FacebookTwitterLinkedIn

În iunie continuăm „turneul” din acest an FORBES ROMÂNIA BEST CITIES FOR BUSINESS cu orașul Cluj-Napoca și aflăm care sunt provocările mediului de afaceri de la reprezentanții comunității de business din Cluj-Napoca și din județul Cluj! 

Iată principalele declarații ale speakerilor:

THE BIG PICTURE

Emil Boc, primar Cluj-Napoca

„Clujul se definește prin talente. Avem peste 80.000 de studenți care reprezintă viitorul. Obiectivul nostru în următoarea perioadă este dezvoltarea urbană, centura metropolitană, trenul metropolitan și metroul – un proiect care ne va permite să dezvoltăm multe altele.

Vrem să conectăm Clujul la autostradă, sunt proiecte care se află într-o fază avansată. Acest oraș este un campion al absorbției fondurilor europene. Primarul este doar un mediator în comunitate, dar fără să fie seful, ci doar să ajute și să susțină (…) La Cluj se aplică cele mai scăzute taxe cu putință pentru a susține mediul de afaceri.”

Emilia Botezan – Șeful Departamentului Afaceri Internaționale și Investiții Străine Primăria Cluj-Napoca

Punctul forte al Clujului este faptul că are o masa critica foarte mare de oameni normali. Educația este proiectul nostru atunci când prezentăm orașul. Clujul este un oraș multicultural și cred că se și vede. Suntem un oraș universitar și este atât de frumos să vezi că educația este punctul forte. 

Ceea ce am observat la mediul de afaceri din Cluj este un foarte bun echilibru între mediul autohton și cel străin. Un atu mare al Municipiului nostru este că vrem să încercăm și nu pretindem că știm noi totul. Eu cred că orașul nostru a început să performeze atunci când nu a mai fost trist și a fost optimist. 

Dimitrie-Horaţiu Clepan – Secretar de Stat la Ministerul Antreprenoriatului şi Turismului

AM urmărit evolutia Clujului de mulți ani. În ultimii ani, orașul este pe picior de egalitate cu Bucureștiul, ba chiar sunt câteva domenii care au depășit Capitala, precum zona imobiliară, medicina  și IT-ul, care este pe locul întâi în țară. Ca un punct minus pentru Cluj ar fi traficul, dar sunt convins că se va rezolva și acesta în următorii ani.

Prof. univ. dr. Daniel David – Rector Universitatea Babeş-Bolyai

Avem o zonă academică extrem de puternică. Când vorbim de inovații să nu uităm, Clujul este un oraș tehnologic, dar și cultural. Avem dificultăți să facem concentrări metropolitane în zona academică. Cei care se asteaptă ca uiversitatea să le producă un specialist exact pentru fișa postului ar trebui să știe că noi niciodată nu vom produce asta, ci un specialist care va trebui să fie pregătit și adaptat la fișa postului.  

Este o legatura bidirectionala între universitate și dezvoltarea orașului. Este ca atunci când calculezi aria unui dreptunghi. Dacă una dintre cele doua componente este zero, atunci aria este zero.

Ioana Gheorghiade – Director Executiv al Direcției Managementul Riscului Corporate BCR

Suntem într-o situație prin care am trecut și ne aflăm în două crize suprapuse. Dar asta înseamnă și două căi de transformare suprapusă. Viitorul ar trebui să fie în zona digitală, a sustenabilitatii și tot ce înseamnă alte tehnologii. 

Din cele 4.000 de companii pe care noi, ca și BCR, le susținem prin finanțare, vedem foarte clar modalități de adaptare la contextul actual. Împreună cu partenerii bancari și cu sursele de finanțare, acest moment va putea fi trecut cu bine.

Mihnea Rădulescu – Director Vodafone Business Unit România

Toate companiile de telecomunicații din Romania au sustinut economia acestei țări în perioada pandemiei. Aș vrea să ne imaginăm ce ar fi însemnat această perioadă acum 15 ani. Clujul este un hub al afacerilor în România. Nevoia de tehnologie un se oprește la telecomunicații, înseamnă digitalizare, automatizări și multe altele.

Soluțiile de digitalizare pot ajuta companiile din multe perspective. Mediul de afaceri este pentru noi foarte important. 

Romania are acces la niste fonduri la care un ar fi visat vreodată. Trebuie să ne gândim și să fim constienți că ține de noi să avem proiecte și să investim în educație, sănătate, digitalizare și altele. Noi, mediul de afaceri, putem ajuta.

A face comprații între Bucuresti și Cluj nu este corect. Ce văd eu de la Bucuresti în Cluj este o efervescență foarte comparabilă, o competitivitate a mediului de afaceri.

Competitivitatea va face diferența în viitor între orașe. Investitorii se vor uita la toate acestea. Cu ajutorul digitalizării, business-ul poate să arate complet diferit. Fie prezența în mediul online poate să devină critică, fie nivelul de costuri poate să devină insuportabil. Această parte de tehnologie devine absolut necesară pentru a continua un business de succes și pentru a rămâne profitabil.

Mihaela Rodica Suciu – Director General Distribuție Energie Electrică Romania

Toate mutările pe care le vedeti în Cluj Napoca implică activitatea Energie Electrică România. (….) 18 judete din România sunt în gestiunea noastra și avem 3,1 mil de utilizatori. Orice investiție în energie verde depinde de Energie Electrică România. Primăriile stiu că au în noi cel mai bun prieten, iar autoritățile locale ne susțin în toate investițiile. În ultima perioada a crescut necesitatea investițiilor în energie electrică, iar noi am răspuns la orice solicitare.

Unul dintre punctele forte ale Clujului este educația. Simțim o lipsă acută de specialiști. Anul acesta am avut prima serie de absolvenți ai învățământului dual. 

Rețelele de distributie electrică din Cluj-Napoca sunt cam vechi, iar acest lucru reprezintă un punct slab. 

BACK TO BUSINESS:

Sorin Suciu – Coordonator Segment Corporații Regionale şi Sector Public Raiffeisen Bank

Asteptarile sunt mari pentru Cluj-Napoca. După București, toate companiile au target pe Cluj. Guvernanții nu ar trebui sa umble la partea de impozitre, care functioneaza foarte bine aici. Mediul bancar este bine capitalizat și se află într-o pozitie foarte bună, cu niste indicatori pozitivi.

(…) Mediul bancar este extrem de reglementat. Clienții și antreprenoriatul roman a trecut prin mai multe crize, plus contextul actual, și am remarcat o reziliență extrem de bună. Aceste crize prin care am trecut i-au făcut pe oameni să fie mai puternici. Comunicarea va face mult bine, astfel încât să treacă mai ușor totul. 

Răzvan Predica – Country Manager Affidea România

Ce ne-au arătat ultimii ani este că sănătatea este cea mai importantă. Privim lucrurile cu optimism, iar noi în Cluj avem un hub medical important. Anul trecut am mai deschis o clinică pentru a sprijinii mediul local și instituțiile publice. (…) România are o speranță de viață de 75 de ani, iar Europa de 83 de ani. Clujul este foarte important pentru Affidea, aici avem unii dintre cei mai buni specialiști din țară. Vrem să ducem oamenii către o prevenție medicală, nu către tratament.

Pentru noi situația a fost dificilă în pandemie – într-un sens pozitiv. Fiind un serviciu de sănătate a fost nevoie să preluăm foarte mulți pacienți și a trebuit să ne extindem si să eficientizăm activitatea. Există o creștere îngrijorătoare a numărului de bolnavi cronici, iar noi avem obligația morală să-i sprijinim. (…) Ne-am dus într-o zonă de digitalizare extremă, iar clinicile noastre din Capitală și Cluj sunt „paperless”. 

Nicolae Damu – VP Office Network TBI Bank România

Acești doi ani de zile ne-au forțat să fim mai eficienți, fiindcă am fost presați să găsim solutii. Lucrurile bune ies din crize și cred cu tărie că acest lucru a fost un plus. 

Sunt foarte multe fonduri de atras, iar antreprenorii stiu foarte bine să facă acest lucru. Clujul este un exemplu în acest sens. Instituțiile publice de aici au știut să facă o treabă foarte bună. 

Primul lucru pe care l-am făcut când a venit pandemia a fost să ne gândim să protejam ce ne place. Toată lumea a îneceput să lucreze mai mult, iar toate proiectele au fost accelerate. A fost o modalitate de supraviețuire. Oamenii se motivează mult mai tare atunci când simt că trebuie să salveze ceva. 

Ionuț Iacob – Director operațiuni Ecolor

Anul 2022 a început cu așteptări mari, având în vedere anul 2021 în care am înregistrat o creștere a business-ului cu peste 30%. Observăm anul acesta o atenuare a curbei de creștere, atenuare pe care o considerăm oarecum naturală pe fondul contextului actual. Cu o creștere a cifrei de afaceri față de anul trecut, deși puțin sub nivelul planificat, continuăm și lansăm noi proiecte de investiții și dezvoltarea de noi produse.


Din partea autorităților statului, ne-am dori să vedem o abordare mai degrabă proactivă decât reactivă, în special în tratarea unor subiecte sensibile cum ar fi prețul carburanților și al energiei electrice. În egală masură, accelerarea proceselor decizionale, pe zona de atragere a fondurilor europene și de stat.


În contextul actual a fost nevoie să ne adaptăm strategia, să fim flexibili în execuția ei, mergând până la a lua decizii cu o doză mare de risc, chiar în afara normelor cărților de economie. Dar pentru noi acestea s-au dovedit a fi câștigătoare, oferindu-ne posibilitatea de a asigura nevoile clientului și de a atrage noi volume, lucru care a permis creșterea din anul 2021.


În continuare, cei doi piloni cheie ai strategiei noastre rămân partea de oameni- dezvoltarea culturii organizaționale- și sistemul de îmbunătățire continuă la nivel de organizație, piloni care stau la baza creșterii și dezvoltării business-ului nostru pe termen lung.

Andreea Luțoiu – Subject Matter Expert Manager Majorel România

Sunt multe incertitudini în momentul de față. Am redefinit normalul în ultimii 2-3 ani. Am lucrat foarte mult de acasă și încă o mai facem, iar acum încercam să găsim modul hibrid. Acest sistem hibrid ne-a ajutat să angajam oameni din zonă, dar și din afara Clujului. 

A trebuit, în ultimii ani, să dăm dovadă de o flexibilitate de care nu credeam că suntem capabili. Descoperim că putem să facem lucrurile și altfel. Avem în plan pentru Cluj și București să ne concentrăm strategia de munca hibrid, care ne oferă deschiderea către o fortă de muncă mai capabilă și mai deschisă, fiindcă resursa umană este cea mai importantă pentru noi.

Bogdan Clipici – Cofondator şi Chief Sales Officer Stailer

Adaptarea obiectivelor de business în contextul inflațional, iar o practică pe care am văzut-o la alți antreprenori este că încearca să absoarbă inflația (…). Un alt aspect important în această perioadă este concedierea angajaților neproductivi. Nu toți clienții sunt la fel de importanti, este o perioadă în care trebuie să analizăm acești clienți de care nu ne putem lipsi, să ne focalizăm pe ei și să inovăm pentru ei.

 Noi, la Stailer, am implementat un sistem. Avem o ora pe zi în care angajații noștri citesc sau urmează un curs pentru a se dezvolta. Liderii ar trebui să se concentreze pe găsirea problemelor pentru a inova.

Pentru noi pandemia a însemnat o mare oportunitate. Business-urile în care eram implicați în martie 2020 erau extrem de afectate, dar am găsit industria de beauty într-o stare incipientă de digitalizare și am profitat.