În ultimul an, tehnologizarea și digitalizarea au fost activitățile prioritare în planurile de investiții ale companiei Altex România, cel mai mare retailer de produse electronice, electrocasnice și IT&C din țară.
În primăvara anului 2021, reprezentanții firmei au anunțat o investiție în valoare de peste un milion de euro în modernizarea magazinelor Altex din Braşov şi Altex Colosseum. Suprafața comercială a celor două unități a fost reorganizată total pentru a fluidiza procesul de consultanță și vânzare în magazin, fiind introduse integral etichete electronice și displayuri digitale. În urmă cu trei luni de la acest anunț, Altex investise 500.000 de euro în modernizarea și tehnologizarea magazinului din zona Colentina (București).
Sunt două exemple care susțin în practică prioritățile companiei deținută de Dan Ostahie, fondatorul și proprietarul Altex România. Digitalizarea este cuvântul de ordine, potențat mai cu seamă în perioada de început al pandemiei.
În paralel cu atingerea acestor obiective, antreprenorul Ostahie a urmărit și extinderea rețelei naționale de magazine.
Astfel, în aprilie 2021, a fost lansat un magazin la Huși (județul Vaslui), în urma unei investiții de 3 milioane de euro, cu o suprafața comercială de 1.300 de metri pătrați. Pentru a urma politica de digitalizare, noul magazin a fost dotat și cu etichete electronice. Până la jumătatea acestui an, rețeaua controlată de Dan Ostahie număra peste 120 de magazine sub brandurile Altex și Media Galaxy, precum și câte o platformă online pentru aceste branduri.
Anul pandemic 2020 a fost spectaculos pentru Altex România din perspectiva bilanțului financiar. Cifra de afaceri s-a ridicat la 5,06 miliarde de lei, în creștere cu 24% față de anul precedent. Este cea mai mare creștere procentuală anuală din ultimii cinci ani.
Profitul net raportat la sfârșitul anului trecut a fost de 123,3 milioane de lei, mai mare cu 63,5% față de cel din 2019. O majorarea de-a dreptul spectaculoasă. Atât cifra de afaceri cât și profitul net din 2020 sunt cei mai mari indicatori din istoria firmei.
Compania a avut o rată a profitului de 2% și 4.043 de angajați, mai mulți cu 497 decât în anul anterior. Capitalurile totale ale firmei s-au ridicat la 433,4 milioane de lei. Această creștere din primul an de pandemie se explică prin contextul generat de criza medicală, magazinele electro IT&C nefiind închise, și politicii de expansiune a firmei.
Bilanțul Altex, în care Dan Ostahie deține pachetul majoritar (73,4%), a confirmat menținerea consumului la cote ridicate în România, în timpul pandemiei, dar și strategiei de business care a vizat oportunitățile pe piața bunurilor de folosință îndelungată, sub cunoscutul slogan: „De 2xDiferenta la toate produsele”.
Altex s-a numărat printre cele mai active branduri în comunicare, în ultimul an și jumătate. În primele șapte luni ale acestui an, Altex s-a plasat în top 10 cei mai mari investitori în publicitate radio, cu un buget de 3,7 milioane de euro (rate card), conform monitorizărilor BRAT.
În 2020, bugetul investit în publicitatea radio s-a ridicat la 8,2 milioane de euro (rate card), compania ocupând locul 4 în clasamentul general pe acest suport de promovare. Consum de publicitate pe televiziune a fost însemnat în cursul anului trecut, reclamele Altex acumulând un volum de audiență de 37.133 GRP’30 pe targetul comercial, locul 11 în topul celor mai mari investitori în publicitatea TV. Altex se numără printre cele mai puternice branduri românești, alături de Catena și Dedeman.
Antreprenorul Dan Ostahie (54 de ani) deține participații directe la 25 de firme care au avut afaceri totale de 5,8 miliarde de lei în 2020.
La sfârșitul anului 2018, Ostahie a preluat de la Altex România un pachet de 48,6% din acțiunile companiei imobiliare Cometex. Anul trecut, această firmă a raportat o cifră de afaceri de 35,2 milioane de lei, în creștere cu 50% față de anul precedent, și un profit net de 11,4 milioane de lei. În prezent, acționari la Cometex sunt firmele Altex Holding (48,7%) și Real Estate (51,3%).
La Altex Holding, antreprenorul are o participație de 73,4%. Real Estate, firmă înființată în 2003, în care Ostahie deține un pachet de 59,2% din acțiuni. Anul trecut, Real Estate a înregistrat afaceri 40,7 milioane de lei și a raportat un profit net de 23,3 milioane de lei, având 180 de angajați.
O altă companie controlată de Dan Ostahie este Altex Logistic&Distribution, cu o cifră de afaceri, în 2020, de 45,5 milioane de lei și un profit net de 796.000 lei. Afacerile acestei companii au scăzut cu 15,3% față de anul precedent.
Auto Moldova SA, dealer auto în Piatra Neamț, deținut de Dan Ostahie (87,8%), a avut afaceri de 34,7 milioane de lei, în creștere cu 22,3% față de anul precedent. Profitul net s-a ridicat la 1,3 milioane de lei.
Axsys Business Technologies, companie înființată de Dan Ostahie în 2015, a raportat anul trecut afaceri de 15,7 milioane de lei, în creștere cu 26% față de anul precedent. Axsys Business Technologies furnizează servicii de dezvoltare de software pentru retail și distribuție.
Promate Europe, producător al unei game extinse de accesorii IT&C, în care Ostahie deține o participație de 80%, a avut o cifră de afaceri de 20,2 milioane de lei și un profit de 1,3 milioane de lei.
La mijlocul anului 2021, Altex România a lansat serviciul Altex Travel, proiect realizat în parteneriat cu touroperatorul Karpaten Turism. Astfel, Altex a intrat în industria turismului.
Dan Ostahie face parte din prima generație de antreprenori români care s-au lansat în afaceri după anul 1989. În 1992, el a deschis primul magazin Altex în Piatra Neamț. La acea vreme, românii erau dornici să-și cumpere televizoare, fapt sesizat de Ostahie ca o mare oportunitate de business. Altex a pornit ca o afacere regională și în câțiva ani s-a extins la nivel național, reprezentând un model de business autohton care poate concura fără complexe cu firmele străine.
(Articol redactat în septembrie 2021.)