Din cele 14 bănci comerciale monitorizate de „Forbes România” (dintre care una este instituție financiară nebancară) șase și-au redus consumul de publicitate TV în anul 2021. Volumul total de puncte de audiență TV (GRP) pentru reclamele difuzate s-a menținut la nivelul anului precedent.
Reclamele TV difuzate de cele 14 instituții bancare în cursul anului 2021 au acumulat un volum de audiență de 41.838 GRP’30 pe targetul comercial (urban, 18 – 49 de ani), la nivelul anului 2020 (scădere de doar 0,1%).
Notă: Pe baza punctelor de audiență (Gross Rating Points – GRP’30), clienții publicitari cumpără timpi de reclame la televiziuni. GRP-ul este negociat și cumpărat la un preț (Cost Per Point – CPP) de fiecare client pentru fiecare televiziune. Un GRP’30 reprezintă aproximativ 41.000 de telespectatori.
Se poate spune că piața bancară a investit în 2021 la fel de puțin ca și în primul an de pandemie. Volumul de audiență realizat de băncile comerciale a reprezentat doar 2% din audiența totală livrată clienților publicitari de piața TV din România. Mai mult, audiența publicității bancare este de 2,7 ori mai mică decât audiența obținută de compania Zdrovit România, distribuitor de medicamente, liderul investitorilor în publicitatea TV. Dar să nu comparăm mere cu pere!
Spre deosebire de anii precedenți, când topul publicității bancare era dominat de Banca Comercială Română (BCR), în 2021, prima poziție este ocupată de Provident, instituție financiară nebancară (IFN). Aceasta a obținut pentru reclamele difuzate un volum de audiență de 7.346 GRP’30 pe targetul comercial, în creștere cu 52,5% față de 2020.
La locul secund se află BCR, care și-a redus volumul de audiență cu 31,2% față de 2020, ajungând la 7.157 GRP’30 pe targetul comercial.
OTP Bank Romania ocupă a treia treaptă a podimului vizibilității TV cu 4.781 GRP’30 pe targetul comercial, în scădere cu 16,8% față de anul 2020.
Un salt spectaculos l-a făcut CEC Bank, care a adunat 4.301 GRP’30 pe targetul comercial, înregistrând o creștere de 262% față de 2020!!!
Și UniCredit Bank a dat deschis mai tare „robinetul” campaniilor de publicitate TV, cu un volum de audiență de 3.395 GRP’30 pe targetul comercial, conform monitorizărilor Kantar Media. În 2020, UniCredit consumase doar 13 puncte de audiență, adică „a tăcut”.
Băncile care și-au redus volumul de audiență TV față de anul 2020: ING Group (-33%), Raiffeisen Bank (-51,6%), First Bank (-57,6%) și Banca Transilvania (-52,8%).
Se constată că aceste mari bănci comerciale și-au micșorat drastic consumul de publicitate pe televiziune.
Băncile care și-au majorat consumul de publicitate TV față de 2020: BRD Group Societe General (17%) și Alpha Bank (15%).