Pandemia nu a putut stăvili apetitul românilor pentru achiziţii imobiliare, chiar dacă suntem ţara cu cei mai mulţi proprietari din Europa. Însă dacă anul trecut piaţa rezidenţială a fost regina imobiliarelor, cu tranzacţii record datorate cererii crescute și faptului că s-a atins cel mai bun nivel al accesibilităţii achiziţionării unei locuinţe din ultimii ani, întrebarea aflată pe buzele tuturor este ce ne așteaptă în 2022?
Gala Forbes Residential Buildings 2022 – The new way of living – aduce la aceeași masă cele mai importante companii din domeniul rezidenţial pentru a discuta despre evoluţia de până acum a pieţei de profil și perspectivele pentru următoarea perioadă, în contextul intern și internaţional aflat în schimbare accelerată.
Panel 1
Sorin Ioan Blaga, CEO Liebrecht & wooD România
Sunt 12 de ani de când lucrăm la proiectul nostru rezidențial. Ne concentrăm foarte mult pe proiectele de dezvoltare imobiliară, avem 200 de hectare pentru dezvoltare, dar nu în București.
Vom ajunge să avem între 4.000 și 5.000 de case în proiectul Liziera de lac. Tot acolo vom face o fabrică de curent, o parte este autorizată pentru construire, aproximativ 11 MW de panouri solare care vor deservi Liziera. În total vor fi 40 de MW de putere instalată. Sunt deja puse în pipeline proiectele.
Acolo la A2, accesul din autostradă este construit de noi, iar terenurile au fost pregătite ani de zile. Există și o haltă de tren pe care am renovat-o, parțial, pentru moment. În viziune anoastră, ea trebuie mutată câțiva metri spre Colentina. Discuțiile sunt începute deja. O vom menține pe linia noastră de priorități, și pentru proiectul mixt, și pentru cel rezidențial care este la 7-8 minute cu mașina.
La segmentul rezidențial, primul pas a fost să modernizăm un drum de 5 kilometri. Au fost 3 ani de provocări să renovăm un drum care aparține statului. Fără drumul acela nu porneam proiectul. Sunt pariuri interesante, provocări, cred în ele și toții cei cu care lucrez cred în egală măsură.
Didier Didier, CEO Speedwell
Mă aflu în România din 16 ani și este prima dată când experimentăm așa ceva în București. Nu ne supără că regulile sunt stricte, vrem să fie cunoscute. Avem în jur de un an întârziere pentru autorizațiile de construcție.
Despre proiectul de pe platforma Griro, este necesar să fim pozitivi în privința viitor. Ne uităm întotdeauna către proiecte mixte, care ajuta comunitatea, să aducă calitate și o notă pozitivă. Comunicarea cu Primăria a fost pozitivă. Sunt deschiși să aibă un dialog.
În următorii ani, vom construi pe platforma de la Griro în jur de 2.000 de apartamente și spații comerciale. Nu vom merge în orașe terțiare, preferăm orașele care au aeroporturi, iar Bucureștiul va rămâne mereu prioritatea noastră. Fiecare proiect are particularitățile lui, nu pot spune care mă entuziasmează mai mult. O parte din angajații noștri care au lucrat la Record Park din Cluj, au contribuit și în proiectul din Timișoara.
Beatrice Dumitrașcu, CEO Residential Division One United Properties
Cum s-a schimbat, de la debutul războiului din Ucraina, modul de lucru?
Ca orice alt dezvoltator din piață, ne bucurăm că avem programate semnări de contracte noi, au fost câteva blocaje când a apărut vestea războiului, unii clienți s-au răzgândit, dar au apărut alți cumpărători. Lucrurile s-au așezat. Dacă apare o astfel de veste, este firesc să te blocheze. De atunci și până acum s-au schimbat multe, toții potențialii clienții care vin să cumpere imobile peste 500.000 de euro vor să se pună la adăpost. S-a schimbat mult piața. Cred că ne obișnuisem să fim rezilienți, pentru că pandemia ne-a dat peste cap, lucrurile se schimbă cu viteză, însă încă se tranzacționează. Au fost deja anunțate destul de multe proiecte pe următorii 10 ani.
Noi încă vindem foarte bine la One Cotroceni Park, se fac tranzacții. Avem peste 70.000 mp de birouri acolo. S-au făcut închirieri serioase și pe comercial. Acum se lucrează și pe etapa de rezidențial. Vânzările au început în iulie anul trecut, deci din 900 de apartamente mai avem 80. Absorbția pieței este reală, există. Este o zonă în care regenerarea urbană este necesară, unde oamenii vin și din afara orașului.
Pe toate segmentele ne uităm- pe cel mediu, mediu-plus, resursele locatare există. Cu listarea la bursă avem mai multe resurse. Avem un pipeline de 6 dezvoltări care însumează peste 4.000 de unități locative. Vindem în 9 dezvoltări, mai avem 2.040 de unități locative. Mai finalizăm anul acesta 3 dezvoltări, anul viitor două, și începem altele, în funcție de obținerea autorizațiilor de construcții, și acestea însumează peste 4.000 de unități locative.
Alex Skouras, Managing Partner Alesonor
Este o mare satisfacție, noi am pornit în 2014 designul caselor eficiente energetic ale proiectului nostru din zona Tunari, lumea credea că suntem nebuni, că nu va fi profitabil. Piața a evoluat în toți acești ani, băncile acordă credite verzi, obții reduceri la taxe din partea autorităților locale. Noi vindem către utilizatori finali, vrem să creăm o comunitate sustenabilă, care va avea beneficii și din punctul de vedere al costurilor, mai ales acum, cu creșterea prețurilor. Vorbim de oameni care împărtășesc aceleași valori, este frumos să vedem că se caută aceste criterii de sustenabilitate.
Unul dintre primele lucruri pe care le-am observat în România este că peste 91% din oameni locuiesc în limitele orașului, în principal în București, deci cred că în viitor lumea va locui în comunități. Pandemia ne-a învățat că se poate locui și lucra foarte bine chiar dacă nu ești în mijlocul orașului. Oamenii au văzut că nu au suficient spațiu, lumină, nu au aer curat dacă locuiesc în oraș, deci opțiunea de a locui la 15 minute de oraș este una foarte populară. Este o piață pentru oricine, iar lumea va putea alege între a locui într-o comunitate în mijlocul naturii, cu grădiniță, policlinică, restaurante, cafenele, sau dacă va alege orașul.
Panel 2
Omid Ghannadi Arhitect și designer de interior, Co-founder I.O.G. Arhitectura, Co-founder Inside Academy
Ce înseamnă designul interior, comparativ cu acum doi ani?
Eu fac parte din generația care a început în perioada în care design-ul interior nu era o meserie, apoi a devenit un moft, acum e o necesitate. Clienții ajungeau la noi pentru că nu știau unde să-și pună televizorul, acum tinerii își cumpără apartamente și vin cu dorințe specifice. Clienții știu ce vor acum. Locuința este acum locul în care trăiesc, nu unde vin, mă opresc și plec. De unde momentele frumoase erau în hoteluri, în ultimi ani au trăit momentele frumoase la ei în locuință.
Am ajuns la o performanță ca oamenii vor ca biroul lor virtual să fie un spațiu frumos. Trecem printr-un pic de scenografie în amenajarea locuinței. Multe lucruri s-au schimbat și oameni au început să fie prieteni cu locuințele lor.
Care sunt cele mai frecvențe investiții pentru confort în 2022?
Având în vedere că oamenii au început să își cunoască mai bine nevoile, răspunsul nu este atât de simplu. Acum clienții nu mai sunt la primele lor locuințe și deja știu ce înseamnă un parchet de calitate, că obiectele sanitare ar trebui să fie de calitate. În continuare sunt elemente de bucătărie și tehnologia care atrag investiții. Clienții încep să folosească ideea de smart living.
Eduard Uzunov, Regatta Real Estate
Importantă este calitatea vieții, iar noi, care activăm pe o piață de lux, vrem să oferim cea mai bună calitate a vieții, dar Regatta oferă terenuri în București și în afara orașului pentru dezvoltări rezidențiale. Pandemia a subțiat economia, apoi a venit războiul, o inflație galopantă, trebuie să avem grijă la cine ne raportăm pentru vânzări. ROBOR a crescut, în timp ce salariile nu s-au mai majorat în ultima vreme. Pe piața de lux nu-mi fac probleme, ci pentru piața medie. Pe piața de lux oamenii, ca să se protejeze, investesc în locații excepționale, în proiecte care să genereze o calitate a vieții. Trebuie să fim foarte atenți, coșul zilnic este foarte mare, la fel întreținerea și combustibilii, de aceea cred că dezvoltările ar trebui făcute în trepte pentru a evita blocajele.
Daniel Penciuc, Nordis Group
Second Home, o investiție relativ nouă în ultimii ani, este o casă de vacanță. Conceptul a luat amploare, accelerat și în pandemie, când oamenii nu au putut călători foarte mult. Dacă ne referim la subiectul de astăzi, noi avem un concept unic – de a locui într-un ansamblu hotelier rezidențial. Oameni ise uită din ce în ce mai mult la ce au în casă, care sunt facilitățile. Noi plasăm pe partea de servicii. Oamenii au dezvoltat un apetit în perioada pandemiei spre casele de vacanță și le-au cumpărat cu gândul că le vor folosi sau le poți închiria, e un asset. Oamenii au mai descoperit, dacă ne referim la investiție, că atunci când îți cumperi o locuință într-o zonă turistică, randamentul este mult mai bun.
Nordis are 4 proiecte în dezvoltare. E focusul nostru să terminăm aceste ansabluri rezidențial- hoteliere, dar avem un ochi deschis pentru noi dezvoltări. Avem discuții pentru noi dezvoltări, primim propuneri, ne interesează pentru că stocul nostru este scăzut. Din totalul hotelier, mai avem 10% vânzare.
Gabriel Blaniță, Associate Director Valuation and Advisory Services, COLLIERS
Când vorbim de prețuri ne uităm la factorii care influențează, iar aceștia sunt pozitivi și negativi. Asistăm la o creștere economică pe de o parte, pe de alta la o inflație care erodează puterea de cumpărare. Vorbim de cerere și ofertă, iar acum doi ani de zile toată lumea făcea paralele cu ceea ce s-a întâmplat în 2008, or nu este același lucru – o criză financiară nu este o pandemie. Atunci aveam creșteri de prețuri de la lună la lună. Acum în București se livrează de trei ori mai mult. A scăzut mult prețul din 2009, iar lumea se așteaptă la scăderi. În 2008 aveai nevoie de 25 de salarii medii anuale pentru a cumpăra o locuință în București, or corecția care a venit a fost foarte brutală, iar din 2014 până în 2020 vedem un nivel mult mai sustenabil al prețurilor. Avem nu doar mai multe livrări, ci și o calitate mai bună a proiectelor. Suntem într-o poziție mult mai sustenabilă acum.
Schimbarea cea mai mare a pandemiei a vizat modul de lucru, de la birou, la munca de acasă. Din acest an vedem că se stabilizează la 2-3 zile lucrul de acasă, ceea ce aduce o atenție mare asupra locuinței, a spațiului dedicat biroului. Un factor în plus este cererea de spații mai mari pentru locuințe, un trend care va continua. Plus ceea ce e în jur, spații verzi, locuri de joacă, toate aspectele care privesc calitatea vieții.