteni este destul de mare.

Este important să avem prietene din fiecare categorie – colege de birou, vecine, alte mămici, prietene apropiate cu care să poți discuta orice simți. Dacă poți ruga o mămica să îl ia și pe copilul tău de la școală, pentru că ești în întârziere, ai scăpat de un factor de stres important.

  1. Ajutorul din partea apropiaților

Relația dintre femeia adultă și familia ei (mama, soacra, bunica, mătușa, etc.) se complică și mai mult atunci când cea dintâi devine mamă la rândul ei. Bunicile pot fi o sursă de înțelepciune și sfaturi. Dar aceste sfaturi sunt adesea respinse de mamele care încearcă să își găsească singure calea, care vor să își crească copiii altfel decât au fost ele crescute.

Bagajul emoțional din propria copilărie le împiedică să accepte diverse sfaturi, indiferent cât de bune ar fi acestea. Mamele mai în vârstă și soacrele au mai multe stiluri de a da sfaturi. Fie se abțin până răbufnesc și le înșiră pe toate deodată, fie fac în mod regulat comentarii pasiv-agresive. În cel mai bun caz, își țin pentru ele opiniile și ajută cât pot.

De aceea, ajută foarte tare dacă acceptați că aveți opinii diferite, învățați arta compromisului și vă regăsiți pasiuni comune.

  1. Capcana rețelelor de socializare

O problemă a rețelelor de socializare este faptul că mămicile caută  online din ce în ce mai multe  răspunsuri, păreri sau sfaturi de parenting. Însă, acestea nu cunosc îndeaproape persoanele cu care intră în discuție, ceea ce înseamnă că atât întrebările, cât și răspunsurile pot fi lipsite mult de context. Toate acestea pot avea ca rezultat informații și sfaturi nepotrivite, care vor înrăutăți și mai mult situația mămicilor care suferă de sindromul burnout. Sfaturile contradictorii sau încercările eșuate intensifică sentimentul de incompetență pe care îl nutresc mamele.

Mamele stresate sau cele care suferă de sindromul burnout sunt vulnerabile la acest dezavantaj al internetului și rețelelor de socializare, asemănător cu dependența. Petrec din ce în ce mai mult timp online, până când își dau seama că nu se mai pot opri și că cei din jur sunt afectați de comportamentul respectiv.

Deoarece duc lipsă de relații sociale strânse, mamele cu burnout cad ușor pradă ispitei rețelelor de socializare, unde au iluzia că vor găsi înțelegere și sfaturi, precum și sentimentul de apartenență la o comunitate, pe care îl caută cu disperare.

Dacă ai nevoie de sfaturi, cel mai bine le ceri unui specialist, unui psihoterapeut, unui medic etc.

  1. Temerile și grijile față de copil

Cu cât suntem mai anxioase, suferim de depresia postanatală sau de insomnie, cu atât mai tare suntem expuse la stres când apare capilul. Începem să punem toate fricile în față, dacă răcește copilul, dacă nu se dezvoltă cum trebuie și toate gândurile negre pun stăpânire pe noi. Curând ajungem într-un cerc vicios, în care stresul se autosusține doar din cauza propriei minți.

Recomandarea mea este să treci printr-un program care te ajută să recapeți o atitudine pozitivă în fața vieții, să te reconectezi la propriile pasiuni și să practici mindfulness-ul.

  1. Dorința de a fi un părinte perfect

Multe mame se angajează în căutarea perfecțiunii și ajung să se extenueze după câteva zile/ săptămâni/ luni. Problema este că nu ne preocupă produsele sau programele în sine, ci felul în care alegerile se reflectă asupra noastră ca indivizi și ca mame. Cu toții vrem tot ce e mai bun pentru copiii noștri, dar cu ce preț? Dacă îți este amenințată sănătatea și fericirea, ar fi cazul să te gândești la o abordare diferită.

Posibilitatea alegerii nu este un lucru rău în sine. Conferă sentimentul de putere și control, definește individualitatea și stimulează  creativitatea. Dar când suntem bombardați cu prea multe opțiuni, se supraturează motorul stresului. Alegerile sunt nesfârșite, iar valul de informații trage semnalul de alarmă în creier și declanșează reacția de stres.

Familiile petrec din în ce mai puțin timp împreună, fiindcă părinții încearcă să satisfacă fiecare plăcere materială a copilului, sau chiar a lor ca părinți. Fă compromisuri și nu căuta varianta „perfectă”, ci cea care convine cel mai mult familiei tale.

  1. Statutul de mamă-angajat

A lucra sau a nu lucra este o dilemă care le urmărește pe multe mame și le agravează burnout-ul, indiferent dacă au sau nu un loc de muncă. Deși mamele din ziua de azi au mai multe oportunități la locul de muncă, multe resimt în continuare povara răspunderilor care intră în conflict unele cu altele.

Mamele care lucrează sunt mereu puse în situația de a alege între carieră și copii.  De multe ori, sunt cu mintea la treburile nefăcute, distrase de tehnologie, făcând mai multe activități deodată, fără ca măcar să își dea seama; în căutarea celui mai bun scaun de masă sau a celei mai potrivite biciclete, în loc de a se bucura de odihna binemeritată. Toate acestea te storc de puteri și te împiedică să îți atingi țelul.

Indiferent dacă ai sau nu un loc de muncă, prețuiește timpul petrecut cu copiii și privește această experiență ca pe o carieră de vis. Dacă vrei să îi oferi familiei tale mese hrănitoare, sună-ți apropiații și întrebă-i dacă te pot ajuta în acest sens. Dacă vrei să pretreci mai mult timp cu familia, planifică activități care să fie pe placul tuturor. Așa cum la birou ai întâlniri săptămânale, ține întâlniri în familie pentru a împărtăși unii cu ceilalți ce ați mai făcut sau ce urmează să faceți.

Burnout-ul mămicilor nu este, din păcate, ceva nou. Ele suferă de acest sindrom de generații întregi. Cu ajutorul celor din jur, dar în primul rând, cu ajutorul tău, vei învăța că poți fi un părinte relaxat care să asigure dezvoltarea armonioasă a copilului său astfel încât prin ceea ce face în prezent să pună temelia realizărilor viitoare.

Pentru momentele în care simți că ai nevoie de o pauză în care să te reculegi și să îți recapeți vitalitatea necesară, am pregătit următorul ghidaj audio care te poate ajuta să obții o stare de liniște interioară.

__________________________________________________________

Simona Nicolaescu

www.simonanicolaescu.ro

Psihoterapeut, coach și susținător al vieții echilibrate în România

Simona Nicolaescu a dezvoltat LifeFit, un program unic pentru a produce schimbări profunde în viețile liderilor din România, cu deschiderea porților către propriul subconștient, trasarea unui plan clar pentru a-și atinge visurile, vitalitate fizică și psihică crescută.

A inclus în acesta mare parte a învătățurilor extrase din diferitele experiențe ca antreprenor, lider, mamă și din diferite formări pe care le are: psihoterapie ericksoniană, hipnoză, coaching, silent retreat, terapie cranio-sacrală, mind power.

Lucrează în sesiuni individuale cu angajații din România pentru a îi ajuta să ducă o viață mai echilibrată din punct de vedere emoțional, pentru a se bucura mai mult de viața pe care o au.

Ține workshopuri pe teme precum: Sleep better, Stress Management, Mind focus, Tehnici de relaxare.

Desemnată “Antreprenorul anului” în 2013, Simona Nicolaescu și-a dedicat ultimii 8 ani din cariera sa profesională susținerii și promovării vieții echilibrate, prin proiecte creative, adresate mediului de afaceri, derulate în premieră în România.

Sub semnătura sa au luat naștere primul program de well-being pentru angajații companiilor, în anul 2010, și primul audio-book pentru diminuarea stresului, în anul 2014, intitulat “Tehnici de reducere a stresului”.

 

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii