FacebookTwitterLinkedIn

După doi ani de pandemie, restricții, multe efecte și trenduri apărute în urma „noului normal”, mediul de afaceri local a primit o nouă provocare: conflictul de la granițele țării, cu toate implicațiile sale economice.

În acest neașteptat context, Forbes România i-a invitat pe unii dintre cei mai importanți manageri și antreprenori să răspundă unui scurt chestionar într-un moment complicat din punct de vedere economic și social. Pentru că, până la urmă, în ciuda dificultăților, rămân lecțiile de business și de viață.

Care este cuvântul ce caracterizează cel mai bine anul 2022? Argumentați.

2022 a fost anul revenirii și al adaptării în domeniul HoReCa. În opinia mea, 2022 a fost atât de complex, încât nu cred că un singur cuvânt caracterizează cel mai bine ultimele 12 luni. În ceea ce mă privește, ca antreprenor, aleg între revenire, adaptare și provocare. Fiecare dintre cele trei cuvinte are o pondere egală pentru industria HoReCa românească. Asistăm la o revenire a pieței de cafenele, astfel încât rețeaua TED’S Coffee a înregistrat în 2022 vânzări mai mari decât în anul 2019 pe toate tipurile de cafenele, singura excepție fiind la cafenelele din clădirile de birouri, care încă sunt relativ departe de anul 2019 și unde nu știm în ce direcție vor evolua. În ceea ce privește reașezarea business-ului post-Covid-19, vorbim despre o adaptare a întregii structuri pe coordonate noi pentru o dezvoltare viitoare. În ultimii doi ani, s-au schimbat multe la nivel de cerere, iar acum facem analize pentru a identifica cum s-a schimbat comportamentul de consum și, în mod particular, dacă focusul nostru în zona de office mai este de actualitate, plus ce oportunități noi sunt în piața de cafenele. Cel mai important, vorbim despre provocări noi din piață: lipsa acută de personal, scumpirile continue la materia primă și costurile exorbitante cu energia. Identificarea soluțiilor la noile realități economice reprezintă cel mai mare consum de resurse pentru toți antreprenorii din HoReCa.

Care au fost motivele dvs. de îngrijorare pentru afacerea pe care o conduceți în anul 2022? Care sunt rezultatele activității companiei/grupului, comparativ cu estimările de la început anului?

Categoric, războiul din Ucraina început în februarie 2022 a reprezentat un motiv de îngrijorare, mai ales că veneam, ca industrie a ospitalității, după o altă criză profundă. Cu excepția acestei lebede negre, conflictul de lângă România, am privit anul cu optimism și pare că ne va depăși așteptările inițiale până la finalul lui 2022, rețeaua TED’S Coffee urmând să încheie anul cu vânzări aproape duble față de 2021, la un nivel cuprins între 6,5 milioane de euro și 7 milioane de euro.

Cum a influențat războiul din Ucraina activitatea companiei dvs.?

Efectele războiului din Ucraina asupra domeniului HoReCa au fost indirecte, cu impact mai serios asupra unor game de produse, atât prin prisma faptului că nu s-au mai găsit pe piață și mai ales că au suferit majorări ale prețurilor extrem de mari. Un exemplu simplu este laptele, produs de bază în cafenele cu volume mari, care a suferit scumpiri succesive, culmea nu din cauza produsului de bază, ci din cauza ambalajului tetra pak care era produs în Ucraina. Și exemplele pot continua.

Care sunt puncte tari și punctele slabe ale mediului de afaceri din România?

În ceea ce privește sectorul HoReCa punctele tari ale mediului de afaceri sunt taxarea relativ scăzută ( TVA 9%, 1% impozit pe cifra de afaceri). De asemenea, un punct tare este în cazul antreprenorilor: rezistența crescută la vremuri complicate și cunoașterea aprofundată a societății în care facem business. Principalele puncte slabe sunt, la nivel macro, lipsa de predictibilitate, modificările dese ale Codului Fiscal, taxarea excesivă pe muncă. În cazul antreprenorilor, un punct slab este lipsa de experiență într-un context de criză. Oportunitățile principale sunt programele finanțate cu bani europeni și prezența relativ scăzută a marilor jucători internaționali în România. Amenințările principale în plan economic rămân lipsa acută de personal, spectrul unei recesiuni și creditarea din ce în ce mai scumpă.

Care credeți că sunt măsurile pe care guvernul României ar trebui să le ia pentru ca mediul de afaceri din România să treacă această iarnă fără piederi majore? (falimente, insolvente, blocaje)?

În primul rând, statul ar trebui să încerce lansarea unor programe care să stopeze exodul de forță de muncă din țară. Un pas succesiv ar putea fi taxarea muncii cu zero pentru salariul minim pentru ca noi, antreprenorii, să dăm acești bani angajatului. De asemenea, reglementarea și plafonarea prețului la energie este esențială pentru sectorul ospitalității cu scopul de a evita multe falimente.

Care considerați că vor fi cele mai mari provocări la nivel mondial, dar pentru industria/domeniul dvs. în anul 2023?

Globalizarea ne-a confirmat marile ei minusuri în contextul Covid și începem să vedem o nouă paradigmă economică, mai exact regionalizarea. Cred că aceasta va fi una dintre marile provocări de business, inclusiv pentru antreprenorii români. În ceea ce privește domeniul HoReCa, costul în creștere cu energia va fi cea mai mare provocare a anului 2023.