Un studiu recent al Fortim Trusted Advisors arată că cel mai performant sector în atragerea investitorilor, din totalul pieței de investiții imobiliare, a fost cel industrial, cu o valoare a investițiilor în hale și spații de producție de aproximativ 72,27 milioane de euro, adică 47% din totalul primului trimestru al anului curent. Dar, în timp ce anunțurile privind noi dezvoltări logistice în România nu mai contenesc, transportatorii se confruntă cu o serie de dificultăți.
Piața transporturilor, la nivel european, implicit și la nivel local, a cunoscut o contracție în primele luni ale anului 2023, aspect care a avut reverberații și asupra pieței muncii din domeniul transporturilor.
Companiile au avut pe masă mai multe CV-uri ale unor șoferi în căutare de loc de muncă, ceea ce a dus, implicit la o stabilizare a salariilor. Aceasta după ce, în 2022, acestea crescuseră considerabil, iar trendul părea că s-ar putea menține. Abia în luna aprilie a revenit cererea pentru șoferi profesioniști, semn că volumul de mărfuri transportate este din nou în creștere. În prezent, șoferii români angajați de companiile din Europa de Vest pot câștiga în jur de 2.800 de euro, în creștere raportat la anul 2021, când media era în jurul valorii de 2.200 de euro, potrivit agenției de recrutare WSA Group. Dar și cei care lucrează pentru companii locale, însă sunt la volanul unor tiruri pe curse internaţionale pot depăşi 13.000 – 14.000 de lei, potrivit informațiilor eJobs, așadar similare celor din afară.
Forța de muncă este una dintre provocările enumerate și de Eltra Logis și DSV Road, doi jucători din domeniul transporturilor și logisticii. După cum au declarat Elena Jianu, Director General al Eltra Logis și Sergiu Iordache, Managing Director al DSV Road în emisiunea Reinventarea României, cele două companii investesc permanent în echipă și în retenția angajaților.
Pentru DSV Road, al treilea cel mai mare transportator din lume, prezent și în România prin sucursala proprie, dinamica mare din industria de logistică aduce cu ea o mulțime de provocări, dar și oportunități. Unele dintre acestea sunt generate de evenimente negative, precum agresiunea din Ucraina. După cum a declarat Sergiu Iordache, „există o oarecare efervescență în urma acestui conflict, care a adus oportunități pe care nu ni le-am fi dorit, dar s-au întâmplat.”
Compania deține o rețea de grupaj care acoperă integral toată Europa, cu linii zilnice către și din țările respective. Germania este cea mai mare piață pentru DSV Road în ce privește volumele transportate, urmată de Franța, Marea Britanie, țările nordice, compania-mamă fiind daneză, dar și Italia, iar „în ultimii ani s-au dezvoltat mult schimburile cu Polonia, care a devenit cea mai mare economie a zonei noastre și cu potențial foarte mare de dezvoltare”, spune managerul DSV Road, adăugând că firma are transporturi directe zilnice spre Polonia.
Eltra Logis este un business local, din Pitești, fondat de Elena Jianu în 2006 ca transportator specializat, ducând marfa producătorilor români de fashion către retaileri din Vestul Europei, în principal Spania. Compania a investit și în propriul parc logistic, unde operează cu personal propriu. În perioada pandemică, când industria de fashion a înregistrat o cădere ca urmare a închiderii magazinelor fizice, Eltra Logis a văzut o oportunitate în diversificarea bazei de clienți și a decis să opereze pentru mai multe industrii și mai multe tipuri de clienți.
„Am decis că e interesant să diversificăm, atâta vreme cât nișa textilelor pe umerașe nu era în cel mai bun moment. De ceva vreme facem și automotive, marfă generală și frigorific, oferim temperatură controlată pentru food, iar acum suntem și într-o zonă de pharma interesantă, care presupune multe situații mai puțin prevăzute chiar și pentru mine, o persoană care se pregătește pentru următorul pas”, explică Elena Jianu.
Pentru Eltra Logis, destinațiile principale rămân Spania, Portugalia, nordul Italiei, Franța și Olanda. Una dintre noutăți este faptul că deține un hub în zona Barcelonei și reușește să transporte pe relația România-Spania, săptămânal, cinci camioane de linie. Compania oferă și un serviciu de tip abonament pe această destinație, pentru toate tipurile de grupaje. În plus, a crescut destul de mult nevoia de transport către Franța pentru clienții din fashion. „Se pare că aceste branduri încă continuă să existe în România și să producă aici”, punctează fondatoarea Eltra Logis. Dar compania și-a redus mult expunerea pe segmentul de fashion. Astfel, dacă acum cinci ani acesta reprezenta 85% din cifra de afaceri, astăzi a ajuns între 45% și 50%.
Pentru DSV Road, industria auto reprezintă mai mult de o treime din totalul cifrei de afaceri, iar fabricile Dacia Renault și Ford, alături de toate companiile-satelit din jurul lor, sunt o sursă importantă de clienți. Urmează retailul, în special cel online, unde clienții s-au bucurat de rezultate bune începând din perioada pandemiei.
Potrivit lui Sergiu Iordache, zonele e-commerce și auto au crescut destul de mult în ultimii ani, însă el observă că, în ultimele 6-9 luni, au scăzut volumele per comandă. Astfel, clienți care înainte aveau nevoie de un camion complet, acum și-au redus necesarul și chiar apelează la transport de tip grupaj, fapt care a dus la o scădere a tarifelor din piața transporturilor.
„Dacă ne uităm la volumele exportate, se vede clar o scădere a pieței, ceea ce a adus și la o scădere a tarifelor din piață. Tariful la export a ajuns foarte jos în momentul ăsta”, explică Sergiu Iordache. El adaugă că prețul este foarte important și că există companii orientate doar pe preț, de aceea încearcă mereu, atunci când discută cu clienții, să le explice structura care stă în spatele costului și valoarea pe care o aduce. „Tratăm diferit fiecare țară și fiecare client și încercăm să-i oferim o soluție personalizată”, mai spune reprezentantul DSV Road.
El consideră că România este încă o țară emergentă, cu potențial logistic mare de dezvoltare, unde „sunt foarte multe lucruri de făcut.” „Inventarul spațiilor industriale vechi este în continuare mare, chiar dacă s-au investit și se investesc în continuare foarte mulți bani în spații noi. Dar, dacă ne uităm la dimensiunea pieței noastre, ea presupune creștere. Suntem cea de-a doua piață ca mărime sau ca potențial economic după Polonia, și e clar că există loc de dezvoltare. Plus că, geografic, suntem într-o zonă care ne poate favoriza, putem să creăm niște punți clare cu Balcanii”, concluzionează managerul DSV Road.
La nivel global, compania dispune de un buget de investiții de peste 1 miliard de coroane daneze (134 milioane de euro, n.r.) în următorii ani, pentru proiecte care se ducă la reducerea amprentei de carbon la nivel de grup, iar compania din România ar putea beneficia, la rândul său, de o parte din acești bani, dacă va pune la punct proiecte care să fie aprobate de board-ul din Danemarca.
Pentru anul în curs, DSV Road estimează că va reveni și chiar crește cererea în transporturi, în special pentru cele de tip grupaj. Compania estimează o creștere a business-ului cu 10%, după ce anul trecut a înregistrat o cifră de afaceri de 70 de milioane de euro, mai mare cu 40% decât în 2021.
Și Eltra Logis are previziuni pozitive privind anul în curs. Chiar dacă anul trecut nu a reușit să-și crească mult cifra de afaceri, „pentru că a fost momentul investițiilor majore și aveam în joc niște sume mai importante decât în alții ani”, după cum spune Elena Jianu, compania din Pitești a obținut în jur de 6,8 milioane de euro în 2022, față de 6,9 milioane de euro în 2021. Pentru anul în curs însă, estimările privind comenzile ferme sunt pozitive, și ar putea genera afaceri de până la 8,4 milioane de euro pentru Eltra Logis.
În plus, compania își extinde parcul logistic din Pitești cu încă 4.000 mp anul acesta și intenționează ca, până la finalul lui 2024 să se ajungă la un total de 10.000 mp de spații, dedicate în principal companiilor de talie mijlocie.
Pentru a urmări întreaga emisiune, accesați acest link.