FacebookTwitterLinkedIn

Televiziunea rămâne piesa de bază în afacerile pe care familia Voiculescu le derulează în piața media. Afacerile televiziunilor au crescut în anul pandemic 2020.

Antena TV Group, parte a holdingului Intact Media Group, a înregistrat, în 2020, o cifră de afaceri de 480,5 milioane de lei, în creștere cu 10,2% față de anul precedent. Este cea mai mare cifră de afaceri reportată în istoria de 30 de ani a firmei fondată de omul de afaceri Dan Voiculescu, în prezent retras din business și din viața publică.

Profitul net a fost de 168,7 milioane de lei, mai mare cu 63,7% față de 2019, cel mai mare de la înființarea companiei.

Rata profitului a fost de 35%, societatea având 777 de angajați, un număr mai mare cu 184 față de anul anterior.

Toate aceste cifre de bilanț arată că nucleul de bază al operațiunilor media ale familiei Voiculescu n-au suferit din cauza efectelor crizei medicale, dimpotrivă, atât cifra de afaceri cât și profitul net au atins cote istorice.

Antena TV Group operează licențele televiziunilor Antena 1, Antena Stars, Happy Channel și ZU TV. Acționarii companiei sunt cele două fiice ale omului de afaceri Dan Voiculescu – Camelia (43,9%) – foto și Corina Voiculescu (40,2%) – Fundația Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României (4%) și Grivco (7,3%).

          Antena 3 S.A., compania care deține licența TV pentru canalul de știri Antena 3, parte a Intact Media Group, a raportat, în 2020, o cifră de afaceri de 80,7 milioane de lei și un profit net de 14,3 milioane de lei. Afacerile au scăzut cu 20%, în timp ce profitul net s-a mărit cu 6% față de anul 2019.

Majorarea business-ului de televiziune, atât în cazul Antena TV Group, cât și Antena 3, arată că, în ciuda scăderii generale a pieței de publicitate TV din România (-3%), scădere generată de criza medicală, care a descurajat unele companii să investească în publicitate, grupul Intact este o afacere solidă, care nu se clatină în situații de criză.

În anul 2020, cele cinci televiziuni ale familiei Voiculescu au avut o cotă de 24,8% din piața publicității TV (audiența reclamelor difuzate, calculată pe Gross Rating Point), fiind al doilea jucător după grupul Pro TV (29%).

Volumul de audiență furnizat de Antena 1 pentru reclamele difuzate în timpul anul 2020 a crescut cu 10,7% față de 2019, fiind de 424.410 GRP’30 pe targetul comercial (urban, 18 – 49 de ani). Antena 1 a ocupat locul 2 în topul celor mai puternice stații după Pro TV, în timp ce Antena 3 s-a clasat pe locul 6.

Și televiziunile Antena Stars și Happy Channel au intrat în top 15 stații cu venituri mari din publicitate, o dovadă că în interiorul grupului funcționează o orientare foarte bună pe diverse segmente de telespectatori, astfel încât televiziunile se completează una pe alta, acoperind cât mai multe zone de public.

Sondajele de audiență arată forța fiecăreia dintre televiziunile grupului Intact. În iulie 2021, lună cu un consum redus de televiziune la nivel național, televiziunile Intact au avut o cotă de piață (de vizionare) de 22,6%, ocupând prima poziție, înaintea grupul rival Pro (21%). Televiziunile Intact, mai puțin canalul muzical ZU TV, s-au aflat în top 10 cele mai vizionate programe la nivel național, fapt care dovedește, încă o dată puterea grupului pe piața de televiziune.

În piața de radio, rețeaua Radio ZU este liderul veniturilor din publicitate. În primele șapte luni ale anului 2021, Radio ZU a difuzat 72.530 de spoturi, în valoare brută de 35,5 milioane de euro (rate card), cel mai mare buget (calculat la tarifele-listă de publicitate).

Acest buget este mai mare cu 47,3% față de cel înregistrat în primele șapte luni din 2020. Numărul de inserții comerciale a crescut cu 31%. Radio ZU a fost cel mai ascultat program în București, în primăvara acestui an, conform sondajelor de audiență, cu 140.600 de ascultători pe zi. De asemenea, Radio ZU a ocupat locul secund la nivel urban și național (public comercial) în sondajele de audiență.     

Cea de-a doua rețea a grupului, Romantic FM, a atras un buget de publicitate de 3,2 milioane de euro (rate card), în primele șapte luni ale anului 2021, în creștere cu 13,6% față de aceeași perioadă a anului trecut.

Grupul Media Camina, firma care operează licențele Radio ZU și Romantic, a înregistrat în 2020 o cifră de afaceri de 25,8 milioane lei, în scădere cu 12% față de anul precedent, și un profit net de 5 de milioane de lei, mai mare cu 4% față de 2019.

La sfârșitul anului 2020, din campania de informare publică „Poartă mască!”, plătită de guvernul României, televiziunile și radiourile grupului Intact au obținut aproape 6 milioane de euro, conform calculelor Paginademedia.ro. Este cea mai mare sumă obținută de un trust media de pe urma difuzării spoturilor guvernamentale „Poartă mască!”.

O altă companie a familiei Voiculescu, Intact Media Advisors, care administrează școala de presă Intact Media Academy, a realizat o cifră de afaceri de 2 milioane de lei, în scădere cu 30% față de anul precedent, și un profit de un 1,3 milioane de lei (creștere de 44%). Compania este controlată de Camelia (44%)- foto și Corina Voiculescu (35%).

Camelia Voiculescu, președintele Intact Media Group, deține participații la 20 de companii. Open Media Network, companie în care Camelia Voiculescu are o participație de 2,5%, pachetul majoritar fiind controlat de sora sa, Corina, a avut o cifră de afaceri de 25,8 milioane de lei (creștere de 13,3%) și un profit net de 1,7 milioane de lei.

Intact mai operează o comunitate de site-uri (a1.ro, antena3.ro, spynews.ro), o platformă video on demand (antenaplay.ro) și cotidianul „Jurnalul Național”.

Grupul Industrial Voiculescu și Compania (Grivco) a avut o cifră de afaceri de 64.500 lei și un profit net de 9,2 milioane de lei. Dan Voiculescu, fondatorul firme în 1991, nu figurează printre acționari, aceasta fiind controlată de cele două fiice.

Intact Media Group și-a consolidat poziția în piața de media, urmând o politică orientată către publicul consumator de presă.

(Articol redactat în septembrie 2021.)