Cautare




, Contributor

Explorator. De vocație, om. De profesie, povestitor. www.georgianaciofoaia.ro

Lifestyle |
|

La cafea cu… Cristi Opaiț

Cristi Opaiț este ceea ce aș numi un „antreprenor în serie”. Până acum, la 40 de ani, a deschis și dezvoltat 12 businessuri în domeniul HoReCa, acumulând experiență, fler și intuiție, elemente care îl transformă, astăzi, într-unul dintre cei mai prolifici dezvoltatori de afaceri de puburi și restaurante. Ce motiv mai bun să ne așezăm, într-o dimineață, la cafea și să povestim pe larg despre ce înseamnă să creezi de la zero un business de succes?
SKY_1977

În timp ce-mi așez agende, stilouri și telefoane, Cristi intră în bistroul Taupe și-mi mărturisește că vine de vizavi, de pe șantierul viitoarei braserii de la parterul Hotelului Lido – Lido’s. Singurul din familie care s-a molipsit de „microbul afacerilor în HoReCa”, Cristi mărturisește că în ADN-ul său există pasiunea preluată de la părinții lui care au lucrat în restaurante faimoase la vremea respectivă, precum Primăvara, Perla, Bordei, Dunărea sau Pescarul.

În așteptarea cafelelor, începem să vorbim despre Roma, orașul preferat al lui Cristi, despre Londra, favoritul meu, și despre locul în care suntem. „Taupe” înseamnă mai multe lucruri, dar ideea acestui nume a avut-o împrumutând denumirea nuanței de gri-cenușiu, taupe, celui mai recent local pe care l-a deschis, pe Bulevardul Magheru 5-7.

Cine e Cristi Opaiț și cum a ajuns el astăzi aici?

Cristi e un personaj din HoReCa – industria contemporană. Povestea mea începe acum 22 de ani, pe când aveam 18 și trăiam vremuri frumoase, eram tineri și ne distram la fel de mult precum munceam. „M-a prins microbul HoReCa” și astfel a început să-mi placă foarte mult ce fac. Am avansat de la un post la altul. Am lucrat în toate posturile posibile, de la ospătar la barman, de la șef de sală la director de marketing. Le-am făcut pe toate. Și fiecare dintre aceste roluri m-a ajutat în tot ceea ce a urmat.

Ce îți place cel mai mult la ceea ce faci?

Știi ce se întâmplă? Îmi place să fac oamenii fericiți. Asta înseamnă entertainment. Îmi place lucrul bine făcut. Iar HoReCa mai înseamnă și pasiune. Dacă nu ai pasiune, nu ai ce căuta aici. Înseamnă multe nopți pierdute și, totodată, multe sacrificii. Eu, de exemplu, îmi văd copiii foarte rar. Stau zile și nopți întregi pentru a mă implica în ceea ce fac. Iar rezultatele se văd. Probabil voi vedea curând și efectele adverse (râde).

Să revenim la business. Cum a început povestea ta de antreprenor?

După cei 10 ani în care am fost angajat, în 2005 am decis să merg pe cont propriu și, chiar de ziua mea, am achiziționat ceea ce avea să fie prima mea cafenea. Aici, la El Cafe de Mi Finca, din Piața Romană, am învățat foarte multe lucruri. Acesta a fost „proiectul-pilot”. Nu știam cât de greu va fi, dar rezultatele au compensat toate sacrificiile. Pe urmă, am simțit cumva că trebuie să merg în Centrul Vechi. Aici am fost printre primii investitori, când, în 2009, am deschis Vintage Pub – primul pub din Centrul Vechi la acea oră. Ulterior, am deschis ceea ce urma să fie faimosul Old City, poveste pe care am închis-o anul acesta, după opt ani, și după ce și-a atins toate obiectivele și a depășit toate recordurile posibile.

Cristi, există o „viață” a unui local?

Sigur că da, există o viață a unui local, așa cum există și o viață a unei zone comerciale. Un business crește în acești parametri, se dezvoltă până atinge apogeul și apoi începe să scadă. Iar tu, ca antreprenor, trebuie să fii conștient de aceste lucruri pentru a te putea reinventa în timp util, chiar dacă doare.

Ajunsesem la Old City. Ce alte restaurante sau puburi ai mai deschis?

În același timp cu Old City, în 2010 am mai deschis un al doilea Old City: unul dintre ele avea sediul pe strada Lipscani, celălalt – pe strada Franceză. În 2011 am preluat Scarlet Pub, pe strada Smârdan, pe care  l-am transformat în Cliche Pub & Lounge. În aceeași vară am deschis Secret Garden și apoi a apărut  ideea unui pub englezesc. Astfel a luat naștere, în 2012, The Drunken Lords, o altă poveste de succes a Centrului Vechi. Și cum toate poveștile reușite au și părți mai puțin frumoase, în 2014 arde Old City, iar eu mă confrunt cu un val de critici și de reacții nu tocmai dintre cele mai fericite. Îți spun sincer, cred că am îmbătrânit 10 ani când am ajuns acolo și am văzut munca mea de patru ani pusă la pământ.

L-am refăcut cu greu și cu multe sacrificii și am avut noroc că am reușit să recuperez o parte din asigurare, căci altfel nu știu cum aș fi putut să-l repun în funcțiune. După un an jumătate, am decis să părăsim vechea locație și să ne mutăm într-un spațiu nou de 1.200 mp. Anul trecut am deschis The Drunken Lords și Vama Veche – o altă poveste frumoasă de care sunt foarte legat. Pentru a continua cronologic, am închis Old City și am deschis ceea ce mi-am dorit a fi o ramură a acestuia – Old Habits, la intersecția străzilor Lipscani cu Șelari. Probabil că, la un moment dat, Old City va reveni pentru că a fost un brand prea puternic, care a avut între 3.500.000 și 4.000.000 clienți în toată existența sa.

Centrul Vechi este în scădere, în timp ce zona Ateneului și-a revenit foarte frumos. Astfel, anul acesta, la începutul lui septembrie, am deschis Taupe Bistro, o decizie îndrăzneață pe care mi-am asumat-o încă de la început. Mi-a plăcut poziția foarte mult și m-am bazat și pe cel de-al șaptelea meu simț – de business –, dobândit în atâția ani de experiență.

Citește și La cafea cu… Carla Parnică

Cine e designerul din spatele businessurilor tale?

Eu mă ocup. Există și un arhitect care mă ajută să încheg tot ce îmi propun și care mă sprijină mai ales pe partea tehnică. Dar tot ce vezi aici, în jurul nostru, sunt ideile mele. Inclusiv The  Drunken Lords este creat de mine. Mă pun în situația clientului și mă întreb: ce aș vrea eu să găsesc aici? Cum m-aș simți bine? Cât de comod aș vrea să stau? Mă implic inclusiv în căutarea efectivă a obiectelor de mobilier, iar multe dintre elementele pe care le găsești aici sunt creație proprie. Eu găsesc materialele, merg la fabrică și punem cap la cap conceptul cu obiectul în sine.

Cristi, am tot vorbit despre business, însă povestește-mi ce îți place să faci în timpul tău liber. Cine e Cristi când nu aleargă dintr-o parte în alta?

Cristi e un globetrotter (râde). Evadez, pur și simplu, o dată pe lună sau o dată la două-trei luni. E ca un restart – închid telefonul câteva zile și mă întorc cu forță de muncă și idei proaspete. În afară de Italia, îmi place mult Lisabona, Praga m-a impresionat mult, săptămâna trecută am fost în Abu-Dhabi, unde a fost foarte frumos. Dar Italia este cea mai frumoasă. Am fost peste tot – Taormina, Florența, Veneția, Coasta Amalfi, Capri, Lecce –, peste tot Italia e minunată. În afară de călătorii, fac sport. Încerc să ajung cât pot de des la sală. În rest, muncesc șapte zile din șapte, de dimineață până seara târziu.

Ce te bucură în călătoriile tale?

În primul rând, mă odihnesc. După ce mă odihnesc, îmi place să descopăr locuri unde se mănâncă bine. Prima zi dintr-o excursie o dedic mâncărurilor tradiționale. Îmi place mult în München, unde ospățul cu feluri tradiționale atinge apogeul. Am câteva locuri favorite unde merg să mănânc tot timpul. De exemplu, când ajung în Roma, de fiecare dată merg la restaurantul unui prieten, La Locomotiva. Ce mai bună mâncare – o adevărată poezie – este în Italia.

Italienii sunt artizani ai cafelei, așa că trebuie să te întreb ce cafea îți place să bei?

Îmi place să beau un cappuccino dimineața, la mic dejun, iar după fiecare masă, un espresso ristretto – obicei dobândit tocmai pentru că îmi place să merg în Italia, unde ristretto-ul se impune cu scop de energizant și digestiv.

Găsești asemănări între business și cafea?

Businessul se face la cafea! Aici, discuția este mult mai relaxată decât la o întâlnire de afaceri. Cafeaua unește, ne face mai filosofi. Și businessul, și cafeaua sunt într-o strânsă relație. Eu am încheiat multe afaceri la cafea. Apoi, dacă vorbim specific de domeniul HoReCa, nu ai cum să vinzi mâncare bună fără să ai cafea de calitate. Nu poți avea un business de succes dacă nu ai o cafea de succes.

Apropo de rețete de succes, ce nu trebuie ratat dacă ajungi la Taupe?

Neapărat, foie-gras cu gem de gutui ușor picant. O delicatesă! Ah, și să nu uit de supa-cremă de somon, pe care eu nu am mai găsit-o nicăieri cu aceeași savoare.

Cristi, care este cel mai nou lucru pe care l-ai învățat?

Cel mai nou lucru pe care l-am învățat? Să dau credit oamenilor. Am avut foarte mulți manageri în locațiile mele. Pe mulți dintre ei am vrut să-i cresc sănătos, să împart cu ei experiența mea din HoReCa acumulată în atâția ani. Și, vrând-nevrând, a trebuit să învăț să am încredere în ei și în deciziile lor. Unii au profitat de încredere, alții nu.

Ce urmează?

Din ianuarie deschidem Braseria Lido’s și reînviem puțin tradiția. Vreau să resuscitez ceea ce era un loc ales de crema societății de odinioară care poposea la Lido. Îmi doresc să refacem atmosfera, dar să o aducem puțin în zilele noastre.  Ne vom ocupa de mic dejun, dar și de partea de room-service, iar sâmbăta vom organiza și un brunch. Iar eu vreau să avem și o zonă de produse tradiționale românești, din Bucovina. Vor fi 120 de locuri, iar poziția este excelentă! Am emoții ca la fiecare deschidere, dar mă bazez pe faptul că va fi o lansare de succes.

Mulțumesc, Cristi, și ne vedem la brunch!

Parteneriatul dintre Forbes și Nespresso, denumit sugestiv ‘La cafea cu…’ se bazează pe legătura inepuizabilă dintre inspirație și frumos, dintre emoție și sensibilitate. Nespresso este prin definiție un brand inspirațional ce caută în permanență să îmbogățească calitativ timpul pe care ni-l dedicăm, clipele de liniște și evadare din cotidian. De aceea, savurarea unei cafele Nespresso este o experiență inegalabilă, iar textura bogată și aromele inconfundabile ale cafelei Nespresso sunt alegerea perfectă pentru aceste momente speciale care ne aduc idei și inspirație. Nespresso și Forbes vă invită să savurați o cafea excepțională în compania unor povești extraordinare, pline de inspirație și frumos.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii