În al doilea an de pandemiei, ratingurilor generale pe piața TV au continuat să scadă (consumul pe telecomandă), dar nu din cauza crizei medicale. Este un proces care a început cu ani în urmă, când internetul a explodat și procesul de emigrare a românilor s-a accentuat.
În 2021, Pro TV și Antena 1 au pierdut telespectatori față de anul precedent, în timp ce Kanal D a obținut un câștig important. România TV și Antena 3 și-au conservat ratingurile, iar Digi24 și B1 TV au suferit pierderi de audiență.
Anul trecut, Pro TV a avut o medie de 664.748 de telespectatori pe minut la nivel național (toată ziua), conform măsurătorilor Kantar Media, studiu realizat pentru CNA, în scădere cu 12.981 de persoane față de 2020. Este o pierdere importantă pentru Pro TV, dar nu-i pune în pericol poziție de lider.
Cu această medie de 664.748 de români care s-au uitat la Pro TV în fiecare minut al anului 2021, liderul nu-și face griji pentru că următorul plasat, Antena 1, se află la mare distanță.
Indicele de audiență al Antenei 1 a fost de 525.475 de persoane pe minut, având o scădere de 4,374 de persoane față de 2020. Se poate spune că Antena 1 a bătut pasul pe… locul doi al clasamentului audienței naționale.
Cea de-a treia treaptă a podiumului este ocupată, ca și în anii trecuți, de Kanal D, dar televiziunea turcilor de la Dogan a câștigat 20.610 de persoane, cea mai mare creștere de pe piața TV în 2021. Ratingul mediu anual a atins 447.214 de telespectatori pe minut.
Pe segmentul televiziunilor de știri, România TV și Antena 3 și-au conservat indicii de audiență din anul precedent.
România TV a pierdut 504 telespectatatori, în timp ce Antena 3, doar… 20. Practic, cele două televiziuni, care domină nișa de știri TV, și-au păstrat telespectatorii din 2020.
În schimb, Digi24 a pierdut 20.655 de persoane, o pierdere severă pentru o televiziune de nișă, ajungând pe locul 10 în topul audienței naționale, față de 2020, când a fost pe locul 7, înaintea TVR 1. Digi24 a avut o medie de 64.208 de persoane pe minut în 2021.
B1 TV a pierdut „teren” în cursa audienței pe nișa știrilor, cu un rating de 36.334 de telespectatori pe minut, în scădere cu 24.647 față de 2020. Ocupă locul 19 în topul audienței.
Realitatea Plus a realizat o medie de 62.070 persoane pe minut, în creștere cu 8.079 de persoane.
Consumul de televiziune liniară (telecomandă) a continuat să fie dominat de cinci televiziuni: Pro TV, Antena 1, Kanal D, România TV și Antena 3.
Cota de piață (de vizionare) a celor cinci stații a fost de 51,4%. Așadar, 51,4% dintre românii care s-au uitat la televizor, în cursul anului 2021, au urmărit una dintre cele cinci stații (dintr-un total de 103 de televiziuni monitorizate de Kantar Media pentru CNA). Pe cota rămasă audiență de 48,6% s-au „înghesuit” numai puțin de 98 de televiziuni.
Televiziunea publică TVR 1 a ocupat un meritoriu loc 6 în topul național, cu un rating mediu de 75.603 telespectatori pe minut, în scădere cu 7.017 persoane față de 2020. Acest loc 6 a fost favorizat de scăderile importante suferite de Prima TV (-15.635 telespectatori) și Național TV (-16.863).
Altfel spus, TVR 1 a pierdut mai puțin decât competitorii săi din zona privată. Totuși, audiența anuală a TVR 1 este mai mică de 2,6 ori față de Antena 3, stația care se află imediat în fața televiziunii publice.
În topul celor 103 de televiziuni, 59 au avut un rating sub 10.000 de telespectatori pe minut, în cursul anului 2021.
Televiziunea Trinitas TV, deținută de Patriarhia Română, a avut un rating mediu de 17.684 telespectatori pe minut, în scădere cu 2.228 de persoane față de 2020. Trinitas TV a ocupat locul 30 în topul audienței, fiind cea mai urmărită televiziune cu programe confesionale.
Aleph News, televiziunea de știri deținută de Adrian Sârbu, fostul șef al Pro TV, a avut un indice mediu de 3.981 de telespectatori pe minut, ocupând locul 61 în topul audienței.
Televiziunile care și-au majorat audiența la nivel național în 2021 față de 2020: Happy Channel (+17.012 telespectatori), DigiSport 1 (+20.140), Antena Stars (+8.900) și DIVA (+191),
Sunt mai multe televiziunile care au suferit pierderi de audiență față de 2020: Pro Cinema (-5.571 telespectatori), TVR 2 (-7,265), Pro 2 (-2.754), Boomerang (-10.789), Cartoon Network (-12.114), Nickelodeon (-19.323), ETNO TV (-5.781), AXN (-1.708), Disney Junior (-2.655) și Disney (-6.134).