A doua ediție din 2022 a evenimentului Forbes Best Cities For Business are loc la Sibiu și reunește factorii de decizie locali, precum și reprezentanții întregii comunități de business, pentru a aborda toate aspectele mediului de afaceri din zona respectivă, de la provocări și dificultăți (normale sau determinate de această perioadă fără precedent), până la oportunitățile oferite de fiecare zonă în parte și de autoritățile locale respective.
Iată cele mai importante declarații ale acestora:
Astrid Cora Fodor, Primarul Municipiului Sibiu
Cei doi ani de pandemie au provocat la maxim, atât sectorul privat, cât și cel public.
Veniturile bugetului local au crescut și în anii pandemiei, fapt care denotă și demonstrează că Sibiul este rezilient economic. Dacă comparăm veniturile încasate de Sibiu, 2019 versus 2021, acestea au crescut cu 60 de milioane de lei.
Sibiul economic este rezilient și aceste cifre o demonstrează. Primăria Sibiu a continuat lucrările publice și de dezvoltare, peste 50% din venituri mergând în această direcție.
Cel mai mare impact negativ, din punct de vedere economic, l-a avut creșterea materialelor de construcții, începând din 2021, dar și creșterea prețurilor din sectorul energiei. Contractele noastre cu partenerii au fost majorate cu 10%, ceea ce a însemnat o lovitură pentru bugetul nostru.
Cu toate acestea, bilanțul anilor 2020 și 2021, în ceea ce privește investițiile, nu arată deloc rău.
Sper că industria ospitalității să își revină cât mai repede, pentru că este foarte importantă pentru Sibiu. Cea mai importantă decizia din acești ani a fost taxa de ocupare a domeniului public pentru terase, care a fost redusă cu 70%, o reducere importantă. De asemenea, ne aflăm într-un hotel; taxa de parcării pentru unitățile care nu au parcări în administrația publică s-a redus cu 50%.
Sectorul economic a funcționat foarte bine în Sibiu. Continuăm investițiile, cum ar fi pentru amenajarea zonelor de agrement.
Putem afirma că Sibiul nu a stat pe loc în acești ani dificili. Sper că și mediul de business să își revină în totalitate.
Daniela Cîmpean, Preşedinte Consiliul Județean Sibiu
Economia crește, în ciuda vremurilor, și nu este întâmplător. Sibiul este o regiune, un județ, care poate fi luat ca și exemplu de bună practică. O particularitate a comunității sibiene este acest parteneriat real între autorități, mediul de afaceri, societate civilă și mediul de învățământ.
Unde am avut nevoie urgentă de sprijin pentru comunitate, mediul de afaceri și societatea civilă au fost cei care au venit în sprijinul autorităților. De aceea am trecut cu bine prin această perioadă. În mediul de afaceri am simțit sprijinul de care am avut nevoie pentru a răspunde nevoilor, acum în contextului războiului.
Niciodată o autoritate nu are dreptul să se poziționeze superior față de partenerii noștri, de mediul de afaceri. Trebuie să dobândim încrederea oamenilor de afaceri care vor să intre în legături contractuale cu noi și să fim transparenți.
În altă ordine de idei, ca o mare companie să se dezvolte pe teritoriul unui județ, are nevoie ca oamenii, salariații, angajații pe care îi are, să beneficieze de condiții care să îi încurajeze. Ne-am gândit la dezvoltarea infrastructurii de transport, am vorbit cu mediul de afaceri și am prioritizat drumurile județene. Am gândit că drumurile pe care le facem să fie drumuri care duc undeva, spre zonele turistice, acolo unde turismul să fie dezvoltat.
Totodată, oamenii aceștia au nevoie să simtă confortul că, dacă au o problemă de sănătate, au servicii medicale de calitate pe care le pot accesa. Acesta a fost motivul pentru care la Consiliul Județean am abordat un proiect îndrăzneț – noul spital județean. Dacă ajungem să îl dezvoltăm, în iunie vom lansa licitația pentru construirea acestui spital. Vorbim de o investiție de 500 de milioane de euro.
THE BIG PICTURE PANEL DISCUSSION
Andrei Koszti, Regional Commercial Manager CTP România
Pandemia ne-a ajutat foarte mult. Oferim posibilitatea unui loc pentru investiții. Cum vedem Sibiul? Foarte bine. Este o piață emergentă pentru noi, anticipăm o creștere foarte mare. În prezent avem 100.000 de mp în spațiile noastre sau pe care le-am achiziționat. Mai mult decât atât, ne plac oamenii de aici.
Ne interesează zona de verde, de sustenabilitate, de aceea când construim nou, încercăm să economisim la utilități și să ajutăm oamenii. Forța de muncă trebuie menținută în condiții corespunzătoare. Am diversificat produsele pentru Sibiu, respectiv un spațiu flexibil de 500, 600 sau 1.000 de mp.
Ce ar trebui să se întâmple, astfel încât business-ul să crească exponențial?
Să ne cunoaștem, să vedem ce facem, cu ce vă putem ajuta și dacă nu avem premizele unei colaborări, în viitor o vom avea. Hai să ne cunoaștem și creștem de 10 ori.
Să fim pozitivi, să nu ne uităm ce e bine.
Aceste două elemente menționate, împreună cu fondurile și excelența, ne vor ajuta să creștem de 10 ori, iar partenerii noștri de minim 20 de ori.
Care sunt așteptările pentru 2022?
Contextul legat de graniță și de conflict ar trebui să îl vedem ca pe o oportunitate, de a aduce business-ul de acolo, aici. În paralel, trebuie să muncim dublu anul acesta.
Șerban Streza, Service Delivery Manager Majorel România
Ce înseamnă Sibiul și cum va arăta în 5-10 ani?
Sibiul este a doua locație după operațiunile noastre din Brașov. Ca și parteneriate avem 4 clienți globali, avem undeva la 490 de oameni în momentul de față.
Sibiul a fost încă din 2012 și va rămâne un punct de interes. În funcție de investițiile pe care le facem, vom ajunge la excelență.
În timpul pandemiei, în funcție de specificul proiectului, am reușit să menținem o creștere și chiar să ne dublăm ca și mărime la nivel național.
Peste 5 ani sper să vorbim de 1.000 de oameni în centrul din Sibiu.
Apreciem că avem legătura cu aeroportul, care ne facilitează o comunicare rapidă cu clienții globali. Autoritățile locale au bugetat investiții în infrastructură și transport, iar asta ne ajută.
Ce ar trebui să se întâmple, astfel încât business-ul să crească exponențial?
Avem nevoie de forță de muncă, de timp și automat să atragem clienți. Consider că ar fi o creștere organică și ar fi ideal să spunem că livrăm excelență și să atragem clienții. Costurile reduse garantat din zona de building sau de soluții eco ar ajuta și atunci, cu dezvoltarea automată a clădirilor și investițiilor, vom avea o creștere.
Care sunt așteptările pentru 2022?
Revenirea la normal, la birou parțial, în model hibrid cu 50% acasă și 50% în office; dar și reluarea relațiilor. Să revenim la acest normal pe care îl așteptăm de doi ani. Ne bucurăm că avem un prim pas în această direcție și începem să ne reluăm activitățile.
Corina Darovschi, Director Executiv Corporate BCR
Cum arată mediul de business din Sibiu?
Sibiul este un centru important pentru BCR și pentru tot ce înseamnă business. Are numeroase avantaje în ceea ce privește mediul de business, este un important centru industrial, comercial, are infrastructura dezvoltată, are un centru universitar care aduce viitoarea forță de muncă specializată. Vedem Sibiul drept o dezvoltare accelerată.
Noi suntem dornici să dezvoltăm această zonă. BCR a sprijinit peste 5000 de companii și ne dorim să facem acest lucru în continuare. Dezvoltăm zona antreprenorială, prin platforma BCR Școala de Business, unde avem 18.000 de utilizatori și cursuri gratuite.
Am finanțat 85 de milioane de euro, ca finanțări verzi, până acum și am și emis obligațiuni verzi de 500 de milioane de euro în 2021.
Ce înseamnă Sibiul pentru BCR și cum va arăta în 5 ani de acum?
Sibiul este unul dintre județele cu focus pentru BCR. Am dezvoltat atât partea de corporate, cât și partea de IMM-uri și persoane fizice. În ultimul an, pe lângă faptul că am crescut finanțările, clienții și echipa, am văzut potențial. Vedem un mare potențial de dezvoltare, având în vedere caracteristicile zonei.
Ce ar trebui să se întâmple, astfel încât business-ul să crească exponențial?
Am dovedit că suntem adaptabili, iar adaptabilitatea este o caracteristică importantă. Trebuie să muncim împreună pentru a reuși să creștem cu toții.
Care sunt așteptările pentru 2022?
Anul acesta va fi un an de cotitură. Important pentru acest an este absorbția de fonduri europene, este anul în care trebuie să începem să susținem antreprenorii să se pregătească într-un mod corect și informat. De asemenea, partea de energie verde, aceste două direcții vor fi dezvoltate.
BACK TO BUSINESS PANEL DISCUSSION
Astrid Cora Fodor, Primarul Municipiului Sibiu
Care a fost principala lecție pe care ați învățat-o în această perioadă?
O țară, o regiune, cu o economie puternică absoarbe mult mai ușor șocul unei crize. Sibiul a demonstrat că a trecut mai ușor peste criză decât multe alte localități din România. Există obligația ca, într-o perioadă de criză, autoritățile să investească – investițiile pun în mișcare economia. Dacă nu intervine autoritatea, va fi foarte greu pentru mediul economic.
O altă concluzie pe care am tras-o este că, fără intervenția organelor centrale care vin în sprijinul mediului economic cu măsuri de susținere, problemele vor fi tot mai dificile și mai greu de rezolvat. În România, administrația este încă foarte centralizată și luăm măsuri în limita competențelor.
Care sunt așteptările de la noul normal?
Mediul economic în Sibiu este puternic. Noul normal va trebui să fie de adaptare, și mă refer și la PNRR (Planul Național de Redresare și Reziliență). Primăria Sibiu a pregătit proiecte în valoare de 400 de milioane de euro, fie pentru PNRR, fie pentru programele operaționale.
Mircea Dorin Crețu, Prefect Județul Sibiu
Care a fost principala lecție pe care ați învățat-o în această perioadă?
Desigur, trebuie să întărim foarte mult capacitatea de răspuns. Remarc că în această perioadă am colaborat foarte bine cu Doamna Primar, Doamna Președinte al Consiliului de Administrație, și am încercat să rezolvăm problemele.
Care sunt așteptările de la noul normal?
Instituțiile care legiferează, să o facă doar dacă cunosc realitatea. Mi-aș dori o legislație la zi care să răspundă tuturor provocărilor și nevoilor, atunci și noi ne-am putea desfășura activitatea mai bine.
Octavian Isăilă, Preşedinte interimar al Camerei de Comerţ, Industrie şi Agricultură Sibiu
Care a fost principala lecție pe care ați învățat-o în această perioadă?
DIn punct de vedere al anului 2020, județul Sibiu are o cifră de afaceri de aproximativ 6 miliarde de euro. Ca industrie, în acest moment, cifra de afaceri se apropie de 50%. Județul are o industrie importantă. Pe partea de dezvoltare, în acest moment există potențial de a distribui investițiile către zone ale județului afectate de pandemie. Noi avem responsabilitatea de a asigura interfața dintre business și administrație.
Care sunt așteptările de la noul normal?
Asistăm la o reconfigurare a noului normal. Cred că viitorul stă în investiții și, dată fiind situația pe care o avem în energie, cred că viitorul stă și în investiții în acest domeniu. Investițiile trebuie să acopere mare parte din mărfurile și produsele care veneau din extern și cred că avem nevoie de o strategie la nivel național și să sprijinim companiile românești.
Vlad Vasiu, Vicepreşedinte Consiliul Județean Sibiu
Care a fost principala lecție pe care ați învățat-o în această perioadă?
Am învățat că este nevoie de o comunicare cu autoritățile locale și mediul de afaceri. Această pandemie a învățat administrația publică că există mail, skype… tehnologie.
Care sunt așteptările de la noul normal?
Asistăm la o schimbare radicală și ne va fi greu să înțelegem diferența dintre generații. Lucrurile sunt extrem de accelerate și dacă noi, administrația publică, nu încercăm să ținem pasul, să fim într-un continuu contact și dialog, o să ratăm vremuri importante. Noi, de-a lungul timpului, am arătat că am știut să fim curajoși.
Ne vom adapta, dar există riscul să nu mai fim conectați cu zona de business, pentru că suntem prinși în birocrație, încât viața de zi cu zi cu care se lovește un om nu mai este percepută la fel. Este greu să identificăm problemele din interior.
Sorin Radu, Rector Universitatea Lucian Blaga
Care a fost principala lecție pe care ați învățat-o în această perioadă?
Solidaritate- un cuvânt pe care le-am descoperit cu toții. Fragilitate – tot sistemul nostru de valori nu este atât de stabil. Normalitate – am redescoperit acest cuvânt.
Universitatea este acel hub care încearcă să pună laolaltă interesele companiilor, ale administrației locale și ale studenților. Noi livrăm resursa umană de la automotive, până la blockchain, de la domeniul medical, până la cel social – o diversitate foarte mare de servicii.
Universitatea este un jucător important nu doar în comunitatea sibiană, ci și în regiune.
Care sunt așteptările de la noul normal?
Cuvântul cheie este calitatea. Să nu creștem cu orice preț. Calitate ar trebui să fie un cuvânt care să ne aducă la aceeași masă.