FacebookTwitterLinkedIn

Forbes România i-a invitat pe cei mai importanți lideri din mediul de afaceri local să vorbească despre lecțiile învățate/trăite în anul 2023 și despre provocările anului 2024 în proiectul editorial #lecțiipentru2024.

Radu Berevoescu, General Manager & Senior Commercial Director East Balkans, PepsiCo

Forbes: Care este cuvântul ce caracterizează cel mai bine anul 2023? Argumentați!

Radu Berevoescu: Cuvântul care caracterizează cel mai bine anul 2023 este „reziliența”. În contextul actual al incertitudinilor economice și geopolitice, companiile se confruntă cu o presiune mare de a se adapta rapid la noile condiții pentru a-și menține relevanța și competitivitatea.

Reziliența este importantă nu doar pentru schimbările imediate, ci și pentru viitor. Cred că asta definește 2023 și 2024, capacitatea noastră de a înfrunta dificultățile în zone precum disponibilitatea materiilor prime sau prețul transportului, fiscalitate, categorii care scad, prețuri care cresc, forța de muncă.

Forbes: Care au fost motivele dvs. de îngrijorare pentru afacerea pe care o conduceți în anul 2023? Care sunt rezultatele activității companiei/grupului, comparativ cu estimările de la început anului?

Radu Berevoescu: În 2023, am resimțit efectele inflației și ale creșterii costurilor cu materiile prime, care au afectat industria noastră în ansamblu. În plus, decizia guvernului de a majora TVA-ul de la 9% la 19%, la începutul anului doar pentru băuturile răcoritoare a avut un impact direct, generând o scădere a volumelor din piață.

    Diminuarea puterii de cumpărare a consumatorilor s-a reflectat printr-o reducere a cererii pentru băuturile răcoritoare și snack-uri. Pentru a rămâne competitivi în fața transformărilor din piață și a inflației, am analizat ce cumpără oamenii, cum se schimbă preferințele lor și ne-am adaptat la aceste nevoi.

    În primele nouă luni ale anului, am înregistrat o ușoară scădere a consumului de băuturi răcoritoare și snack-uri, în linie cu prognozele noastre. Totodată, am observat o creștere continuă în segmentul băuturilor fără zahăr, care este în concordanță cu ce vedem în vestul Europei. Estimăm că această creștere va accelera în anul viitor, când va apărea și taxa pentru băuturile care conțin zahăr.

    Forbes: Cum au influențat crizele suprapuse și noua situație geopolitică (continuarea războiului din Ucraina și izbucnirea conflictului din Israel) activitatea companiei dvs.?

    Radu Berevoescu: Aceste evenimente au generat o creștere a incertitudinii și a volatilității în mediul de afaceri, afectând planificarea pe termen lung. Războiul din Ucraina a contribuit la o creștere a prețurilor la energie și materii prime, determinând o majorare a costurilor de producție.

    Una dintre consecințe a fost majorarea prețurilor produselor, iar cealaltă a constat în necesitatea de a obține o productivitate mai ridicată. Această preocupare derivă din atenta monitorizare a modului în care volumele de vânzări reacționează și din înțelegerea impactului asupra puterii de cumpărare a consumatorilor noștri.

    Forbes: Care sunt puncte tari și punctele slabe ale mediului de afaceri din România în contextul social și economic actual?

    Radu Berevoescu: În prima jumătate a acestui an, economia țării a înregistrat o performanță mai robustă decât anticipaseră analiștii. Această creștere la nivel macroeconomic oferă  perspective bune pentru mediul de afaceri. Însă inflația accelerată și creșterea costurilor cu materiile prime au dus la o scădere a puterii de cumpărare a consumatorilor care a rezultat într-o scădere a tranzacțiilor. Iar deciziile fiscale recente au adus instabilitate în planificarea financiară.

    Consider că mediul de afaceri din România are o bună capacitate de adaptare la condițiile pieței, însă în acest moment companiile resimt o presiune foarte mare, determinând liderii să acționeze curajos, dar totodată să efectueze analize detaliate ale riscurilor într-un interval scurt de timp.

    Forbes: Acum, înaintea unui an electoral complex, ce așteptări aveți de la autoritățile române?

    Radu Berevoescu: Așteptările noastre coincid cu cele pe care le au toți actorii din industrie. Ne dorim o politică fiscală stabilă și un cadru legal predictibil, un mediu care să faciliteze climatul de afaceri și să sprijine inovația, și să aibă în vedere consultarea activă a mediului de afaceri pentru toate acestea. Iar atunci când iau în considerare modificări ale obligațiilor de orice fel ale companiilor, să acorde și suficient timp implementării acestor modificări pentru un impact negativ minim în economie.

    În plus, este esențial ca autoritățile să fie proactive în identificarea provocărilor viitoare, luând măsuri preventive. Acest lucru devine deosebit de important în contextul actual, caracterizat de instabilitate economică și geopolitică.

    Forbes: Care sunt principalele trei puncte ale strategiei dumneavoastră de business pentru anul viitor?

    Radu Berevoescu: Una dintre direcțiile principale ale strategiei noastre pentru anul viitor este să asigurăm o creștere sustenabilă a afacerii, să consolidăm operațiunile în regiunea East Balkans și să continuăm să investim.

    Investiția în fabrica din Popești-Leordeni a fost parte a unui plan de dezvoltare pe 5 ani, evaluat la 40 de milioane de dolari. Acest plan a inclus îmbunătățiri importante și construirea unui depozit cu automatizare completă de 15 milioane de dolari, cu o capacitate de producție de 550.000 de tone de produse finite pe an. Acest depozit reprezintă un element cheie în strategia noastră de consolidare în regiunea East Balkans.

    În același timp, ne dorim să stăm aproape de consumatorii și totodată de partenerii noștri de afaceri. E important să înțelegem în continuare nevoile acestora și să le oferim produse de calitate care să răspundă cerințelor lor.

    Aceste aspecte au un rol central în strategia noastră, iar rezultatele obținute reflectă acest angajament. În ultimul an, am atins o cotă de piață record pentru brandul Pepsi în România, iar în același timp, echipele noastre au reușit să construiască în continuare relații solide cu clienții și distribuitorii nostri, în toate canalele de vânzare precum comerț modern, tradițional, HoReCa și e-commerce. 

    Un al treilea pilon al strategiei noastre pentru anul viitor se axează pe promisiunea și acțiunile concrete pentru a contribui la crearea unui sistem alimentar mai sustenabil și rezilient, prin intermediul PepsiCo Positive (pep+).

    Ne concentrăm pe reducerea impactului asupra mediului pe întregul lanț valoric, de la aprovizionarea cu ingrediente și fabricarea produselor, la promovarea practicilor agricole durabile și sprijinirea prosperității comunităților locale. Această transformare strategică nu doar evoluează modul nostru de operare, ci reflectă și promisiunea noastră pentru un viitor alimentar echilibrat și prietenos cu mediul.

    În România, PepsiCo este un susținător activ al Sistemului de Garanție și Returnare pentru ambalajele de unică folosință, care facilitează colectarea ambalajelor pentru băuturi din 30 noiembrie. Credem că este un proiect transformator, care va da rezultate semnificative.

    De aceea, viziunea PepsiCo Positive va continua să orienteze modul în care transformăm operațiunile noastre de business: de la aprovizionarea cu ingrediente și fabricarea produselor noastre într-un mod mai sustenabil, la construirea unor legături zilnice mai profunde cu consumatorii, încurajându-i să adopte alegeri mai responsabile pentru ei și pentru mediu.

    Forbes: Care considerați că vor fi cele mai mari provocări la nivel mondial, dar și pentru industria/domeniul în care activați, în anul 2024?

    Radu Berevoescu: Ne confruntăm cu mai multe provocări în prezent, iar analiza noastră atentă evidențiază aspecte precum incertitudinea economică, avansul rapid al digitalizării, inclusiv adaptarea la Inteligența Artificială, și, nu în ultimul rând schimbarea rapidă a preferințelor consumatorilor

    În acest context, cred că factorul uman reprezintă o resursă vitală. Pentru a atinge performanțe remarcabile, devine crucial să construiești și să menții o echipă solidă. Din această perspectivă, consider că inspirarea și motivarea angajaților sunt deosebit de importante, reprezentând un obiectiv esențial de menținut.

    Aceste provocări, împreună cu o creștere a preocupărilor legate de protecția mediului și responsabilitatea socială, subliniază imperativul de a fi rezilienți și flexibili pentru a gestiona eficient cerințele consumatorilor și schimbările din piață.

    (24 noiembrie 2023)