
Farmacia EUmed.ro din Germania, înființată de un antreprenor român din Timișoara, vinde online medicamente homeopatice și antroposofice de două milioane de euro în România, unde nu există astfel de produse. Pentru acest an, compania estimează venituri de 1,2 – 1,3 milioane de euro exclusiv pe piața din România, nivel apropiat de valoarea de 1,5 milioane de euro atinsă în 2021.
„Din păcate, medicamentele antroposofice nu se găsesc nici astăzi în România. Sunt aproape necunoscute. În plus, în România, lista medicamentelor aprobate pentru punerea pe piață este de doar câteva mii de produse, însă noi avem (…) în permanență disponibile pe piață aproximativ 200.000 de produse farmaceutice”, declară Ciprian Militaru, co-fondator al farmaciei.
Medicamentele homeopate și antroposofice sunt extrase, în general, din plante și minerale.
Farmacia a fost deschisă în urmă cu 12 ani, iar anul trecut a consemnat venituri de 4,6 milioane de euro, din care două milioane de euro au fost generate de vânzările online.
Germania este cea mai mare piață din Europa pentru medicamente pe bază de plante și a doua ca mărime pentru medicamente homeopatice și antroposofice.
Comerțul cu medicamente pe bază de plante generează, numai în Germania, afaceri de aproximativ 1,6 miliarde de euro, în timp ce medicamentele homeopatice și antroposofice produc venituri de 597 milioane de euro.
România ocupă ultimul loc din Uniunea Europeană din perspectiva timpului de așteptare al pacienților pentru a avea acces la medicamente de ultimă generație.
Potrivit unui studiu, timpul de așteptare a crescut anul trecut în România la circa 900 de zile, față de 883 de zile în 2020.
Timpul de așteptare în Germania este de 133 de zile, în Italia de 429 de zile, iar în Bulgaria de 764 de zile.
„Chiar dacă farmacia noastră este înregistrată pe domeniul .ro, suntem o farmacie 100% germană și funcționăm după legislația și regulile germane. Asta ne oferă un avantaj enorm. Practic, nu concurăm cu nicio farmacie din România, deoarece vindem produse care nu vor ajunge să fie aprobate niciodată pe piața din România, pentru că ar fi nerentabil”, spune Militaru.
Totodată, din 160 de medicamente noi aprobate de Agenția Europeană a Medicamentului între 2017 și 2020, în România au fost aprobate pe lista celor de compensate și gratuite doar 38 de produse, până în ianuarie anul curent.
În aceeași perioadă, Germania a introdus la compensare 147 de medicamente, Italia – 127, Slovenia –78, Ungaria – 65, iar Bulgaria – 49.
Astfel, rata de disponibilitate a medicamentelor de ultimă generație pentru pacienții români, în sistem de compensare, este de doar 24%.
„În 2022, pentru prima dată după zece ani, avem o contracție a vânzărilor, cauzată de o serie de probleme tehnice independente de noi avute la sfârșitul anului trecut și în primele luni din anul curent. Practic, serviciul de plăți cu cardul a fost blocat pentru o perioadă de patru luni, pentru toate farmaciile online din Germania”, afirmă Militaru.
În Germania, coșul mediu de medicamente se situează între 110 și 125 de euro, iar în România ajunge la aproximativ 60 de euro.
O altă deosebire între cele două piețe este recurența clienților, care în România este extrem de redusă. În Germania, însă, clienții revin de mai multe ori pentru noi comenzi. Astfel, compania a adoptat în România un model diferit de afaceri față de cel practicat în Germania, respectiv “long tail”, care presupune vânzarea mai multor produse diferite în cantități mici.
Farmacia EUmed.ro comercializează în România, în general, medicamente care nu se găsesc pe piață, fie pentru că nu au fost aprobate pentru comercializare, fie au fost retrase, fie există goluri de aprovizionare.
Potrivit lui Militaru, lipsa de medicamente din România tinde să se acutizeze, iar această penurie îi determină pe pacienți să caute alternative pe marketplace-uri, deși un astfel de comerț este ilegal în lipsa unor autorizații acordate de Agenția Națională a Medicamentului (ANM).
„Ca să vinzi medicamente online e nevoie de o autorizare specială de la ANM. Se pare însă că nici autoritățile și nici proprietarii acestor marketplace-uri nu sunt prea interesați de acest fenomen. Marketplace-urile au evident de câștigat din acest comerț, și nu fac nimic pentru a stopa fenomenul, însă autoritățile ar trebui să se autosesizeze în legătură cu ce medicamente se comercializează online”, spune Militaru.