FacebookTwitterLinkedIn

După doi ani de pandemie, restricții, multe efecte și trenduri apărute în urma „noului normal”, mediul de afaceri local a primit o nouă provocare: conflictul de la granițele țării, cu toate implicațiile sale economice.

În acest neașteptat context, Forbes România i-a invitat pe unii dintre cei mai importanți manageri și antreprenori să răspundă unui scurt chestionar într-un moment complicat din punct de vedere economic și social. Pentru că, până la urmă, în ciuda dificultăților, rămân lecțiile de business și de viață.

Care este cuvântul ce caracterizează cel mai bine anul 2022? Argumentați.

Fără doar și poate, incertitudinea definește cel mai bine anul 2022. Deși a început cu optimism, schimbările de la nivel geopolitic au remodelat cu totul planurile companiilor, dar și direcțiile economiilor. Declanșarea războiului din Ucraina a dat naștere problemelor structurale printre care inflația. În plus, dacă ne uităm în interiorul ASEMER, am putut identifica o reticență din partea investitorilor spanioli de a mai considera România locul oportun pentru eventuale noi proiecte. Cel mai probabil, traversăm cel mai imprevizibil context economic din ultimile decenii, dar în același timp și cel mai dinamic. Există și nenumărate oportunități, în ciuda provocărilor.

Care au fost motivele dvs. de îngrijorare pentru afacerea pe care o conduceți în anul 2022? Care sunt rezultatele activității companiei/grupului, comparativ cu estimările de la început anului?

Imediat după declanșarea conflictului, ținând cont de proximitatea României de Ucraina, am putut remarca cum interesul investitorilor s-a transformat în teamă. România nu a mai fost privită drept un spațiu geografic sigur. Totuși, pe măsură ce oamenii s-au obișnuit cu noul context, invetitorii spanioli au prins curaj și au reînceput să se uite cu atenție către noi oportunități de dezvoltare și investiție. 2022 a fost un an de restabilire și reechilibrare a business-urilor, după perioada pandemică. Putem spune că, per total, afacerile cu capital spaniol derulate în România și-au continuat activitatea și s-au aflat pe creștere în 2022.   

Cum a influențat războiul din Ucraina activitatea companiei dvs.?

Din păcate, piața din România a resimțit puternic impactul războiului. Așa cum spuneam, noile investiții cu capital străin s-au lăsat așteptate, iar planurile de dezvoltare au fost lăsate în stand by. Totuși, companiile care derulau afaceri în țară și-au continuat activitate și noi proiecte se întrevăd la orizont. Există în continuare un potențial mare, mai ales pe zona de IT și FMCG în România, și sunt convins că noi afaceri cu capital spaniol își vor începe activitatea pe piața din România.

Care sunt puncte tari și punctele slabe ale mediului de afaceri din România?

Mediul de afaceri din România se află pe un trend pozitiv și, cel mai important, este în creștere, lucru care în ciuda provocărilor ne arată un mediu de afaceri puternic și cu anduranță. Dacă vorbim de puncte slabe, putem menționa lipsa de predictibilitate în afaceri pe termen mediu și, în același timp, o administrație publică care să fie mai deschisă.      

Care credeți că sunt măsurile pe care guvernul României ar trebui să le ia pentru ca mediul de afaceri din România să treacă această iarnă fără piederi majore? (falimente, insolvente, blocaje)?

Cel mai important element în dezvoltarea unui business este predictibilitatea. Dat fiind actualul context, este necesar un efort în plus din partea Guvernului pentru a identifica exact nevoile mediului de business. Dialogul activ rămâne cheia pentru ca orice măsură de sprijin din partea autorităților și instituțiilor statului să vină cu adevărat în ajutorul afacerilor românești. 

Care considerați că vor fi cele mai mari provocări la nivel mondial, dar pentru industria/domeniul dvs. în anul 2023?

Principala provocare rămâne stabilitatea. Asigurarea unui mediu cât mai sigur va determina investitorii să caute oportunități de business. Mediul de afaceri nu se poate dezvolta fără predictibilitate, iar actualul climat geopolitic a adus multe provocări în fața investitorilor. Rămânem optimiști și încrezători că investitorii nu se vor rezuma în a-și asigura bugetele, ci vor prefera să continue proiectele de business și vor contribui la creșterea economiilor globale.