FacebookTwitterLinkedIn

Antreprenorul Iulian Dascălu, cel mai mare proprietar român de centre comerciale moderne, s-a axat în ultimii ani pe dezvoltarea de proiecte mixte, cu componente de birouri și rezidențiale, mizând pe principalele centre de afaceri din afara capitalei: Iași, Cluj-Napoca și Timișoara. 

de Amelia Turp

Dezvoltatorul de proiecte de regenerare urbană Iulius are o experiență de peste 20 de ani în real estate. Povestea sa a început cu un mall la Iași, primul din afara capitalei, inaugurat în anul 2000, iar în prezent portofoliul său cuprinde peste 300.000 mp de retail, în două proiecte mixed-use de regenerare urbană (Palas Iași și Iulius Town Timișoara), singurele de acest tip din țară, și o rețea națională de centre comerciale regionale. Din 2017, rețeaua de mall-uri regionale Iulius Mall din Iași, Suceava, Cluj-Napoca și Timișoara (parte integrată din ansamblul mixed-use Iulius Town Timișoara) este deținută în parteneriat 50 – 50 de companiile Iulius și Atterbury Europe.

Pe segmentul office, compania a lansat proiectele United Business Center, impunându-se, în doar zece ani, drept unul dintre cei mai activi dezvoltatori și operatori de spații office clasa A. Iulius a construit poluri regionale de business în trei centre universitare importante ale României: Iași, Timișoara și Cluj-Napoca. În total, 13 clădiri verzi, cu o suprafață totală de peste 152.000 mp, în care sunt prezente peste 80 de sedii de companii și unde lucrează peste 15.000 de angajați. 

Anul acesta, compania a reușit performanța de a atrage, împreună cu partenerii Atterbury Europe, cel mai mare credit acordat până acum în România, în real estate: peste 410 milioane de euro. Creditul va susține planurile investiționale ale dezvoltatorului pe termen lung.  

Compania a investit peste un miliard de euro până în prezent, în proiecte de regenerare urbană și are în dezvoltare proiecte de peste 650 milioane de euro. Este vorba de Palas Campus Iași, clădire de birouri cu o suprafață de 60.000 mp și o investiție de 120 de milioane de euro; cel de-al doilea Family Market, concept de retail de proximitate, în cartierul Bucium din Iași, cu o suprafață de retail închiriabilă de peste 5.000 mp (investiție de peste 11 milioane de euro), și extinderea Iulius Mall Suceava cu încă 14.000 mp adiționali, investiție de peste 14 milioane de euro care va transforma proiectul regional în cea mai mare suprafață de retail din nordul țării (65.000 mp). 

Totodată, Iulius își propune dezvoltarea celui mai amplu proiect de reconversie urbană din România, cu o valoare a investiției estimată la jumătate de miliard de euro, prin transformarea platformei Carbochim din Cluj-Napoca, după relocarea și modernizarea fabricii, într-un proiect mixed-use unic, cu funcțiuni de retail, office, rezidențial, cultural și de entertainment. 

Tot în acest an, Iulius a devenit acționarul principal al fabricii Build Corp Prefabricate, cu o deținere de 95%, ca urmare a unei acțiuni de majorare de capital, prin care fondatorul George Ivănescu și-a redus participația la 5%. Investiția face parte din strategia grupului Iulius de a-și diversifica portofoliul în segmentul producției, iar planurile de viitor prevăd extinderea capacității de producție, pentru care vor fi alocate peste 20 de milioane de euro. 

Planurile de dezvoltare ale acestui an au vizat și inaugurarea primul proiect de retail de proximitate al grupului – Family Market Miroslava, amplasat în zona metropolitană a Iaşiului. Proiectul a fost realizat în parteneriat cu Primăria Miroslava, iar investiția s-a ridicat la aproximativ 12 milioane de euro. Family Market Miroslava are o suprafaţă închiriabilă de aproximativ 7.000 mp şi cuprinde un mix variat de servicii, majoritatea ale întreprinzătorilor şi producătorilor naţionali şi locali. Ancora proiectului este retailerul Auchan România, la care se adaugă și branduri de fashion precum Sinsay, precum și discounterul polonez Pepco.

Și ansamblul Palas Campus va fi inaugurat la sfârşitul anului curent. Cele patru clădiri sunt închiriate în proporție de 100%, iar Amazon este principalul chiriaș, preluând trei dintre cele patru corpuri de clădire. Pe lângă Amazon mai sunt alți 10 chiriași în zona de office, plus alți 40 în cea de servicii și food court. Din suprafața totală a Palas Campus, de 60.000 mp, 54.000 mp îi reprezintă zona de office, iar restul de 6.000 mp spațiile de retail și food court. Un alt proiect al grupului vizează extinderea Iulius Mall Iaşi, despre care vor fi oferite mai multe detalii la începutul anului viitor. 

Iulius Group, ai căror acționari sunt, cu 50% fiecare, Atterbury România și Iulius Holding (deținut 100% de Iulian Dascălu), a obținut anul trecut o cifră de afaceri de 30,6 milioane de lei (+ 35%) și un profit de 1,4 milioane lei (+120% față de 2020). Afacerile grupului de firme s-au ridicat, anul trecut, la 709 milioane de lei, dintre care cele mai bune performanțe le-au avut Iulius Mall din Timișoara, cu venituri de 151,87 milioane de lei (creștere de 28%), Iulius Mall Cluj, cu încasări de 91,18 milioane de lei (creștere de 32%) și Iulius Mall Suceava, cu o cifră de afaceri de 63,57 milioane de lei (creștere de 30%). 

Grupul își păstrează și serviciile de curățenie, protecție și pază și instalații electrice în interior, prin companiile Light Cleaning (cifră de afaceri de 16,5 milioane lei în 2021, profit de 941 mii lei), Vivide SRL (lucrări de instalații electrice, venituri de 7,3 milioane lei, profit de 2,3 milioane lei în 2021) și Dasko Security (activități de protecție și gardă: cifră de afaceri de 16,6 milioane lei, profit de 753 mii lei în 2021).

Rezultatele obținute l-au ajutat pe Iulian Dascălu să se mențină pe locul doi în topul marilor proprietari de centre comerciale, după NEPI Rockcastle.

Loc: locul 11

Avere: 2,1 miliarde de lei

Nume: Iulian Dascălu

Vârstă: 54 de ani | Iași

Domeniu: Imobiliare