FacebookTwitterLinkedIn

Forbes România i-a invitat pe cei mai importanți lideri din mediul de afaceri local să vorbească despre lecțiile învățate/trăite în anul 2023 și despre provocările anului 2024 în proiectul editorial #lecțiipentru2024.

Alexandru Grosu, managing partner, msg Plaut România

Care este cuvântul ce caracterizează cel mai bine anul 2023?

Cu siguranță, cuvântul anului, sau de fapt expresia anului 2023 este ”Artificial Intelligence”. Inteligența artificială este prezentă în viața noastră de ceva timp, dar 2023 va rămâne în istorie ca anul în care fenomenul a luat amploare, chiar dacă este doar la început. De la finanțarea startup-urilor concentrate pe AI, de la algoritmi care prezic stocurile optime, rutele cele mai bune de transport, sau forme de prezentare a datelor în tablouri de bord, până la sugestii de meniu, dietă, temperatura optimă în cameră sau opțiuni de shopping, AI-ul devine din ce în ce mai prezent în toate ariile vieții și activităților umane.

Si noi la msg Plaut România am înglobat AI în soluțiile cu care lucrăm și  pe care le livrăm fiecăruia dintre clienții noștri. Termeni ca machine learning, data cleaning, data mining sunt parte din munca noastră zilnică și din dialogul nostru constant cu clienții. Folosim AI pentru a ne face munca mai ușoară și pentru a livra soluții mai performante clienților noștri.

AI-ul ca și instrument nu mai este o opțiune pentru firmele de tehnologie de astăzi, ci este un ”must-have”. Diferența o va face însă modul în care fiecare companie va folosi AI-ul și rezultatele finale, mai ales că se întrevede deja și o supra folosire a AI, o ”inflație” a acestor tool-uri în toate zonele tehnologice, ceea ce va forța utilizatorii să discearnă și să aleagă mai în cunoștință de cauză ce tool-uri vor folosi.

Un exemplu concret este Qlik, firma globală de tehnologie din zona DataTransformation pentru care suntem reprezentanți în România și Bulgaria.

Qlik are de ceva vreme încorporate atât AI sub forma de Insight Advisor, cât și machine learning și alte tool-uri moderne care ne ajută în calitate de utilizatori de business să obținem instant sugestii de noi reprezentări grafice pentru datele pe care dorim să le analizăm și să folosim la maxim platforma.

Care au fost motivele dvs. de îngrijorare pentru afacerea pe care o conduceți în anul 2023? Care sunt rezultatele activității companiei/grupului, comparativ cu estimările de la început anului?

Deși am început anul 2023 cu optimism și multe proiecte în derulare, pe parcursul anului au apărut anumite îngrijorări, mai întâi cele din afară (în  special din SUA), dar și de pe plan local – creșterile de taxe și eliminarea unor facilități anterioare pentru domeniul IT. De asemenea, observăm restructurări în marile companii de tehnologie, încetinirea finanțării acestei categorii de companii, o presiune în creștere pe costuri și lipsa de specialiști calificați. Toate acestea arată clar o reașezare a pieței de IT, care ne determină și pe noi să ajustăm și să adaptăm strategia pe termen mediu, prin adaptarea unor servicii și produse sau crearea unora noi, care să țină cont de noul context.

Cum au influențat crizele suprapuse și noua situație geopolitică (continuarea războiului din Ucraina și izbucnirea conflictului din Israel) activitatea companiei dvs.?

Orice criză are de obicei cel puțin două feluri de efecte – negative, dar și pozitive. Legat de războiul din Ucraina, în prima fază și pentru noi și clienții noștri s-au resimțit efectele negative: businessuri oprite, chiar fabrici bombardate în cazul anumitor clienți, blocaje în lanțurile de aprovizionare.

La momentul respectiv s-a decis închiderea temporară a biroului msg Plaut din Kiev, care între timp s-a redeschis și sperăm ca lucrurile să se normalizeze, mai ales că între timp au apărut și alte oportunități. Dincolo de asta însă, ceea ce se întâmplă în Ucraina ne-a făcut pe noi ca oameni, ca echipă, să ne reconsiderăm și să ne regrupăm în jurul valorilor în care credem, atât umane, cât și în business.

Ne îngrijorează orice conflict local sau global, pentru că suntem cu toții interconectați și efectul unui astfel de dezechilibru se propagă în lanț, nu doar pe parte de business și economic, dar și social-umană.

Care sunt puncte tari și punctele slabe ale mediului de afaceri din România în contextul social și economic actual?

Mediul de afaceri local este unul extrem de dinamic și se dezvoltă continuu, spiritul antreprenorial se dezvoltă, standardele de lucru și sistemele de management și leadership evoluează și ele. Mai sunt însă multe de făcut, cum ar fi mai mulți pași și inițiative în direcția creării de asociații și entități de ramură reprezentative, prin care să întărim colaborarea și dialogul cu autoritățile, în scopul asigurării unui cadru de creștere sustenabilă.

Acum, înaintea unui an electoral complex, ce așteptări aveți de la autoritățile române?

Cred că ceea ce ne dorim noi este valabil pentru majoritatea companiilor private. În contextul crizelor, conflictelor și dezechilibrelor globale pe care le-am menționat mai devreme, avem nevoie ca măcar pe plan local să existe mai multă predictibilitate, manifestată prin mai putine schimbări macro și legislative, care dincolo de unele calcule pe hârtie, pot dezechilibra major jucătorii industriei noastre.

Care sunt principalele trei puncte ale strategiei dumneavoastră de business pentru anul viitor?

Pentru 2024 avem 3 direcții principale pe care ne vom concentra:

  1.  Focusul pe noile tehnologii SAP în cloud în special S4/Hana public cloud, în linie cu strategia SAP de democratizare a accesului la tehnologie de top pentru cât mai mulți jucători  din România. Este o direcție în care investim și pentru care ne pregătim de ceva vreme, atât în zona de certificări, cât și în zona de training și implementari efective.

Alături de SAP, ne îndreptăm spre zona de implementari SAP ERP în cloud. Este un trend global adoptat deja de diverși jucători din piața ERP, mai mari sau mai mici, locali, regionali sau globali.

SAP, lider mondial în piața de ERP vine în întâmpinarea companiilor ce își doresc atât flexibilitatea unei soluții în cloud, cât și robustețea specifică SAP nu numai în zona de funcționalități cât și ca bază de date. Cu alte cuvinte, mult mai multe companii au access la excelența SAP cu pachete special gândite pentru complexitate minimă și cu timpi de implementare reduși.

  • Am demarat și vom continua implementarea de proiecte de Data Integration și Data Cleaning de la Qlik, în special soluția nou achiziționată Talend , în continuarea proiectelor de Data Analytics, BI și conexe, cu multitudinea de soluții deja existente în portofoliul Qlik.

Asigurăm astfel optimizarea întregului  flux de Data Transformation la clienți mari și medii care au deja provocări multiple în zona de date.

În acest  fel, orice schimbare trebuie realizată, (fie din baze de date clasice către cloud, sau pregătirea de data lakes, sau pregătirea de date pentu testare sau migrare, sau data cleaning la începutul oricărui proces de transformare, în diverse arhitecturi și cu limitările aferente securității din fiecare companie) venim cu soluții de eficientizare și trecere lină la modul de lucru modern cu date.

  • Nu în ultimul rând ne propunem și deja implementăm în zona de targetare și new business un focus mai mare pe piața europeană vs piața locală  cu oferta de Servicii SAP și Servicii Data Transformation. Este o trecere normală în contextul în care majoritatea companiilor client msgPlaut România sunt parte din corporații regionale sau globale.

Un astfel de focus are  sens dacă ne uităm la decalajele care există  între România și alte piețe vestice, mai avansate tehnologic și mai mature în ceea ce privește adopția noilor tehnologii.

Care considerați că vor fi cele mai mari provocări la nivel mondial, dar și pentru industria/domeniul în care activați, în anul 2024?

Impactul ”furtunii” de crize globale prin care trecem va continua să se simtă și în 2024, ceea ce va înteți eforturile de adaptare ale industriei și companiilor. Parte din această adaptare se va vedea în consolidarea unor companii, sau în mișcări de tip M&A (mergers and acquisitions), dar și în dezvoltarea de produse sau linii noi de servicii.

În cazul nostru, vom continua să dezvoltăm linia de servicii care ajută companiile să își desfășoare activitatea mai eficient cu sisteme operaționale tip ERP din suita de soluții SAP , le vom ajuta să ia decizii din ce în ce mai bune, bazate pe date cu soluții 100% personalizate de Active Intelligence și Business Analytics. Vom ajuta în continuare companiile să se conformeze la standardele de raportare europene (SAF-T), în zona de sustenabilitate, cu implementări de success deja , alături de cele care ajută la aplicarea noii legislații de monitorizare a facturilor (e-factura); toate aceste soluții sunt derivate din  zona de servicii SAP și Data Transformation, care rămân ariile noastre principale de competență și pe care vom continua să le consolidăm și dezvoltăm.