FacebookTwitterLinkedIn

După doi ani de pandemie, restricții, multe efecte și trenduri apărute în urma „noului normal”, mediul de afaceri local a primit o nouă provocare: conflictul de la granițele țării, cu toate implicațiile sale economice.

În acest neașteptat context, Forbes România i-a invitat pe unii dintre cei mai importanți manageri și antreprenori să răspundă unui scurt chestionar într-un moment complicat din punct de vedere economic și social. Pentru că, până la urmă, în ciuda dificultăților, rămân lecțiile de business și de viață.

Care este cuvântul ce caracterizează cel mai bine anul 2022? Argumentați.

Anul 2022 este “Eliberare de Covid. Revenire”. Nu cred că sunt necesare alte explicații. Sigur, nu putem uita de Ucraina, dar “Revenire” este mult mai important!

Care au fost motivele dvs. de îngrijorare pentru afacerea pe care o conduceți în anul 2022? Care sunt rezultatele activității companiei/grupului, comparativ cu estimările de la început anului?

Motivele de îngrijorare sunt clare: la începutul anului, Covid, și din februarie, războiul din Ucraina, cu “rezultanta”: creșterea costurilor din energie și inflația de 15%. Paralela45 este în 2022 la 80% din anul 2019, când am înregistrat un volum de vânzări de 60 de milioane de euro.

Cum a influențat războiul din Ucraina activitatea companiei dvs.?

Războiul a influențat primele în două luni, februarie și martie, prin reducerea cu 70% a vânzărilor, pentru că oamenii erau speriați. Astăzi avem inflație și creșterea costurilor la energie.

Care sunt puncte tari și punctele slabe ale mediului de afaceri din România?

Mediul de afaceri din România este foarte rezistent. Din păcate, încă nu sunt toate patronatele unite, pentru a-și susține interesele.

Care credeți că sunt măsurile pe care guvernul României ar trebui să le ia pentru ca mediul de afaceri din România să treacă această iarnă fără piederi majore? (falimente, insolvente, blocaje)?

La noi, în turism, este nevoie de măsura HoReCa 2, sprijinul pentru redresarea activității IMM-urilor din domeniu, și de Fondul de Garantare a biletelor de avion, ca să evităm situațiiile prin care am trecut și noi, și turiștii noștri în toamnă.

Care considerați că vor fi cele mai mari provocări la nivel mondial, dar pentru industria/domeniul dvs. în anul 2023?

Cea mai mare provocare este scăderea puterii financiare a turiștilor și creșterea prețurilor pentru tot ceea ce înseamnă servicii turistice: cazare, masă, transport.