FacebookTwitterLinkedIn

În 2022, producătorii, distribuitorii și lanțurile de retail farmaceutic au obținut un volum de audiență TV pentru reclamele comandate la nivelul anului precedent (scădere de 0,5%). Totuși, sectorul farmaceutic continuă să fie cel mai mare investitor în publicitatea TV din România.

Volumul de audiență obținut de campaniile de promovare ale celor 47 de companii din domeniul farmaceutic (producție, distribuție și retail), monitorizate de Forbes România, au acumulat un volum de audiență TV de 666.035 GRP’30 pe targetul comercial All 21 – 54 de ani ABCD Național, în scădere cu 0,5% față de 2021, conform rapoartelor Kantar Media.

Notă: Pe baza punctelor de audiență (Gross Rating Points – GRP’30), clienții publicitari cumpără timpi de reclame la televiziuni. GRP-ul este negociat și cumpărat la un preț (Cost Per Point – CPP) de fiecare client pentru fiecare televiziune în parte.

GRP-ul este „moneda” unică de tranzacționare a spațiului de publicitate TV. Un GRP’30 pe targetul comercial All 21 – 54 de ani ABCD Național reprezintă 65.000 de telespectatori.

Volumul de audiență TV obținut de sectorul farmaceutic (OTC, suplimente alimentare și dispozitive medicale) reprezentă 28,4% din bugetul total livrat de piața TV către clienții publicitari. Cu alte cuvinte, mai mult de un sfert din audiența TV pentru reclame a fost realizată de brandurile de medicamente și suplimente alimentare.

Zdrovit România, distribuitor de suplimente alimentare, medicamente OTC și cosmetice, a ocupat și în 2022 primul loc în topul comunicării farmaceutice, cu un volum de 151.809 GRP’30 target All 21 – 54 de ani ABCD Național, în creștere cu 6,6% față de 2021. Zdrovit domină autoritar comunicarea din acest domeniu.

Pe locul secund în top s-a menținut NaturPharma Products, distribuitorul de medicamente și suplimente al companiei Farma-Derma Italia, cu un volum de audiență de 77.368 GRP’30, în scădere cu 8,3% față de anul precedent. NaturPharma Products distribuie, printre altele, brandurile Urimil, Cicatridina, Proxel, Stomachon, Livuron și Femovita.

Notă: Compania Reckitt Benckiser are în portofoliul său medicamentele Nurofen și Strepsils (OTC), dar și brandurile Cillit Bang, Calgon și Vanish. Monitorizarea Forbes România nu indică diferențiat (pe branduri) consumul de publicitate pe Nurofen și Strepsils. Pentru toate brandurile sale, Reckitt Benckiser a obținut un volum de audiență de 52.626 GRP’30 pe targetul All 21 – 54 de ani ABCD Național, ocupând locul 4 în topul general al consumatorilor de publicitate TV.

Printre companiile care și-au crescut consumul de publicitate TV comparativ cu anul 2021 se numără: GlaxoSmithKline (16,8%), rețeaua de farmacii Catena (8%), Terapia (4,3%), Fiterman Pharma (66,8%), Sandoz (17,7%), Co & Co Consumer (11%), Dr. Reddy’s Laboratories (46,6%), Himalaya Company (1%), Johnson & Johnson (1,8%), Bayer (5,9%), Pharma Brands (13,3%), Omega Pharma (45%), Sun Wave Pharma (123%), Farmaciile Dona (71%), Angelini Pharmaceuticals (31,3%).

Printre firmele care și-au redus consumul față de 2021 se numără: Sanofi-Aventis (-13,5%), DR MAX (-21,6%), Worwag Pharma (-10,7%), Berlin-Chemie (-14,8%), Queisser Pharma (-17,8%), Magnapharm (-17%), Good Days Therapy (-18,3%), Aflofarm (-81,3%), farmaciile Help Net (-18,2%) și Laropharm (-15%).

Precizare: În această analiză s-a folosit targetul de populație Național 21 – 54 de ani, grade ESOMAR ABCD, pentru că, în 2022, mai multe televiziuni au renunțat la vânzarea pe targetul comercial tradițional: 18 – 49 ani, urban.