FacebookTwitterLinkedIn

În drumul către noua normalitate, liderii transformării își conduc companiile cu pași siguri către noi obiective esențiale progresului.

Un astfel de lider al schimbării este Tommaso Di Giovanni, VP Market Activation & Support în cadrul Philip Morris International, cu care am vorbit după Forumul Economic de la Delphi (Grecia).

Cea mai importantă lecție a ultimilor doi ani este că orice criză, indiferent de natura sa, este însoțită și de oportunități. Pornind de la acest raționament, care sunt, în opinia dumneavoastră, oportunitățile mediului de afaceri, inclusiv din România, în noul context economic, politic și social (umanitar)?

Pandemia globală a dat lumea peste cap în ultimii doi ani, însă, în același timp, a accentuat importanța științei și a colaborării dintre sectorul public și cel privat pentru a rezolva probleme grave de la nivelul societății și al sistemelor de sănătate publică. 

Soluția la pandemia de COVID a fost găsită, în principal, datorită științei, care a identificat provocările medicale și de sănătate publică, precum și datorită colaborării dintre sectorul public și cel privat, în baza căreia au fost elaborate politici publice și vaccinuri, iar populația a fost informată cu privire la acestea. Guvernele, cu abilitatea lor de a încuraja comportamentele corecte atât în rândul companiilor, cât și al populației, au colaborat îndeaproape cu companiile private care aveau cunoștințele, dimensiunea și expertiza necesare pentru a dezvolta vaccinuri.

Aceeași paradigmă poate fi aplicată și în cazul fumatului și al sănătății publice. Companiile, cum este Philip Morris International, sunt astăzi în măsură să dezvolte și să comercializeze alternative mai puțin nocive la țigări pentru toți acei adulți care altfel ar continua să fumeze. Iar guvernele pot stimula această dezvoltare prin crearea unui mediu propice pentru a încuraja companiile să investească, iar consumatorii să aibă încredere în alternativele care nu ard și să fie încurajați să facă o schimbare. 

Este o soluție de bun simț. PMI lucrează de peste un deceniu la alternative mai puțin dăunătoare la țigări, cum ar fi produsele fără fum din care fac parte și dispozitivele care încălzesc tutunul, precum IQOS. Aceste produse nu ard tutunul și generează niveluri medii ale compușilor chimici nocivi semnificativ mai scăzute decât cele prezente în fumul de țigară. Deși aceste produse nu sunt lipsite de riscuri și eliberează nicotină, care creează dependență, știința a confirmat potențialul de sănătate publică al acestor produse, iar multe guverne au luat măsuri pentru a le sprijini. SUA – un pionier în acest domeniu, Marea Britanie, Noua Zeelandă, Grecia și Italia sunt câteva dintre acestea. Însă se poate face mai mult. Dacă parteneriatul dintre companii și sectorul public este acceptat, în unele țări țigările ar putea dispărea în mai puțin de o generație.

Care sunt noile calități pe care trebuie să le aibă un lider în „noul normal” pentru a face față vremurilor incerte, precum și schimbărilor venite din partea pieței?

Deschiderea, adaptabilitatea și reziliența sunt întotdeauna calități câștigătoare pentru un lider. Dar, astăzi, acestea sunt chiar mai importante. Liderii trebuie să înțeleagă că sectorul privat poate genera o schimbare reală și că aceasta poate fi benefică pentru compania lor și pentru societate, în general. Liderii trebuie să încurajeze un mediu în care angajații să poată contribui cu tot ce au mai bun și să se sprijine reciproc. Acest lucru va conduce la inovația și concentrarea pe consumator necesare pentru a continua să prospere în vremuri nesigure și pentru a răspunde așteptărilor societății. Companiile și societatea nu sunt în opoziție. Dimpotrivă.

Având în vedere accentul din ce în ce mai mare pus pe tehnologie și inovație în domeniul bunurilor de consum, în paralel cu provocările economice, sanitare, climatice și sociale, liderii și decidenții politici trebuie să se adapteze și să joace un rol esențial pentru a construi încredere și pentru a promova progresul.

Într-o perioadă în care „știrile false” au acaparat spațiul public, cum vedeți rolul informării corecte în facilitarea procesului decizional al unui manager/al unei companii, care trebuie să își adapteze rapid strategia de business? Care este impactul mai amplu al dezinformării și al știrilor false asupra societății?

Paradoxul zilelor noastre moderne este că trăim într-o eră a supraîncărcării cu informații, dar recunoașterea informațiilor corecte este disproporționat de dificilă pentru mulți. Toate acestea se întâmplă într-un moment în care informațiile bazate pe dovezi sunt mai importante ca niciodată, în timp ce ne străduim să gestionăm probleme globale fără precedent, cum ar fi sănătatea, clima și crizele umanitare globale. Pe scurt, accesul la date și fapte exacte este esențial, ceea ce înseamnă că noi toți trebuie să ne asigurăm de acest lucru. 

Dezinformarea și teoriile conspirației continuă să câștige credibilitate. Adesea, acestea înlocuiesc știința, faptele și expertiza. Această erodare a adevărului obiectiv împiedică progresul, amenințându-ne pe toți, fie la nivel de corporații, de factori de reglementare, fie la nivel individual. Informațiile incorecte interferează cu alegerile, seamănă discordie și influențează factorii de decizie politică să ia decizii proaste. 

La PMI, credem că știința și faptele obiective sunt esențiale pentru progres. Cu siguranță același lucru se întâmplă și când vorbim despre reducerea riscurilor asociate consumului de tutun. Astfel, marea majoritate a mesajelor care contestă viziunea unui viitor fără fum nu se bazează pe știință ci pe ideologie, caracterizări eronate și supoziții false.

Dacă ar fi să faceți un top trei al celor mai importanți pași pe care un manager ar trebui să îi urmeze atunci când colectează informațiile necesare pentru a-și dezvolta afacerea, cum ar arăta acesta?

Aș spune că cei mai importanți pași pe care un lider de business ar trebui să îi facă atunci când își adună informațiile necesare pentru a-și dezvolta afacerea sunt, în primul rând, să recunoască faptul că, din păcate, cultura modernă de consum avid de știri este un teren fertil pentru dezinformare și diseminarea de informații eronate.

Prin urmare, este esențial ca liderii să se străduiască să gestioneze dezinformarea și diseminarea de informații eronate și să se asigure că angajații, cetățenii și consumatorii au acces la informații corecte care să îi ajute să ia decizii în cunoștință de cauză. 

Și, în cele din urmă, un lider trebuie să identifice sursele de informații exacte, să verifice aceste surse și apoi să distribuie informațiile tuturor părților interesate relevante. Capacitatea de a lua decizii în cunoștință de cauză poate fi cea mai mare responsabilitate pe care o are un lider de afaceri.

Privind la noul context social și politic, care sunt principalele „bariere” care stau în calea progresului?

Dezinformarea și diseminarea de informații eronate se află în fruntea listei de bariere care împiedică progresul societății. Haosul și nesiguranța epocii noastre, împreună cu puterea social media și modul nostru de viață mereu activ, mereu online, contribuie, cu siguranță, la acest fenomen. 

În lumea de astăzi, există o nevoie tot mai mare de informații veridice. Știința trebuie să facă parte din dialogul nostru social. Nu mai putem vedea lucrurile în „alb sau negru”, trebuie să fim capabili să vedem că există o multitudine de nuanțe de gri. Iar în acest context, toate părțile implicate trebuie să aibă, pe de o parte, dreptul de a comenta și de a contribui, iar pe de altă parte, dreptul de a avea acces la aceste informații. Un dialog bazat pe rațiune și știință, nu pe ideologie. 

În cele din urmă, deși inovarea este esențială pentru a stimula productivitatea, sustenabilitatea și îmbunătățirea standardelor de viață, acest lucru se poate realiza cu adevărat numai dacă guvernele aplică politici care vizează atât inovarea, cât și egalitatea. 

Transformarea afacerii PMI se bazează pe fapte și date. Cum influențează această transformare supraîncărcarea informațională și accesul la informații corecte? Care este impactul asupra societății/consumatorilor? 

Permiteți-mi să vă dau un exemplu concret, relevant pentru industria noastră. Există un număr mare de cercetări în întreaga lume, de exemplu în Franța (Odoxa) și în Regatul Unit (Public Health England), care arată că adulții fumători sunt în mod constant dezinformați cu privire la beneficiile trecerii la produse fără fum în comparație cu continuarea fumatului. Doar o mică parte din aceștia înțelege astăzi că nivelurile ridicate de compuși nocivi din fumul de țigară sunt produse de ardere. Dacă nu înțeleg acest lucru, cum pot fumătorii adulți să aprecieze valoarea produselor care nu ard și care generează niveluri medii ale compușilor nocivi semnificativ mai reduse? Și care este consecința în acest caz? Că mulți dintre ei continuă să consume țigări în loc să treacă la alternative mai bune, fără fum. Acest lucru este în detrimentul sănătății lor și al sănătății publice. 

Încercăm să abordăm această dezinformare și să împărtășim în mod transparent cercetările noastre cu comunitatea științifică, guvernele și autoritățile de reglementare. Și suntem întotdeauna deschiși la dialog cu cei care ni se opun și răspundem la întrebări și clarificăm neînțelegerile. De asemenea, suntem mereu dispuși să ne angajăm în discuții cu mass-media și cu publicul larg. Însă putem și trebuie să facem mai mult pentru a informa publicul cu privire la chestiuni serioase cum este aceasta. Acest lucru este valabil pentru industria noastră și nu numai. Informațiile sunt esențiale pentru a determina schimbări de comportament și pentru a îmbunătăți mai repede sănătatea publică și societatea.

Politicienii, autoritățile de reglementare sau alți actori acordă suficientă atenție faptelor și dovezilor privind știința PMI?

Nu este neobișnuit ca o companie mare care trece printr-o transformare fundamentală să se confrunte cu reacții de respingere. Întotdeauna vor exista oameni care se vor agăța de trecut și vor lupta împotriva progresului. La PMI, întâmpinăm și mai multă opoziție din cauza animozității istorice față de industria noastră. Noua noastră misiune este privită cu scepticism de unii, în ciuda progreselor măsurabile pe care le facem pentru atingerea obiectivelor noastre. Nu vom permite ca acest lucru să ne oprească.

Guvernele și experții din domeniul sănătății încearcă de zeci de ani să reducă consumul de țigări. Și au avut un oarecare succes. Cu toate acestea, în prezent, în lume există peste 1 miliard de fumători (dintre care 5 milioane în România), iar Organizația Mondială a Sănătății anticipează că acest număr va fi aproximativ același și în 2025. 

Cu toții putem face mai mult. La PMI, facem deja pași mari în această direcție. Producem alternative la țigări pe care fumătorii actuali sunt dispuși să le adopte. Ne-am reorientat practic toate resursele pentru a construi un viitor fără fum, dar știm că ritmul schimbării va fi mult mai rapid dacă fiecare își va juca rolul. 

Avem nevoie ca oficialii din domeniul sănătății publice și guvernele să actualizeze legile elaborate cu zeci de ani în urmă, când nu existau produse fără fum. Legile revizuite trebuie să îi încurajeze pe adulții care altfel ar continua să fumeze să treacă la alternative mai bune. Iar organizațiile anti-tutun ar trebui să lase în urmă vechile lupte ideologice împotriva industriei și să se concentreze pe soluții pragmatice care să fie în beneficiul persoanelor care fumează și al sănătății publice. 

Cu sprijinul adecvat din partea autorităților de reglementare și a societății, credem că am putea asista la eliminarea țigărilor în doar 10-15 ani, în multe țări.