FacebookTwitterLinkedIn

În 2024, procentul organizațiilor mari și medii din România, care alocă bugete anuale pentru susținerea strategiilor D&I (Diversitate și Incluziune), ar putea să depășească 40%, conform reprezentanților Open Minds – Asociația pentru Diversitate și Incluziune. Implementarea practicilor de D&I este o practică pe care companiile din România o integrează în strategiile de business, în cele de employer branding și în strategiile de ESG (Environmental, Social and Corporate Governance).

Acum, doar 33% dintre companiile mari alocă un buget anual pentru D&I, potrivit unui studiu MKOR. Efectele lipsei alocării de bugete s-au resimțit în 2023. 77% dintre angajați afirmă că nu au participat la traininguri pe teme de diversitate și incluziune.

România este țara în care barierele culturale și sociale influențează viteza de adopție și implementare a politicilor D&I, în special în regiunile unde normele și valorile tradiționale predomină. În 2023, conform celui mai recent studiu MKOR (octombrie, 2023), tot mai mulți angajați consideră că preconcepțiile (37%) și ignoranța (36%) reprezintă cele mai importante limitări în calea asigurării diversității la locul de muncă.

„Scopul inițiativelor de D&I este amplu și cuprinde toate dimensiunile diversității, pentru  crearea unor medii incluzive și echitabile. Realitatea ne arată însă că încă există multe probleme de rezolvat pentru a atinge aceste deziderate. De altfel, este important de menționat că 4 din 10 angajați au experimentat personal sau au fost martorii unor situații discriminatorii la locul de muncă, în special din cauza orientării politice, a apartenenței la un grup etnic și a vârstei mai înaintate”, a declarat Irina Georgescu, Director Executiv Open Minds – Asociația pentru Diversitate și Incluziune.

Asociația își propune să promoveze culturi organizaționale care încurajează deschiderea și primirea tuturor, într-un mediu în care persoanele cu dizabilități să se poată integra, unde angajații cu diferite orientări sexuale și identități de gen să se simtă în siguranță pentru a-și exprima individualitatea și unde atât femeile, cât și bărbații să aibă șanse egale de a accesa o varietate de profesii și poziții. 

Implementarea inițiativelor D&I este lentă

Diversitatea este o realitate a organizațiilor, însă, conform unui studiu realizat de McKinsey & Company, în parteneriat cu Forumul Economic Mondial (2022), progresul de implementare a inițiativelor D&I este lent. În ritmul actual, va dura încă 151 de ani pentru a reduce decalajele de gen, cu efecte resimțite la nivel economic, global, potrivit reprezentanților Open Minds.

Un alt studiu relevant, realizat de NICE și co-finanțat de UE (martie 2023), arată că 80% dintre angajați nu au participat la traininguri de instruire privind limbajul incluziv.

Același raport arată că86% dintre organizații se concentrează pe diversitatea de gen, 63% abordează incluziunea persoanelor cu dizabilități, 54% vizează incluziunea grupurilor etnice sau religioase, iar 54% sunt preocupate de îmbătrânirea forței de muncă și acordă atenție echilibrării balanței dintre angajații tineri și seniori.

În ceea ce privește poziționarea Generației Z în raport cu identitatea organizațională, un studiu realizat de Gympass, cea mai mare platformă din lume dedicată stării de bine la nivel corporativ, arată că Generația Z își reevaluează relația cu munca și ar renunța la job dacă organizația nu s-ar concentra pe starea de bine a angajaților.

Un studiu realizat de IZI Data, în aprilie 2023, privind percepția populației asupra angajamentelor de sustenabilitate ale companiilor, arată că mai mult de 8 din 10 români consideră că sunt puține branduri care fac acțiuni concrete orientate spre comunitate. 

Deși organizațiile din România au început să înțeleagă nevoia din spatele preocupărilor de diversitate și incluziune DEIB (Diversity, Equity, Inclusion and Belonging), este nevoie ca strategia D&I să fie integrată în strategia de business, pentru a asigura schimbări benefice și de durată, conform Asociației Open Minds.