FacebookTwitterLinkedIn

După 4 ani incerți și cu multe schimbări aduse de situația economică și cea geopolitică, piața locală de semințe se află în bătaia vântului schimbării, schimbare ce la acest moment provine din două direcții: pe de o parte, din transformarea pieței globale de profil și, pe de altă parte, din tendințele demografice și culturale interne.

Deoarece producerea de semințe pentru legume și flori este mult mai complexă decât cea pentru culturile mari (necesitând multă muncă manuală, un know-how special), și costurile de producție au înregistrat o creștere procentuală de două cifre, nu doar la materiile prime, de la semințe și ambalaje până la energie, ci și la costurile forței de muncă. În plus, au fost situații în care costurile pentru producerea semințelor de legume s-au dublat din cauza cerințelor fitosanitare tot mai stricte.

În acest tablou de business își desfășoară activitatea și compania Agrosel. Povestea businessului începe în anul 1990, la Câmpia Turzii, acolo unde părinții lui Levente Szell, CEO şi acţionar al Agro­sel, au pus bazele afacerii care astăzi joacă rolul celui mai important furnizor de seminţe de pe piaţa locală.

„Din acest orășel pornesc și tot aici se întorc axele gândirii mele economice. Sunt un lider care activează într-un oraș mic din Transilvania, format la București, întors în Câmpia Turzii, și care se simte acasă în Europa și este partener de business pe cele 7 continente”, așa se descrie în acest moment CEO-ul Agrosel, care a recunoscut că una dintre caracteristicile principale ale businessului este dezvoltarea 100% pe verticală.  

„Când am preluat ideea de afacere, stocurile de semințe și condițiile de afacere specifice Estului Sălbatic. Cu toate acestea, eram plini de ambiție, optimiști și învățam cu viteza luminii. La acea vreme, nivelul de dezvoltare economică era foarte scăzut, inflația mare, iar întârzierile în plata facturilor erau mai degrabă regulă decât excepție. Am început prin a importa semințe, apoi am devenit distribuitori naționali. Momentul decisiv a fost când am hotărât să producem, nu doar să distribuim. Am riscat enorm, dar această idee s-a dovedit a fi pentru noi un adevărat game changer”, își amintește începuturile Levente Szell.

Astăzi, Agrosel deține cea mai mare platformă de prelucrare din industrie și cel mai modern institut privat de cercetare legumicolă din România, situat pe șase hectare în Câmpia Turzii.

„ (…) Ne-am dezvoltat vertical, integrând toate etapele dezvoltării companiei: ameliorare, producție de semințe, prelucrare, selecție, certificare, ambalare și distribuție. Astfel, ne-am maximizat autonomia și ne-am crescut semnificativ nivelul de expertiză. Nu înseamnă că știm tot – procesul de învățare nu se oprește niciodată. Înseamnă, însă, că anticipăm foarte bine ce merită învățat”, explică pentru Forbes România acționarul Agrosel.

Una dintre marile provocări ale industriei, și implicit ale companiei pe care o conduce Levente Szell, este migrația accelerată a populației spre urban, un fenomen ce s-a intensificat în ultimii ani. De asemenea, dinamicitatea pieței este și ea un factor important de luat în seamă atunci când se realizează strategia unei afaceri de profil.

„Preferințele consumatorilor se schimbă. Speciile de legume și flori mai dificil de cultivat sunt tot mai des căutate sub formă de răsaduri. Aceasta reduce riscurile asociate procesului de cultivare și scurtează timpul necesar îngrijirii plantelor până la momentul înfloririi sau recoltării. Este un trend pe care îl luăm în calcul în strategia noastră. Totuși, comparativ cu alte țări din Uniunea Europeană, ne bucurăm să constatăm că, în sectorul de grădinărit casnic, consumul de semințe de legume este mai ridicat în România. Acest fapt demonstrează că românii sunt mai deschiși, mai harnici și mai motivați să-și aibă propria grădină și să cultive legume cu gustul autentic de odinioară”.

Potrivit lui Levente Szell, problemele din legumicultura românească sunt numeroase și persistă de mulți ani, împiedicând dezvoltarea durabilă a acestei industrii.

„Nici nu știu de unde să încep: lipsa de organizare între producători, lipsa investițiilor în tehnologie, absența unei strategii naționale pe termen lung și a subvențiilor care ar putea reduce diferența tehnologică față de alte țări. Lista ar putea continua. Dacă ar fi să subliniez cele mai importante obstacole în dezvoltarea legumiculturii românești, acestea ar fi nivelul scăzut al investițiilor și lipsa unei strategii pe termen mediu și lung”.

Cu toate acesta, cert este că odată cu industrializarea și creșterea nivelului de trai, consumul de legume este tot mai mare și își va menține trendul ascendent în România. În plus, nevoia de a produce local și la un preț competitiv va crește, ceea ce reclamă investiții.

„În caz contrar, volumul importurilor va crește și mai mult. În prezent, există deja un dezechilibru major între importuri și producția locală, cu un raport de 60% în favoarea importurilor. Lipsa investițiilor majore în acest sector accentuează dezechilibrul, și va fi nevoie, probabil, de mulți ani pentru a-l contrabalansa”.

Într-un astfel de context, cum arată planurile de viitor ale companiei? Pentru 2025, în primul rând, oficialul Agrosel și-a propus să-și extindă echipa.

„Din 2025, anticipăm o creștere a producției și rezultate semnificative în ameliorarea pe segmente de nișă pentru Europa de Est. Creșterea producției se va realiza prin implementarea unor soluții AI în automatizare și procesare, vom instala soluții de warehouse management și vom continua personalizarea ERP și CRM. Vom avansa cu robotizarea, vom mări capacitatea laboratorului nostru acreditat RENAR. Pe scurt: nu ne vom plictisi”.

Tot anul viitor, reprezentanții companiei vor să publice primul raport și prima strategie de sustenabilitate.

În 2023, Agrosel a raportat o cifră de afacere ce a depășit 63,8 milioane de lei. De cealaltă parte, compania Hektar, destinată producătorilor profesioniști, a raportat anul trecut o cifră de afaceri de peste 4,6 milioane de lei. Astăzi, platforma Agrosel de la Câmpia Turzii se întinde pe o suprafață de 50.000 mp. Numărul de plicuri de semințe microambalate produse pe an de companie este de 25 de milioane, în timp ce mixturile de gazon depășesc 800 de tone.

*Mai multe detalii despre strategia de business a companiei și trendurile din această industrie, puteți citi în ediția următoare a Forbes România.