FacebookTwitterLinkedIn

După doi ani de pandemie, restricții, multe efecte și trenduri apărute în urma „noului normal”, mediul de afaceri local a primit o nouă provocare: conflictul de la granițele țării, cu toate implicațiile sale economice.

În acest neașteptat context, Forbes România i-a invitat pe unii dintre cei mai importanți manageri și antreprenori să răspundă unui scurt chestionar într-un moment complicat din punct de vedere economic și social. Pentru că, până la urmă, în ciuda dificultăților, rămân lecțiile de business și de viață.

Care este cuvântul ce caracterizează cel mai bine anul 2022? Argumentați.

Adaptarea ar fi cuvântul ce caracterizează acest an. A fost unul dificil, mai ales pentru noi, cei de la Castel Mimi, având în vedere războiul care are loc la doar câteva sute de kilometri distanță. Nu era clar ce ne așteaptă pe noi, cei din Republica Moldova. Adaptarea la noile circumstanțe a fost ceea ce ne-a perimis să menținem spiritul ambițios și optimist, și să continuăm lucrările de renovare ale Castelului.

Care au fost motivele dvs. de îngrijorare pentru afacerea pe care o conduceți în anul 2022? Care sunt rezultatele activității companiei/grupului, comparativ cu estimările de la început anului?

Anul 2022 a început cu o criză energetică în Republica Moldova, care ne-a afectat mult. Grupul nostru de companii produce și alcool etilic și distilate din vin. Gazele naturale și energia electrică stau la baza costurilor de producere ale acestora. Oscilația prețurilor la resursele energetice a influențat direct prețul final. A fost dificil să ne adaptăm, alături de clienții noștri, la aceste condiții – au avut loc multe negocieri. Am fost nevoiți chiar să întrerupem activitatea pentru 2 luni. Războiul ne-a determinat să trecem la strategii și planuri de acțiuni pe termen scurt.

Treptat am revenit la planurile pe termene de 1 an, 3 ani și 5 ani pe care le aveam prestabilite, iar anul acesta am reușit chiar să lansăm colecția de vinuri Tandem, alături de crama Liliac din Transilvania, un proiect de suflet pentru ambele echipe.

Cum a influențat războiul din Ucraina activitatea companiei dvs.?

Ne-am implicat direct în sprijinirea refugiaților dar, desigur, am fost afectați economic. Fundația „Constantin Mimi” se ocupa, înainte de război, de dezvoltarea infrastructurii regionale, de burse pentru studenți și ajutoare pentru comunitatea din satul Bulboaca, de unde suntem eu și familia mea originari. De la debutul războiului, Fundația s-a ocupat de ajutorul refugiaților. A organizat o mini-bucătărie la punctul vamal pe unde trecea marea majoritate persoanelor ce fugeau de război. Echipa noastră de bucătari a fost trimisă acolo, ca să găteasca non-stop pentru refugiați. Era unica sursă de mâncare caldă, până a intervenit statul. Ulterior am luat în gestiune 3 centre de refugiați, pe care le asigurăm cu mâncare, paturi și toate cele necesare pentru igienă.

Din punct de vedere economic, multe planuri legate de Ucraina au fost amânate pentru viitor. Bugetele pe care le aveam dedicate pentru promovare în Ucraina au fost realocate către alte proiecte legate de piața României.

Care sunt puncte tari și punctele slabe ale mediului de afaceri din România?

Noi suntem pe piața din România de câțiva ani, și chiar dacă ultimii doi au fost mai dificili, am reușit să înțelegem că partenerii apreciază produsele calitative, și sunt gata să accepte un preț corespunzător. Alte piețe lucrează diferit, de exemplu Polonia, unde Republica Moldova are un „preț limită” la raft – se menține o imagine veche a țării noastre, ca fiind producătoare de vin ieftin, ceea ce, între timp, nu mai corespunde cu realitatea.

Un punct slab ar fi că în România deciziile se iau mult mai lent decât în Republica Moldova. De exemplu, de la listarea documentară a produselor noastre pâna la prima livrare s-au scurs aproape 2 ani – lucru care în Republică durează maximum 3 luni. Un alt specific al pieței este divizarea între Horeca și Retail, ceea ce îmi pare foarte fain și chiar interesant. În Moldova, dacă ești în Retail, atunci poți intra și în Horeca. În Romania, structura pieței te învață să fii mai selectiv și să-ți creezi o strategie diferită, dar este un challenge nou, și ne oferă o motivare în plus. De exemplu, vinurile Tandem au fost lansate în România doar în retail – o colecție specială la prețuri competitive.

Care credeți că sunt măsurile pe care guvernul României ar trebui să le ia pentru ca mediul de afaceri din România să treacă această iarnă fără piederi majore? (falimente, insolvente, blocaje)?

Care considerați că vor fi cele mai mari provocări la nivel mondial, dar pentru industria/domeniul dvs. în anul 2023?

Puterea de cumpărare va scădea considerabil din cauza inflației. Aceasta ne face să schimbăm strategia, mai ales în producție și anume să ne axăm pe produsele premium, pentru că acestea sunt căutate și în timpul unei crize. Probabil vom vedea o tranziție de consum de la vin la băuturi mai ieftine și cu un grad de alcool mai ridicat. Acesta e un alt risc pentru domeniul nostru. Pentru Republica Moldova există un risc la nivel global de a pierde piața. De exemplu, Polonia era o piață unde se exporta foarte mult, iar prețurile erau mici. Astfel, aveam un cashflow stabil și puteam investi în vinuri premium. Din cauza războiului, mulți producători din Moldova au pierdut exporturile către Polonia.

Totodată, mai multe țări au oferit subsidii per sticlă producătorilor care au pierdut piața Rusiei și astfel ei au devenit mai competitivi decât noi cei din Republica Moldova. În plus, din cauza inflației, nu mai suntem deloc competitivi în segmentul entry-level.

Din aceste considerente, la Castel Mimi am hotărât să ne axăm doar pe vinuri premium, și să lansăm pe piață noi produse din această categorie, pentru a compensa pierderile din segmentele cu preț redus.