FacebookTwitterLinkedIn

O companie chineză intenționează să investească 1,5 miliarde de dolari într-o fabrică de catozi în Ungaria – cea mai recentă investiție de mare anvergură care, potrivit guvernului, va transforma această țară est-europeană într-un centru al industriei de mașini electrice. 

Zhejiang Huayou Cobalt Co. va înființa prima sa fabrică europeană în Ungaria, a declarat miercuri ministrul de externe Peter Szijjarto. Ungaria a devenit punct de întâlnire pentru producătorii de mașini germane premium, precum Mercedes-Benz Group AG și BMW AG, și producătorii de baterii din Asia – în principal din China și din Coreea de Sud. Guvernul de la Budapesta afirmă că aceste investiții, în afara contribuției aduse îndeplinirii obiectivelor climatice, servesc și ca model de cooperare economică est-vest într-un moment geopolitic tensionat. 

Statele Unite și Uniunea Europeană au adus multe critici la adresa administrației premierului Viktor Orban din cauzarelațiilor comerciale strânse cu Rusia și China ale Ungariei. “Europa poate avea succes în această nouă eră economică doar dacă, în loc de o decuplare artificială între est și vest, își propune o cooperare cât mai strânsă posibil”, a declarat Szijjarto, potrivit Bloomberg. “Ungaria este un mare exemplu în acest sens.” 

Împreună cu alte câteva țări din Europa de Est, Ungaria a fost o zonă-cheie de producție auto încă de la tranziția de la comunism, acum peste 30 de ani. Acum Ungaria a devenit lider regional în ceea ce privește tranziția la vehicule electrice, având patru din cele 10 cele mai mari fabrici de baterii amplasate în țară sau în curs de înființare, conform declarațiilor lui Szijjarto. 

În ultimii șapte ani Ungaria a anunțat 51 de investiții în industria vehiculelor electrice în valoare de 4 trilioane de forinți, echivalentul a aproape 12 miliarde de dolari, a declarat acesta. 

Cea mai mare investiție până în prezent este a Contemporary Amperex Technology Co. Ltd, care a anunțat anul trecut planurile de a construi o fabrică de baterii în valoare de 7,3 miliarde de euro în orașul Debrecen din estul Ungariei, în parteneriat cu Mercedes Benz. Compania a menționat proximitatea fabricilor BMW, Stellantis NV și Volkswagen ca argument pentru această decizie.