FacebookTwitterLinkedIn

După doi ani de pandemie, restricții, multe efecte și trenduri apărute în urma „noului normal”, mediul de afaceri local a primit o nouă provocare: conflictul de la granițele țării, cu toate implicațiile sale economice.

În acest neașteptat context, Forbes România i-a invitat pe unii dintre cei mai importanți manageri și antreprenori să răspundă unui scurt chestionar într-un moment complicat din punct de vedere economic și social. Pentru că, până la urmă, în ciuda dificultăților, rămân lecțiile de business și de viață.

Care este cuvântul ce caracterizează cel mai bine anul 2022? Argumentați.

Creșterea, dezvoltarea. Din cauza factorilor externi, precum inflația, problemele cu lanțul de aprovizionare, lipsa forței de muncă, ce au creat presiune constantă, anul acesta ne-a determinat să creștem mai mult și ca oameni, și ca business. Ultimii doi ani ne-au învățat să ne adaptăm la noi provocări, dar să continuăm să creștem, în ciuda situațiilor dificile.

Care au fost motivele dvs. de îngrijorare pentru afacerea pe care o conduceți în anul 2022? Care sunt rezultatele activității companiei/grupului, comparativ cu estimările de la început anului?

Circumstanțele în care să faci business astăzi cred că sunt cele mai rele din ultimii 30 de ani. Cel mai dificil ne este să lucrăm în condiții de impredictibilitate în ceea ce privește costurile și aprovizionarea. Nu putem ști dacă partenerii noștri ne vor putea aproviziona – cu sticle, dopuri, cartoane, la cantitatea necesară și nici la ce cost. Cu toate acestea, am depășit așteptările cu privire la cifra de afaceri anul acesta, care va fi un nou record, după cel din anul 2021.

Cum a influențat războiul din Ucraina activitatea companiei dvs.?

Am fost și noi afectați, ca majoritatea companiilor, mai ales în ceea ce privește creșterea prețurilor la electricitate și gaze naturale, dar și în cazul anumitor consumabile. O parte din sticlele și dopurile pe care le folosim sunt produse în Ucraina.

Care sunt puncte tari și punctele slabe ale mediului de afaceri din România?

În toate țările în care suntem prezenți, statul este un partener care încearcă să creeze cele mai bune condiții pentru ca firmele să-și desfășoare activitatea – există regulamente și cadre foarte bine definite, astfel că poți știi de la bun început la ce să te aștepți din partea statului. În România, din păcate, lucrurile încă nu stau așa, statul fiind imprevizibil, iar majoritatea noilor legi afectează IMM-urile, care ar trebui să fie coloană vertebrală a economiei naționale.

Care credeți că sunt măsurile pe care guvernul României ar trebui să le ia pentru ca mediul de afaceri din România să treacă această iarnă fără piederi majore? (falimente, insolvente, blocaje)?

Pe lângă o comunicare mai clară cu privire la prețul energiei, care în parte s-a întâmplat, ar fi de folos dacă statul ne-ar ajuta să dăm bonusuri neimpozabile, ca să ne putem sprijini angajații în fața prețurilor în creștere. În acest moment, 42% din valoarea bonusurilor pe care le oferim merg către stat. În alte țări există programe prin care, pentru astfel de plăți singulare, brutul este egal cu netul. Sunt foarte mulți pași mici care pot fi făcuți de către stat pentru a îmbunătăți situația angajaților, lucru care automat va duce la o îmbunătățire a economiei, și, deci, la bunăstarea multor industrii.

Care considerați că vor fi cele mai mari provocări la nivel mondial, dar pentru industria/domeniul dvs. în anul 2023?

Cred că anul 2023 va fi ca o prelungire a lui 2022. Atât timp cât războiul din Ucraina va continua, piața energiei va rămâne instabilă. Pentru noi, care lucrăm pe partea frumoasă a vieții, în care oamenii împart o sticlă de vin și o masă bună, e important ca produsele noastre să rămână accesibile pentru majoritatea locuitorilor țării.