Investițiile constante reprezintă cheia succesului liderului din industria locală de carne de pasăre, Transavia. Astfel, rețeta fondatorului companiei este dusă mai departe și de următoarea generație.
Ultimii patru ani au reprezentat o perioadă nu tocmai prielnică pentru ca un business să se poată dezvolta nestingherit, lin și sigur. Ba, dimpotrivă. Creșterea costurilor, în special la utilități, gradul de disponibilitate în ceea ce privește forța de muncă în diverse zone, dar și importurile masive de carne de pasăre din Ucraina au creat o adevărată presiune pe preț, cel puțin în sectorul avicol. Cu toate acestea, o parte dintre antreprenorii care activează în acest segment economic recunoaște că această industrie se află printre puținele care au evoluat pozitiv, în ciuda tuturor evenimentelor impredictibile din ultima perioadă, atât la nivel național, cât și la nivel internațional.
„Această industrie este una dintre cele mai performante, cel puțin din punct de vedere tehnologic, și consider că este singurul sector din țară care asigură necesarul de consum de pe piața din România. Ar putea chiar să asigure necesarul într-o proporție de 100%. Numai Transavia ar putea asigura 100% din necesarul de consum privind pieptul de pui consumat pe piața locală”, mărturisește Theodora Popa‑Liteanu, vicepreședintele Transavia.
În prezent, Transavia are peste 2.300 de angajați, peste 400 hale în 29 de ferme de creștere a păsărilor și peste 10.000 ha cultivate cu cereale pentru consumul propriu al păsărilor, o fabrică de nutrețuri combinate, trei abatoare performante de ultimă generație și o fabrică de procesare a cărnii. Fermele Transavia sunt localizate în opt județe din România, în Alba, Cluj, Sibiu, Brașov, Timiș, Mureș, Harghita și Caraș-Severin. Aici se produc anual peste 100.000 de tone de carne de pui.
Toate aceste cifre relevă tocmai modelul de business pe care a mizat încă de la începuturile afacerii dr. ing. Ioan Popa: un business de familie cu capital 100% românesc ce funcționează după principiul „de la bob la furculiță”.
Iar pentru ca rețeta de business să devină una de succes, la acest model de afaceri, antreprenorul alături de fiica sa au presărat constant „ingredientul” investițiilor. „În ultimii cinci ani, am investit anual sume cuprinse între 20 și 35 de milioane de euro numai din fonduri proprii în extinderea și eficientizarea operațiunilor noastre. De exemplu, numai anul trecut am investit aproximativ 35 de milioane de euro în diverse proiecte. Aici, amintesc finalizarea instalării panourilor fotovoltaice pe o suprafață de aproximativ 30 de hectare. De asemenea, am investit în construirea unei noi hale pentru păsări. Am achiziționat și o nouă linie de producție și la fabrica de procesate, ceea ce ne va permite în 2024 să dublăm capacitatea producției”, explică vicepreședintele Transavia.
Compania nu a neglijat nici investițiile pe zona de mediu. În acest sens, Transavia a construit deja aproximativ 35.000 de metri pătrați de platforme betonate pentru compostarea dejecțiilor, dejecții pe care compania le valorifică ulterior ca îngrășământ agricol. „De menționat este și faptul că am adus îmbunătățiri infrastructurii referitoare la managementul deșeurilor. De exemplu, am construit o nouă fabrică de prelucrare a deșeurilor de la stațiile de incubație și una de făinuri proteice”, adaugă Theodora Popa‑Liteanu, care a ținut să precizeze că anul trecut Transavia a raportat o rată de prelucrare a tuturor deșeurilor pe care le generează, de aproximativ 99,5%.
Numai în ultimul deceniu, Transavia a investit aproximativ 250 de milioane de euro din fonduri proprii în dezvoltarea și extinderea operațiunilor, a echipei, dar și în tehnologie.
Așadar, ce-și mai poate propune Transavia după cel mai bun an din istoria companiei? Potrivit Theodorei Popa‑Liteanu, anul acesta focusul va rămâne pe întărirea poziției afacerii la nivel național și internațional prin investiții masive în extinderea, dar și prin eficientizarea operațiunilor. Așa încât, în opinia oficialilor companiei, în doi-trei ani, capacitatea de producție va atinge un nou nivel-record pentru sud-estul Europei, depășind borna de 200.000 de tone de carne de pui anual.
Afacerea de familie cu capital 100% românesc are în prezent o capacitate de abatorizare de 30.000 de capete/oră și exportă aproximativ 30% din producția sa în 27 de țări de pe mai multe continente. „Brandurile, tendințele și cerințele consumatorilor se schimbă într-un ritm foarte alert și prin urmare este necesară o abordare pro activă. Astăzi, 30% din producția anuală a companiei merge pe piața de export, în mai multe țări europene, precum Marea Britanie, Irlanda, Franţa, Olanda, Ungaria, Grecia, Slovacia, Bulgaria, Spania, Croația, Republica Cehă, Italia, dar și pe continentul african”, subliniază vicepreședintele Transavia.
În 2023, produsul Transavia cel mai bine vândut a fost pieptul de pui sub diverse forme. Per total, susține Theodora Popa‑Liteanu, anul 2023 este acum catalogat ca fiind cel mai bun an din istoria companiei, detronându-l în cifre pe cel anterior.
„Deși începutul lui 2023 a părut mult mai dificil decât anii precedenți, din a doua jumătate a anului, evoluția businessului a fost una foarte bună. Anul trecut față de 2022 am depășit cifra de afaceri, dar și EBITDA. Acum spunem că 2023 a fost cel mai bun an din istoria companiei.”
Privind către cele mai notabile provocări din ultima perioadă, vicepreședintele Transavia a subliniat aici pe cea cu forța de muncă, în special în ceea ce privește muncitorii sezonieri. „Se simte tot mai tare faptul că ne confruntăm cu o lipsă generală a școlilor de meserii. Este foarte greu să mai găsești în ziua de azi un electrician. Acesta a fost motivul pentru care noi am investit și în construirea unei școli de meserii. În prezent, ne confruntăm cu lipsa de personal în anumite zone ale țării. Un exemplu în acest sens este zona de vest, la Caraș. Iarna și până în luna martie nu avem probleme, căci se întorc acasă românii din străinătate, dar din primăvară și pe tot parcursul sezonului cald ne pleacă foarte mulți muncitori. Din această cauză, la abatorul de la Brașov am lucrat uneori și cu un număr de personal mai mic cu 20 de oameni pe zona de ambalare. Ceea ce este mai rău este faptul că nu te poți baza pe ei de la o zi la alta.”
La capitolul planuri investiționale pentru următorii doi ani, Transavia și-a propus să continue investițiile din fonduri proprii în tot ceea ce înseamnă dezvoltarea și consolidarea businessului. Mai mult, vicepreședintele Transavia ne-a mărturisit că spre finalul lui 2024 vor investi aproximativ 50 de milioane de euro într-un nou proiect.
„Spre sfârșitul acestui an vom da startul unei noi investiții de aproximativ 50 de milioane de euro. Deocamdată nu pot să ofer mai multe detalii despre acest proiect, dar vă pot spune că va fi cea mai mare investiție realizată de o companie privată de pe piața din România în sectorul respectiv”, a recunoscut Theodora Popa‑Liteanu.
Dincolo de business, la fel ca și tatăl său, Theodora Popa‑Liteanu este pasionată de sporturi, așa s-au gândit să facă performanță și în acest domeniu. În toamna anului 2017, în urma unei investiții de aproximativ 15 milioane de euro, Ioan Popa a inaugurat Theodora Golf Club, cel mai mare resort de golf din România.
„Golful reprezintă unul dintre sporturile preferate, pe care îl și practic. Însă mărturisesc că în topul preferințelor rămâne schiul. Schiez de la vârsta de trei ani și până la 14 ani am participat chiar și la unele competiții”, mărturisește Theodora Popa‑Liteanu.
Situat în inima Transilvaniei, în Teleac, județul Alba, la câteva minute de autostrada ce leagă Cluj-Napoca de Sibiu, resortul Theodora Golf Club este o destinație premium ce se întinde pe o suprafață de peste 62 ha în care sportul nobil, golful, și relaxarea se îmbină perfect.
Terenul de golf ce se întinde pe 56 ha, cu 18 parcursuri în lungime totală de 6.518 m, include și unul dintre cele mai lungi trasee din Europa: un par 6 de 735 m. Celelalte 7 ha sunt ocupate de vilele resortului și alte facilități: 15 vile de lux cu 84 de camere de patru stele, o sală de conferințe indoor de 150 de locuri, un pavilion outdoor pentru evenimente și o cameră panoramică ce oferă o priveliște a întregului teren de golf.