FacebookTwitterLinkedIn

În Europa Centrală și de Est nu au fost multe tranzacții în segmentul comercial imobiliar anul acesta, dar NEPI Rockcastle, cel mai mare proprietar de centre comerciale din regiune, a fost pus pe treabă.

Compania a bifat o achiziție importantă, cea a Magnolia Shopping Centre din Wroclaw (Polonia), în urma unei tranzacții off-market, în valoare de 373 milioane de euro. Iar Rüdiger Dany, CEO al NEPI Rockcastle, a declarat pentru Forbes România că planurile de achiziție ale companiei nu se opresc aici și că s-ar mai putea semna un alt contract „până la finalul anului”. 

„Ne bucurăm că am achiziționat această proprietate din Polonia, fiind un mall regional din al treilea mare oraș al acestei țări, cu un palmares foarte bun. Vedem potențial de dezvoltare bun pentru acest asset în următorii ani și sperăm să mai facem afaceri cu Union Investment (fostul proprietar al mall-ului n.r.)”, a declarat CEO-ul NEPI Rockcastle.

În ciuda creșterii costurilor de finanțare, compania a identificat, încă din vară, o rețea de achiziții de aproximativ 800 de milioane de euro, din care până acum s-au folosit cele 373 de milioane de euro în Polonia. România este piața de origine a companiei, așa că strategia de dezvoltare vizează extinderi viitoare, inclusiv prin achiziții, cu condiția să apară oportunități pe piață. 

„În prezent, analizăm și alte active, fiind în exclusivitate. Așa că, poate, cu ajutorul lui Dumnezeu, am putea semna chiar și până la sfârșitul anului următoarea noastră achiziție. Vom vedea. Din nou, vorbim despre proprietăți de aceeași calitate, cu poziție dominantă”, a punctat el. 

„Desigur, costurile de finanțare au crescut în ultimele 24 de luni, cu toții am văzut acest lucru, dar acum mergem în direcția corectă, se pare că piața se stabilizează. Până acum, am avut un an bun, a apărut un produs bun pe piață, ceea ce este interesant pentru noi”, a adăugat Rüdiger Dany.

În prezent, pe plan local, NEPI Rockcastle lucrează la proiectul extinderii Promenada Mall din București cu încă 55.400 mp a zonei de retail, la care se adaugă spații de birouri, un centru sportiv și un cinema. Investiția se ridică la 260 de milioane de euro. 

Dar dezvoltatorul are și la Galați un proiect care așteaptă autorizațiile de construcție, pentru un parc de retail de peste 35.000 mp. Asta în condițiile în care deja operează acolo „cu foarte mult succes” singurul centru comercial din oraș, amplasat în zona de nord, Shopping City Galați. 

Compania a achiziționat în sudul Galațiului un teren de 17 hectare, amplasate chiar pe malul Dunării, pe care va ridica, pe lângă noul mall, și un proiect rezidențial. Investiția s-ar putea ridica la 50 de milioane de euro, iar construcția ar putea demara până la jumătatea anului viitor.

Și aici, cererea de spații a retailerilor este una pozitivă, arată Rüdiger Dany, precizând că sunt atât clienți existenți deja în Galați, care vor să se extindă în viitorul centru comercial, cât și nume noi. 

Compania a obținut în 2024 cele mai bune rezultate de până acum, cu venituri estimate la o creștere de 5,5% în raport cu 2023. Rüdiger a precizat că ar putea fi ajustate în sus și dividendele, în principal pentru că operațiunile din centrele comerciale au depășit așteptările. 

„Chiar dacă ne așteptam la o creștere mai mare, desigur, determinată de inflație, motivul principal a fost acela că cifrele de afaceri ale comercianților noștri ar putea să crească chiar mai mult decât în 2023, care, trebuie să înțelegeți, a fost până acum cel mai bun an al companiei, de departe”, a precizat el.

Performanța centrelor comerciale din România; noi investiții în Bulgaria și Ungaria

În prezent, gradul de ocupare a spațiilor din mall-urile deținute de NEPI Rockcastle este de 98%, ceea ce face dificilă acomodarea de noi retaileri și chiar există liste de așteptare. Potrivit CEO-ului, toate au performanțe bune, dar sunt câteva „vârfuri de lance”, mega performeri precum Mega Mall și Promenada Mall din București sau City Park din Constanța. 

Compania a inaugurat anul trecut mall-ul Promenada Craiova, care acoperă 65.000 mp, la care s-a adăugat mai târziu și un cinema și două restaurante driveway. Mallul are rezultate bune de la lună la lună, cu creșteri de două cifre, arată Rüdiger Dany.

„Este normal. Când un nou centru comercial intră pe piață, trebuie întotdeauna să-și facă loc, cum s-ar spune. Suntem oameni, suntem obișnuiți să conducem în weekend să ne facem cumpărăturile undeva, iar a schimba obiceiurile clienților nu este o sarcină ușoară. Suntem foarte mulțumiți de modul în care activul crește în prezent”, spune el referindu-se la centrul comercial din Craiova.

Cererea de spații comerciale depășește însă oferta și vine atât de la retaileri regionali polonezi precum LPP sau CCC, care vor să-și mărească numărul de magazine fizice și portofoliul, cât și din partea unor branduri din vestul Europei.

În contextul în care economiile marilor puteri occidentale precum Germania sau Franța încetinesc, iar PIB-ul anual al României crește, chiar dacă cu 1,8%, mult sub previziunile economice inițiale, de 3%, retailerii mizează și ei pe o creștere a puterii de cumpărare. 

„Sunt o mulțime de retaileri care se uită la Europa centrală și de est, care este noua Europă și care va demonstra o creștere mai mare în următorii ani. Și e normal să bată la ușa noastră, fiind principalul jucător din regiune care poate să le ofere retailerilor loc de creștere pe opt piețe diferite și 60 de active”, a declarat reprezentantul NEPI Rockcastle. El a oferit drept exemplu brandul Rituals, de produse de frumusețe și îngrijire corporală, care a deschis recent un magazin în Mega Mall.

„La deschidere, cozile erau incredibile, lumea a reacționat foarte pozitiv, lucru care poate nu s-ar fi întâmplat în alte capitale din vestul Europei”, consideră el. 

La nivel regional, compania are planuri privind dezvoltarea unui nou mall în Plovdiv, al doilea oraș din Bulgaria, țară unde deține deja două malluri în capitala Sofia, ambele cu performanțe foarte bune. Aici, chiar înainte de începerea construcției, se semnaseră deja contracte de închiriere pentru 47% din suprafața totală. 

Pe lângă planurile privind construcții noi, dezvoltatorul investește permanent în modernizarea celor existente. Arena Mall din Budapesta, de exemplu, un mall de peste 60.000 mp, beneficiază de fonduri de 30 de milioane de euro în următorii 2-3 ani, pentru modernizare. 

Traficul din malluri a crescut ușor, valoarea coșului mai mult

Valoarea pieței de retail din regiune și potențialul său sunt exemplificate nu doar prin indicatorul de trafic, adică numărul de clienți care vizitează mall-urile, ci și prin valoarea medie a coșului: cât cheltuiesc oamenii.

În privința mall-urilor din portofoliul NEPI Rockcastle, nivelul traficului este în prezent peste cel de dinaintea pandemiei de Covid. Însă, chiar dacă acesta a crescut cu puțin, în jur de 1-2%, marea schimbare o reprezintă valoarea coșului de cumpărături. Potrivit lui Rüdiger Dany, aceasta s-a majorat continuu în ultimii ani, iar în ultimele nouă luni din 2024, cu 8,3% comparativ cu aceeași perioadă din 2023.

„Vedem această creștere de-a lungul întregului nostru portofoliu, dar în mod special în România, unde în 2023 am avut un salt fantastic. Sigur, această valoare nu poate crește la infinit, dar o creștere tot se observă”, spune el.

Dezvoltările rezidențiale, doar o conjunctură

Când dezvoltatorul a livrat proiectul rezidențial Vulcan Residence, cu 256 de apartamente, situat în vecinătatea parcului de retail Vulcan din București, mulți jucători din piață s-au întrebat dacă își va schimba direcția dinspre retail. „Nu”, este răspunsul lui Rüdiger Dany. „Dar proiectele rezidențiale sunt interesante, chiar în condițiile creșterii costurilor de construcție, cu 20% în ultimul an”, explică el.

Vulcan City a fost dezvoltat datorită suprafeței mari de teren pe care o achiziționase compania, și care nu putea fi folosită pentru alte tipuri de dezvoltări. La fel se va întâmpla și la Galați, unde cele 17 hectare sunt mult peste necesarul dezvoltării unui mall, dar și la Craiova, lângă mallul deschis anul trecut, sau la Brașov, unde NEPI Rockcastle deține un parc de retail. 

„Lumea poate să stea liniștită în România. Nu concurăm pe segmentul rezidențial, nu e strategic pentru noi. De exemplu, când am cumpărat terenul din Galați, nu puteam să-l refuzăm doar pentru că era prea mare. Așa că am planificat un proiect rezidențial și un hotel. Dar, evident, rezidențialul este o extensie foarte bună, pentru că oamenilor le place să locuiască lângă un centru comercial, să aibă totul aproape, plus că toate spațiile verzi sunt bine întreținute, iar mall-urile sunt bine conectate cu restul orașului”. (R.D.)

În cazul proiectului Vulcan City, mai sunt doar 20 de unități disponibile, din cele 256, iar prețurile variază între 120.000 și 300.000 de euro. Următoarele proiecte rezidențiale vor fi la Brașov și Craiova, în momentul în care sunt obținute autorizațiile de construcție. Posibil chiar anul viitor, explică reprezentantul NEPI Rockcastle. 

Un alt domeniu abordat de dezvoltator în 2022 este cel al investițiilor verzi. Anul acesta, compania a revenit pe piața de eurobonduri după mai bine de doi ani și a atras, într-o emisiune de obligațiuni verzi, 500 milioane de euro de pe piețele internaționale.

„Oricine se uită la bilanțul nostru, vede o companie extrem de solidă. Suntem evaluați cu standardul BBB+ de către Standard & Poor’s, ceea ce înseamnă că suntem într-o formă foarte, foarte bună. Și, în același timp, avem foarte mult potențial de creștere în România, dar și în celelalte țări din Centrul și Estul Europei”, concluzionează Rüdiger Dany.

În România, compania a achiziționat terenuri unde va demara construcția de parcuri fotovoltaice, pentru care a alocat în jur de 150 de milioane de euro anul acesta și în 2025.

Fii la curent cu tot ce contează în business-ul din România și abonează-te la canalul nostru de Whatsapp Forbes Romania.