FacebookTwitterLinkedIn

După doi ani de pandemie, restricții, multe efecte și trenduri apărute în urma „noului normal”, mediul de afaceri local a primit o nouă provocare: conflictul de la granițele țării, cu toate implicațiile sale economice.

În acest neașteptat context, Forbes România i-a invitat pe unii dintre cei mai importanți manageri și antreprenori să răspundă unui scurt chestionar într-un moment complicat din punct de vedere economic și social. Pentru că, până la urmă, în ciuda dificultăților, rămân lecțiile de business și de viață.

Care este cuvântul ce caracterizează cel mai bine anul 2022? Argumentați.

2022 a fost plin de încercări, provocator. Conform UNWTO, în 2022 turismul a scăzut cu 43% comparativ cu anul 2019, dar cu toate acestea am reușit să creștem în industria hotelieră, fiind mai precauți. Am inaugurat cea de-a treia unitate de producție, în Băicoi – Prahova, în urma unei investiții totale de 6 milioane euro. Aceasta ne oferă un spațiu de producție exclusiv pentru zona de retail, una dintre direcțiile pe care mizăm pentru dezvoltare și diversificarea portofoliului. În perioada 6 – 10 noiembrie 2022, am participat la EquipHotel, cel mai important eveniment internațional adresat sectoarelor ospitalității organizat la Paris. În cadrul prestigiosului eveniment, am lansat Perla de șampon, singura inovație cosmetică remarcabilă din cadrul ediției din acest an a salonului. Un brevet unic la nivel mondial, soluția de biomaterial, rezultat al unei munci de echipă ce a durat 5 ani, este menită să schimbe comportamentul de îngrijire personală al consumatorilor, precum și să contribuie semnificativ la viitorul unei industrii cosmetice verzi, având în vedere că presupune lipsa utilizării plasticului în ambalaje.

Care au fost motivele dvs. de îngrijorare pentru afacerea pe care o conduceți în anul 2022? Care sunt rezultatele activității companiei/grupului, comparativ cu estimările de la început anului?

Am observat încă de la începutul anului că suntem într-o situație în care majoritatea materiilor prime sunt la un preț mult peste cel real din piață și atunci a trebuit să găsim o modalitate prin care să fim precauți, să nu ne suprastocăm. Pentru contractele ferme nu am avut tăria să speculăm și am cumpărat materiile prime necesare, deși mi-aș fi dorit să pot face economie, pentru că simțeam că va veni un moment de scădere al costurilor materiilor prime. Există un motiv de îngrijorare, dat de puterea de cumpărare a oamenilor, ce va fi diminuată în linii mari de creșterea generalizată a prețurilor, de prețurile la facturi și atunci mă aștept ca și piața să se contracte. Rezultatele financiare din acest an sunt la nivelul așteptărilor, vor depăși nivelul din 2020 și pragul de 6 milioane de euro, însă vin în urma unui volum de muncă de două sau trei ori mai mare decât în alți ani.

Cum a influențat războiul din Ucraina activitatea companiei dvs.?

Îmi aduc aminte că la începutul războiului am fost printre primii care au luat inițiative și i-am ajutat pe cei din Ucraina, pe cei care erau refugiați și veneau la noi în țară, inclusiv oferindu-le cazare la mine acasă. Relația noastră economică cu ceea ce exportam în Ucraina a scăzut la aproximativ 30%, însă fără impact major, nefiind una dintre piețele importante de export ale companiei. Consider că momentul actual este unul de speculă în ceea ce înseamnă prețurile la energie, ceea ce ne influențează activitatea într-un mod negativ, ca în cazul multor altor afaceri românești.

Care sunt puncte tari și punctele slabe ale mediului de afaceri din România?

Mi-aș dori din partea altor antreprenori să văd puțin mai mult interes dedicat înțelegerii întregului lanț trofic și a modului în care pot ajunge să obțină rezultate mai bune financiare, pur și simplu pentru că înțeleg tot acest parcurs, de la stadiul în care materiile prime se regăsesc în natură și până la expunerea pe raft, în magazine, a produselor fabricate pe baza lor. Din punct de vedere al tenacității managerilor din România, am doar cuvinte de laudă. Din aceasta perspectivă, consider că mediul de afaceri este unul concurențial, care a început să aibă o educație financiară mult mai bună în ultimii ani, motiv pentru care ii admir pe antreprenorii români.

Care credeți că sunt măsurile pe care guvernul României ar trebui să le ia pentru ca mediul de afaceri din România să treacă această iarnă fără piederi majore? (falimente, insolvente, blocaje)?

Spiritul de antreprenor întotdeauna îmi spune că o firmă solidă va supraviețui indiferent de măsurile pe care le ia sau nu le ia un guvern. Opinia mea este că o afacere trebuie gândită mai departe de măsurile guvernamentale.

Care considerați că vor fi cele mai mari provocări la nivel mondial, dar pentru industria/domeniul dvs. în anul 2023?

Consider că aceasta criză sau speculă de criză energetică este cea care ne afectează cel mai tare. Daca tot discutam mai devreme de guvern, aici s-ar putea implica și ar putea să creeze o stabilitate. O companie privată are nevoie de stabilitate, își poate croi singură drumul, însa are nevoie de un drum bătătorit și „fără gropi”. Din acest motiv aș spune că singurul lucru pe care mi-l doresc este stabilitatea economică a prețurilor care pot fi influenșate de guvern, sau măcar o predictibilitate. Noi avem o strategie destul de clar conturată de expansiune și cred că vom reuși să atingem cifrele pe care ni le propunem. 2023 sau cel puțin a doua parte a anului viitor sper să fie un an de excepție pentru companie datorita Perlei, brevet unic la nivel mondial pe care l-am lansat recent la Paris, și să câștigăm foarte mult din cotele de piață internaționale cu această soluție de biomaterial de încapsulare a produselor de îngrijire, ce nu generează deșeuri după folosire.