Iulia Bulumete, Demand & CX director la eMAG, declară că, la nivelul anului 2023, vânzările de cărți au cunoscut o creștere solidă și tendința a continuat să se manifeste și în acest an.
Forbes: Care au fost primele trei evenimente importante care s-au întâmplat în activitatea de retail carte desfășurată de eMAG în anul 2023?
Iulia Bulumete: Cărțile se numără printre categoriile de produse cu o creștere solidă la nivelul anului trecut, iar această tendință a continuat să se manifeste și în 2024. Oferta noastră de carte cu sute de mii de titluri la zi este comparabilă cu cea a unei biblioteci uriașe, lucru pe care îl reușim și cu ajutorul sellerilor care vând în Marketplace-ul eMAG.
Cum cărțile s-au scumpit semnificativ în ultimul an, am venit în sprijinul clienților cu oferte potrivite pentru orice buzunar, prin numeroase campanii și cu instrumente precum Super Preț, care îi ajută să identifice produsele cu preț competitiv în online.
De asemenea, clienții eMAG au la dispoziție metode flexibile de plată cu MyWallet, astfel că pot achita în patru rate sau în 12 rate prin HeyBlu, ori cu plata la 30 de zile, iar acest lucru îi ajută să își gestioneze mai bine bugetul.
Forbes: Cum s-au mișcat vânzările la nivelul pieței în anul 2023? (tendințe, crize, creșteri/scăderi)
Iulia Bulumete: Produsele din categoria „Cărți, reviste sau ziare” sunt în top 10 al categoriilor cu cele mai mari vânzări online în 2023 la nivel european, potrivit datelor Eurostat.
Interesul tot mai mare pentru achiziția online pe acest segment se observă și la nivelul comenzilor pe care clienții le-au făcut pe eMAG, unde volumul de cărți comandate în 2023 a crescut cu 21% față de anul precedent.
În topul celor mai vândute categorii de cărți comandate de pe eMAG în 2023 se regăsesc cele de ficțiune, cărțile pentru copii, cele de dezvoltare personală, spiritualitate și psihologie.
Forbes: Cine este cumpărătorul de carte în România anului 2024? – Un profil al clientului.
Iulia Bulumete: Cei mai mulți clienți eMAG în al căror coș regăsim cărțile au studii superioare universitare (48%) și postuniversitare (24%), iar dacă ne uităm la categoria de vârstă vedem că cei între 35 și 44 de ani sunt cei mai avizi cumpărători de carte (41%).
O observație interesantă este că, față de anul 2022, când publicul cu cel mai mare consum de carte din eMAG era preponderent feminin (60%), la nivelul lui 2023 nu mai există diferențe în funcție de gen pentru comenzile pe acest segment, raportul dintre femei și bărbați fiind egal (50%-50%).
În ceea ce privește regiunea din care au fost plasate cele mai multe comenzi de carte pe eMAG, Bucureștiul conduce topul, urmat de județele Ilfov, Cluj, Timiș și Iași.
Totodată, aproape 80% dintre cei care au comandat cărți de pe eMAG în 2023 au ales plata cu cardul, în creștere cu 13% față de 2022. De asemenea, 70% au optat pentru livrarea coletului la un easybox.
Nu în ultimul rând, jumătate dintre cei care au comandat cărți sunt clienți Genius, serviciul care le aduce clienților economii suplimentare de timp și bani, prin livrare gratuită și oferte exclusive.
Forbes: Care sunt activitățile de marketing și promovare eficiente pentru cărți pe care le-ați desfășurat în perioada 2023 – 2024? (Două – trei exemple)
Iulia Bulumete: Promovarea segmentului de carte a beneficiat în perioada menționată de toate programele create și dezvoltate la nivelul eMAG ce au ca scop să ajute clienții să găsească simplu și ușor ceea ce caută, la prețuri competitive.
Ca să dau câteva exemple, am organizat campanii de reduceri și promoții temporare, cum este „Oferta de joi pentru timp liber”.
Cărțile sunt prezente și în promoțiile Genius Deals, care oferă beneficii suplimentare exclusiv clienților Genius. Am promovat această categorie și cu ajutorul eMAG Ads, instrument prin care ofertele sunt direcționate către utilizatori în baza intereselor specifice, pentru a le crește astfel relevanța.
Forbes: În ce măsură Inteligența Artificială poate să modifice vânzările de carte și piața de carte? Considerați că este o amenințare sau, dimpotrivă, un instrument eficient în activitatea dvs?
Iulia Bulumete: Noi folosim deja inteligența artificială de câțiva ani în diverse zone în scopul de a îi ajuta pe clienți să identifice mai ușor produsele pe care le caută, în a anticipa de exemplu gradul de încărcare la easybox sau pentru a lista mai ușor produsele în site.
Credem că inteligența artificială ne va ajuta să înțelegem și mai bine ce vor clienții noștri și să le oferim experiențe de cumpărare și mai personalizate.
Forbes: Care sunt estimările dvs. pentru 2024 în privința vânzărilor de carte?
Iulia Bulumete: Datele de până acum indică faptul că vânzările online de carte vor continua tendința de creștere din ultimii ani. Astfel, dacă în 2023 am văzut o creștere de 21% a comenzilor față de 2022, estimăm că pentru 2024 vom avea o creștere mai mare, de până la 25% comparativ cu anul precedent.
(2 iulie 2024)
Cărțile cu cele mai mari vânzări în 2023 la eMAG pot fi consultate în ediția print Forbes România.
Fii la curent cu tot ce contează în business-ul din România și abonează-te la canalul nostru de Whatsapp Forbes Romania.