FacebookTwitterLinkedIn

Forbes România a participat, în exclusivitate pentru România, la lansarea lui Rolls-Royce Spectre, primul model full electric al reputatului producător auto britanic. Desfășurat în California, în Napa Valley, evenimentul ne-a oferit ocazia de a conduce în premieră noul model.

În aprilie 1900, co-fondatorul companiei Rolls-Royce, Charles Stewart Rolls, spunea că o mașină electrică este, în primul rând, silențioasă, nu poluează, nu produce vibrații și va fi foarte practică dacă va fi deservită de o rețea de stații de încărcare fixe.

123 de ani mai târziu, Rolls-Royce Spectre este prezentat lumii ca fiind primul model de serie complet electric al producătorului de la Goodwood. Am avut privilegiul să îl testăm, în exclusivitate pentru România și printre primii din lume, în California, unde echipa Rolls-Royce a pregătit un eveniment impecabil din toate punctele de vedere.

Punctul de plecare al experienței noastre a fost hotelul Four Seasons din Napa Valley unde ne așteptau nu mai puțin de 15 modele Spectre. Călătoria până acolo, care a durat 22 de ore (door to door, cum m-au învățat americanii să calculez), diferența de fus orar de 10 ore și oboseala acumulată nu au mai contat atunci când am văzut pentru prima oară mașina.

Lumina de acolo, care este specială, culorile exterioare de o intensitate cum rar întâlnești, formele fluide ale caroseriei, inspirate de bărcile de lux, te fac să înțelegi că Spectre este o mașină cu totul deosebită, care arată în realitate mult mai bine decât în imaginile de presă oferite până acum.

Prezentarea oficială a fost făcută în prezența echipei responsabile de realizarea primului Rolls-Royce complet electric: CEO-ul companiei, Torsten Müller-Ötvös, directorul echipei de ingineri, Dr. Mihiar Ayoubi și Anders Warming, directorul departamentului de design, care ne-au prezentat pas cu pas fiecare detaliu al mașinii.

„La Rolls-Royce Motor Cars, perfecțiunea înseamnă mai mult decât fabricarea celor mai bune produse. Este o cultură, o atitudine și filozofia noastră călăuzitoare. Într-adevăr, fondatorul companiei, Sir Henry Royce, este cel care a spus: «Luptă-te pentru perfecțiune în tot ceea ce faci». Spectre a fost conceput în cadrul acestei culturi și este în armonie cu sensibilitățile timpului nostru. Prezintă direcția pentru viitorul mărcii noastre și răspunde perfect unui apel din partea celor mai exigenți indivizi din lume de a îmbunătăți experiența mașinii cu motor electric, deoarece Spectre este, în primul rând, un Rolls-Royce și apoi o mașină electrică”, a declarat Torsten Müller-Ötvös, CEO-ul Rolls-Royce.

A doua zi, după un mic dejun clasic californian, cele 15 Spectre ne așteptau în fața hotelului, aliniate perfect și pregătite pentru o zi plină. Îndemnul gazdelor a fost simplu: „Just pick one and drive”.

Prima impresie din spatele volanului este că nu s-au făcut concesii sau compromisuri în ceea ce privește spațiul interior, confortul, performanța sau calitatea condusului – mai mult, toate aceste aspecte au fost rafinate și îmbunătățite de arhitectura și ingineria care stau la baza mașinii.

Prima parte a test drive-ului s-a desfășurat pe o porțiune de drum destul de întinsă, pentru a ne putea acomoda cu mașina și a savura clasica senzație de „magic carpet ride“, pentru care sunt cunoscute toate modele Rolls-Royce. Doar că Spectre duce acea senzație la un nou nivel. Ceea ce au vrut să obțină inginerii de la Rolls-Royce, și chiar au reușit, este acel sentiment că mașina planează pe șosea.

Pauza de cafea a fost primul prilej de a schimba impresii și de a admira încă o dată designul mașinii. Spectre nu este doar primul Rolls-Royce full electric, este și cel mai aerodinamic. Lucru care, dacă privești impunătoarea grilă Pantheon prezentă pe fiecare limuzină ieșită pe poarta fabricii din Goodwood în ultima sută de ani, ai zice că nu a fost tocmai o prioritate la Rolls-Royce. Ei bine, Spectre are un coeficient de rezistență la înaintare de 0,25, obținut după multe ore petrecute în tunelul aerodinamic. Numai pentru rafinarea statuii Spirit of Ecstasy, care decorează capota, au fost alocate 830 de ore de design și teste în tunel.

Caroseria fastback este nu doar o formă elegantă și dinamică, contribuie și ea la fluidizarea circulației aerului. În partea din spate a coupé-ului își găsește loc o altă premieră: cel mai mare panou montat pe un Rolls-Royce – aripa spate se întinde de la stâlpul din față până la portbagaj.

A doua parte a traseului ne-a dus printre multele podgorii din zona Napa Valley, unde șoselele drepte se transformă în serpentine și am putut testa manevrabilitatea mașinii.

Pentru a ajunge la performanțele pe care le oferă Spectre, inginerii l-au testat pe parcursul a 2,5 milioane de kilometri, distanță care simulează peste 400 de ani de utilizare. Rolls-Royce Spectre a avut de suportat temperaturi extreme, cuprinse între – 40 și + 50 de grade Celsius, ajungând de la Cercul Arctic până în deșert și făcând slalom pe virajele celor mai cunoscute trecători montane din lume.

Ultima fază a programului de testare s-a numit „Lifestyle Analysis”. Cu alte cuvinte, mașina a fost testată în situații de lux extrem, acolo unde își va petrece cel mai mult timp de acum încolo.

Cu o lungime de aproape 1,5 metri, portierele fără stâlpi, sudate cu laser, ale lui Spectre, sunt cele mai mari montate vreodată pe un Rolls-Royce. Fabricate 100% din aluminiu pentru a reduce greutatea, fără a compromite rigiditatea și rezistența, acestea sunt echipate cu o versiune special dezvoltată a sistemului de asistare electric Effortless Doors specific producătorului.

Pentru prima dată pe un model Rolls-Royce de serie, ușile „Starlight Doors” încorporează 4.796 de „stele” cu lumină moale. Tema nocturnă se regăsește și pe „fascia iluminată” de pe bord, în partea pasagerului, unde numele Spectre este înconjurat de 5.500 de “steluțe”.

Ultima parte a traseului nostru din California ne-a permis să testăm tracțiunea integrală oferită de cele două motoare electrice, montate individual pe cele două punți, față-spate, care produc o putere cumulată de 584 CP și un cuplu de 900 Nm. În ceea ce privește accelerația, Spectre atinge 100 km/h în 4,5 secunde, dar și aici este diferit față de o mașină electrică convențională.

Pentru a nu face diferența dintre motorul V12 actual și propulsia electrică, accelerația se face liniar, pentru ca pasagerul să se bucure de o călătorie plăcută. Dacă, până acum, cei de la Rolls-Royce se lăudau cu testul monedei (o monedă plasată vertical pe capacul motorului V12 nu cădea atunci când îl porneai), acum există testul șampaniei, în care accelerația și frânarea trebuie să fie atât de line încât un pahar de șampanie să nu se verse. Fiind primul Rolls-Royce complet electric fabricat vreodată, Spectre demonstrează că tehnologia motoarelor electrice poate fi implementată cu succes la vârful excelenței, luxului și performanței auto.

De asemenea, Spectre reprezintă o schimbare tehnologică și intelectuală istorică pentru marcă: până la sfârșitul anului 2030, întregul său portofoliu de produse va fi complet electric; Rolls-Royce nu va mai produce niciodată un nou model cu motor cu ardere internă.

Prin Spectre, Rolls-Royce a creat o clasă complet nouă de autoturisme: cea a super coupe-urilor electrice de ultra-lux. Sistemul de propulsie complet electric preia experiența caracteristică Rolls-Royce – cuplu instantaneu, rulare silențioasă și simțul unei singure trepte de viteză imperceptibilă – și o îmbunătățește pentru o nouă generație de clienți.