FacebookTwitterLinkedIn

UTILBEN, unul dintre liderii industriei de utilaje din România, a trecut printr-un amplu proces de rebranding pentru a sprijini evoluția sa accelerată. Ruben Marian, CEO-ul și cofondatorul UTILBEN, vorbește despre reușitele anului 2022 și despre strategia de dezvoltare a companiei pe care o conduce.

Ruben, ce obiective urmărește strategia voastră de business?

Eu și soția mea Oana, alături de care am fondat compania UTILBEN, suntem oameni vizionari și perseverenți, așa că am transpus aceste trăsături și în business. Iar acest lucru a dat roade. În ciuda unui an costeliv pentru industria de utilaje din România – pe fondul pandemiei și războiului -, am obținut o creștere a cifrei de afaceri cu 35% față de 2021.

Secretul succesului UTILBEN s-a bazat pe strategia noastră de extindere la nivel național și pe investiția în componenta service. Concret, inaugurarea a 3 ateliere performante și creșterea flotei de service mobil. Comportamentul clienților din industrie nu este imuabil, iar asta s-a văzut cel mai bine în 2020. Din cauza pandemiei COVID-19, orientarea s-a mutat de pe achiziția de utilaje noi pe cele second-hand și pe repararea utilajelor existente.

De ce ați simțit nevoia să investiți în rebranding-ul companiei?

UTILBEN oferă un sistem unic de produse, servicii și tehnologie, cu scopul de a le asigura clienților cea mai bună experiență din industrie. Ne-am dat seama că această performanță trebuie reflectată și de imaginea companiei, de felul în care suntem percepuți în piață, iar acest lucru nu putea fi realizat decât printr-un amplu proces de rebranding. Noua noastră identitate indică fără echivoc direcția pe care o urmăm și evoluția nostră accelerată.

În mai puțin de un an, am deschis 3 sedii în Cluj, București și Iași, iar următoarea mutare strategică este extinderea la nivel internațional. Avem peste 16 ani de experiență în industria utilajelor și tehnologiilor conexe, perioadă în care am atins numărul de 120 de angajați și o cifră de afaceri de 21 de milioane de euro pe an la nivel de grup. 

Scopul, viziunea și misiunea sunt componente esențiale ale procesului de rebranding. Care este noua direcție a companiei UTILBEN din aceste puncte de vedere?

Scopul nostru este să inspirăm oamenii să integreze valorile creștine în afacerea lor, pentru bunăstarea societății. Vrem să fim mai mult decât un model de bune practici, vrem să devenim un standard de urmat. Milităm pentru o schimbare de paradigmă a mediului de afaceri, unde orientarea să nu fie exclusiv pe profit, ci pe îmbunătățirea societății în care trăim prin aplicarea valorilor creștine.

Viziunea noastră este să transformăm piețe emergente prin prezența noastră. Asta a făcut UTILBEN în România în urmă cu 16 ani – când am demonstrat că există o perspectivă diferită pentru a achiziționa un utilaj – și asta vom face și în țări din estul Europei, nordul Africii și Orientul Mijlociu. Avem curaj să ne îndeplinim viziunea și le vom oferi oamenilor speranță și încredere că etica în afaceri este singura cale spre dezvoltare sustenabilă.

Misiunea noastră este să creăm un ecosistem unic de produse, servicii și tehnologie, care să le ofere clienților cea mai bună experiență din industrie. Astfel, reușim să mergem mai departe de o simplă relație tranzacțională și creăm un parteneriat bazat pe colaborare, implicare și onestitate. Deja, produsele din portofoliul UTILBEN le asigură clienților noștri un înalt grad de satisfacție, însă această experiență nu ar fi deplină fără serviciile conexe pe care le oferim și ultimele tehnologii pe care le folosim. 

Ce provocări și ce oportunități s-au ivit pentru industria de utilaje?

Piața utilajelor agricole și de construcții din România este evaluată la aproximativ 3 miliarde de euro și aproape s-a dublat în ultimii 5 ani, ceea ce ne demonstrează că acest domeniu evoluează într-un ritm alert. Ca urmare, și noi, actorii din industrie, trebuie să fim în joncțiune cu această tendință ascendentă și să profităm de potențialul de creștere al pieței de utilaje. Principalele linii de dezvoltare sunt infrastructura și rețeaua națională de utilități.

La capitolul provocări, notez contextul economic mondial complicat, rata inflației, penuria de resurse umane, întârzierile pe lanțul de aprovizionare și, desigur, conflictul de la graniță. În pofida tuturor acestor vicisitudini, anul 2022 a fost unul profitabil pentru noi și, în general, pentru furnizorii de utilaje din România.

Cea mai mare problemă este legată de termenele de livrare pe care ni le dau producătorii de echipamente agricole și de construcții. În cazuri extreme, un client trebuie să aștepte și 2 ani pentru un utilaj nou. Iar acest lucru distonează cu nevoile imediate pe care le are un agricultor sau un constructor. În plus, trebuie să punem la socoteală majorarea prețurilor la poarta fabricii, cauzată de costurile tot mai mari cu materiile prime și transportul.

Care a fost cel mai important moment din 2022 pentru UTILBEN?

Fără dar și poate, deschiderea unei sucursale UTILBEN în Iași a fost momentul marcant pentru noi anul acesta. Am investit acolo pentru că ne dorim să fim mai aproape de clienții din Moldova și vrem să contribuim activ la dezvoltarea mediului antreprenorial din zonă. Serviciile postvânzare atârnă tot mai greu în balanța utilajelor, iar creșterea capacității service este o prioritate pentru noi. Atât în ceea ce privește crearea de ateliere performante, cât și în ceea ce privește atragerea de tehnicieni profesioniști în echipa UTILBEN. 

În cei 16 ani de existență, ne-am axat pe construirea unui brand de încredere și ne-am concentrat pe vânzarea de utilaje, atașamente și piese de schimb, iar acum a venit timpul să dezvoltăm componenta service la nivel național. Ne dorim ca un cumpărător să ne rămână fidel cel puțin 20 de ani din momentul achiziției unui produs sau serviciu marca UTILBEN, așa că vom continua să investim în gradul de satisfacție al clienților noștri.

Ruben, care sunt valorile care vă ghidează în business?

Rezolvăm probleme. Mai exact, suntem dedicați să găsim în maximum 24 de ore soluția oricărei probleme pe care o întâmpină clienții noștri. Le răspundem cu promptitudine atunci când apelează la noi, iar clienții noștri au siguranța că problema lor nu va rămâne nerezolvată. Mentalitatea noastră ține de găsirea de soluții la cele mai diverse situații. Este imperios ca aceștia să știe că suntem 100% implicați și că înțelegem seriozitatea problemei și urgența în rezolvarea acesteia.

Încredere. Suntem onești și spunem întotdeauna adevărul, pentru ca un client să rămână alături de noi cel puțin 20 de ani. Punem mai presus de orice sinceritatea, chiar și atunci când riscăm să pierdem bani din cauza asta. Nu le ascundem clienților eventualele situații neplăcute care pot apărea în orice relație tranzacțională și nu lucrăm pe la spatele lor. Tot ceea ce facem facem cu integritate și ne respectăm întotdeauna promisiunile. Fără excepții și fără compromisuri.

Inovare. Ne perfecționăm continuu și investim în ultimele tehnologii pentru a îmbunătăți experiența clienților noștri. Compania UTILBEN este într-un continuu proces de transformare. Nu ne oprim niciodată din digitalizare și automatizare. Facem totul pentru a găsi soluții mai simple și mai rapide, care să vină în sprijinul clienților noștri. Ne perfecționăm mereu și investim în ultimele tehnologii, de la tool-uri, la software-uri. 

Care este aportul capitalului uman în evoluția UTILBEN?

Astăzi, mai mult decât oricând, forța de muncă specializată este un atu care te diferențiază de concurență, mai ales când vorbim de service. La nivel național, ne confruntăm cu un deficit major de tehnicieni și mecanici de utilaje. Ca țară, este imperios să investim în promovarea acestor meserii, mai ales la nivel de educație. Consider că decizia guvernanților de a desființa școlile profesionale a fost o mutare strategică în totală disparitate cu nevoile pieței muncii.

La UTILBEN, am făcut 60 de angajări doar anul acesta, iar echipa noastră este formată acum din 120 de profesioniști. Dublarea capitalului uman a coincis cu deschiderea celor 3 sedii în București, Cluj și Iași și reprezintă vârful de lance în planul nostru de a ne extinde la nivel național și, apoi, internațional. Îi invit pe cei care rezonează cu filosofia noastră de business să acceseze utilben.ro/cariere și să descopere care rol li se potrivește cel mai bine, întrucât de-abia aștept să ne cunoaștem!

Cum încheie UTILBEN anul 2022?

Temeritatea de a investi în extinderea companiei noastre la nivel național a dat roade și am crescut cifra de afaceri cu o treime de la un an la altul, un rezultat pe care îl atribui întregii echipe UTILBEN și unei strategii solide de dezvoltare continuă. Alte reușite vorbesc de la sine: peste 720.000 de vizitatori unici pe site-ul utilben.ro doar anul acesta și 9,5 milioane de vizualizări ale reclamelor noastre.

Noul brand este forța motrice a UTILBEN, alături de diviziile de piese și atașamente, agribusiness, service și rental. Doar în flota de închirieri, am investit peste 2 milioane de euro în utilaje terasiere destinate dezvoltării infrastructurii României și mediului de afaceri autohton.

Garanția că vom exista mâine este dacă astăzi reușim să depășim așteptările clienților noștri.