Forbes România i-a invitat pe cei mai importanți lideri din mediul de afaceri local să vorbească despre lecțiile învățate/trăite în anul 2023 și despre provocările anului 2024 în proiectul editorial #lecțiipentru2024.
Victor Căpitanu, co-CEO One United Properties
Care este cuvântul ce caracterizează cel mai bine anul 2023?
„Reziliență”. În 2023 ne-am adaptat la noi condiții de piață, cu o nouă realitate inflaționistă și a costului banilor, dar o realitate în care am avut rezultate excelente. Am crescut pe toate planurile și este un trend pe care ne dorim să îl menținem.
Care au fost motivele dvs. de îngrijorare pentru afacerea pe care o conduceți în anul 2023? Care sunt rezultatele activității companiei, comparativ cu estimările de la începutul anului?
One United Properties a obținut rezultate remarcabile în primele nouă luni ale anului 2023. În ciuda unei scăderi cu două cifre a vânzărilor pe segmentul rezidențial din București, am înregistrat o creștere de 47% a veniturilor din vânzările de proprietăți rezidențiale, care au atins 876,2 milioane de lei în primele nouă luni din 2023, comparativ cu 597,7 milioane de lei în aceeași perioadă din 2022. Am înregistrat o cifră de afaceri consolidată de 1,15 miliarde de lei pentru primele nouă luni ale anului 2023, o creștere de 27% față de aceeași perioadă a anului 2022. Am reușit să navigăm prin fluctuațiile economice și cerințele în schimbare ale pieței. Prin menținerea unei abordări reziliente și agile, compania a demonstrat capacitate de a prospera în mijlocul incertitudinii și de a deveni mai puternică.
Cum au influențat crizele suprapuse și noua situație geopolitică (continuarea războiului din Ucraina și izbucnirea conflictului din Israel) activitatea companiei dvs.?
Perpetuarea războiului din Ucraina și, mai recent, izbucnirea războiului în Israel sunt surse de preocupare pentru noi toți și sperăm ca aceste evenimente să se încheie cât mai rapid. Afacerea noastră nu a fost direct afectată de aceste crize, însă oamenii sunt mai atenți atunci când se gândesc la o investiție azi. Și nu doar mai atenți, ci mai interesați de ceea ce numim flight to quality, adică de calitatea produsului în care investește.
Care sunt punctele tari și punctele slabe ale mediului de afaceri din România în contextul social și economic actual?
România are o poziție solidă în cadrul Europei Centrale și de Est, oferind prin cele mai mari randamente și rentabilități din regiune și din UE. Doar zona București și Ilfov contribuie cu o treime la PIB-ul țării, plasându-se printre cele mai dezvoltate regiuni din Europa. Tocmai de aceea, vom continua să ne axăm pe București. De asemenea, prețul mediu pentru achizițiile rezidențiale în București rămâne mai scăzut în comparație cu alte orașe importante din regiune. Cred că România se află într-unul dintre cele mai bune momente din istoria sa: țara are o economie robustă, cu un PIB estimat la aproximativ 350 de miliarde de euro pentru anul 2024, iar numai zona București-Ilfov are un PIB care se apropie de 100 de miliarde de euro. Numai Bucureștiul depășește, de exemplu, economia totală a Croației sau Bulgariei și reprezintă mai mult de jumătate din PIB-ul Ungariei.
Acum, înaintea unui an electoral complex, ce așteptări aveți de la autoritățile române?
Noi ne organizăm afacerea în funcţie de priorităţile companiei, drept dovadă avem cam 5.700 de apartamente autorizate, inclusiv cele în stare avansată de construcţie, așadar avem ce construi și dacă ne raportăm doar la autorizaţiile existente. Pe de altă parte, doar terenurile pe care le deținem ne permit să dezvoltăm pentru minimum 10 ani de acum înainte, fără a lua în calcul toate terenurile pentru care suntem în discuții de achiziție. Din punct de vedere al așteptărilor, sperăm ca autoritățile să devină din ce în ce mai prietenoase cu mediul de afaceri și cu dezvoltarea Bucureștiului și a României.
Care sunt principalele trei puncte ale strategiei dumneavoastră de business pentru anul viitor?
Vom continua să investim în sectorul imobiliar și să aducem proiecte care cresc valoarea acestui domeniu: dezvoltări rezidențiale sustenabile, spații de birouri de ultimă generație și restaurarea clădirilor istorice. Suntem convinși că performanța companiei este corelată cu cea a orașului. De 15 ani dezvoltăm și contribuim la regenerarea urbană a Bucureștiului. În plus față de segmentul rezidențial și de birouri, ca parte a strategiei noastre pe termen lung, ne angajăm să restaurăm patrimoniul cultural al orașului, inclusiv zona centrală. În concordanță cu acest angajament, am achiziționat mai multe monumente istorice importante pe care intenționăm să le restaurăm și să le oferim o nouă destinație. Recent am anunțat parteneriatul cu Ennismore pentru deschiderea Mondrian, un hotel de lifestyle lângă Ateneul Român.
Care considerați că vor fi cele mai mari provocări la nivel mondial, dar și pentru domeniul în care activați, în anul 2024?
Cred că și în perioada următoare vom fi provocați să facem față incertitudinilor într-o lume în care totul evoluează cu o viteză foarte rapidă, să continuăm să creștem această industrie într-un mod sustenabil. Ne vom concentra în continuare să oferim dezvoltări cât mai eficiente energetic și mai prietenoase cu mediul într-un context global în care discuția se concentrează atât de mult pe schimbările climatice și accesul la resurse. În egală măsură, ne menținem promisiunea față de investitorii, partenerii și clienții noștri de a genera valoare și creștere sustenabilă pe termen lung.