FacebookTwitterLinkedIn

Fenomenul sustenabilității din fashion nu mai este de mult timp o noutate, dar soluțiile nu sunt la îndemâna oricui. Două prietene, o româncă-americancă – Irina Moreno, și o cehoaică-britanică – Zuzana Mandic, testează de câțiva ani această zonă, iar de curând au reușit să lanseze propriul brand: 3WLABEL.

Conceptul de la care au plecat a fost acela al refolosirii stocurilor vechi de țesături rămase în urma producției fabricilor locale. Așadar, închiderea ciclului și cooperarea cu producători locali pentru a crea haine de calitate înaltă, în ediție limitată, realizate doar la cerere, pentru a evita generarea de noi stocuri.

Cu toate că în România funcționează în jur de 5.000 de producători de confecții, majoratea dintre aceștia subcontractori ai unor retaileri de pe piețele din vestul Europei, celor două antreprenoare nu le-a fost ușor să găsească parteneri care să se alăture demersului lor sustenabil.

Mai bine de doi ani au cercetat pe larg industria locală și au contactat peste 100 de fabrici. “Am primit răspunsuri din partea producătorilor care colaborează și produc pentru diverși retaileri, de la cel mai înalt până la cel mai jos capăt al spectrului modei. Trebuia să ne asigurăm că stocul este de o calitate înaltă, în conformitate cu promisiunea mărcii noastre, și că reflectă valorile 3WLABEL în ceea ce privește transparența și grija pentru mediu”, declară Zuzana Mandic pentru Forbes România.

În final, au decis să se aprovizioneze pentru colecția inaugurală de la filiala locală a unei companii germane, RGT România din Sfântu Gheorghe, parte a Dr. Bock Industries. Fabrica a avut colaborări de-a lungul timpului, cu branduri de lux și premium precum Hugo Boss, Zegna, Marc Cain, Tiger of Sweden și altele.

Pentru a minimiza risipa, modelul de afaceri al 3WLABEL este construit pe producția de piese vestimentare la cerere. De aici dificultatea găsirii unui producător adecvat. Majoritatea preferă să lucreze serii mari, care să le asigure continuitate în desfășurarea afacerii și eficiență în producție.

Lia Bugnar purtând creațiile 3WLABEL

„Găsirea unui producător potrivit a fost mai dificilă decât ne-am anticipat. Pentru a evita stocul excesiv, fiecare articol de îmbrăcăminte 3WLABEL este realizat la comandă și numerotat individual în serii foarte limitate. Așadar, fabricile care au abilitățile tehnice și experiența în producție pentru o piață superioară și care și-ar dori să ruleze serii limitate, de până la 100 de bucăți, nu au fost candidații cei mai potriviți pentru a colabora. Prin urmare, am apelat la ateliere din București și din jur, dar ne-am confruntat cu o altă provocare. Am constatat o lipsă de atenție la detalii și o estetică diferită… Până la urmă, am făcut prototipuri cu patru ateliere, înainte de a ne stabili la actualul producător”, adaugă Zuzana Mandic.

Până acum, fondatoarele brandului au alocat acestui proiect în jur de 60.000 de euro, dar estimările privind recuperarea investiției sunt optimiste: în anul doi de funcționare. Ambițiile brandului sunt mari și se dorește promovarea acestuia pe piețele scandinave, începând din acest an.

Colecția inaugurală este inspirată de femeia independentă, atentă la impactul deciziilor sale de achiziție asupra planetei, care caută un look feminin și minimalist. Fiecare colecție are un designer invitat, iar piesele sunt denumite după femeile care au contribuit la realizarea lor. Toate colecțiile sunt gândite astfel încât să nu aibă corespondență cu sezoanele de modă, ci cu excesul de textile din fabrici.

„Clienții conștientizează tot mai mult adevăratul cost al îmbrăcămintei, iar impactul pe care această industrie îl are asupra mediului este în creștere drastică (6% din emisiile globale de gaze și 10-20% din totalul pesticidelor). România este casa a mii de producători de articole de îmbrăcăminte, iar o singură fabrică poate produce deșeuri considerabile în fiecare lună“, declară fondatoarele brandului.

În campaniile brandului sunt folosite femei adevărate, nu modele, iar pentru colecția inaugurală s-a colaborat cu Lia Bugnar, scenaristă și regizoare româncă în vârstă de 52 de ani.

Irina Moreno este consultant în artă, cu un master la Sotheby’s Institute of Art din Londra. În prezent, ea este doctorand la De Montfort University din Leicester. Cercetarea sa se concentrează pe produse de modă realizate din deșeuri textile pre-consum.

Zuzana Mandic este consultant în modă și design și absolventă a Henley Business School. Este autoarea unui studiu de piață privind potențialul sectorul modei din Cehia.

Foto: Oltin Dogaru 

Model: Lia Bugnar

Make up: Adina Vlad