Italienii le spun barchetta (bărcuță) sau spyder. Englezii le numesc speedster. Și unii, și alții vorbesc despre o mașină fără plafon și parbriz. Însă nu vă gândiți la o mașină pentru vară, pe care să o conduci cu vântul în păr – în față, de fapt. Aceste vehicule, derivate din experiența căpătată de marii producători auto în competiții, sunt, de fapt, mașini de curse omologate pentru circulația pe drumurile publice. Confortul este sacrificat pe altarul performanței.
Aston Martin V12 Speedster
Construit de Q by Aston Martin, divizia de tuning a Casei, V12 Speedster este mai mult cart decât automobil, dar este probabil cel mai frumos cart de pe lumea asta. Șasiu din aluminiu, discuri de frână din carbon ceramic, suspensie independentă pe față și multi-link pe spate, cu arcuri elicoidale și amortizare adaptivă; motorul este excepționalul Aston V12 Twin Turbo de 5,2 litri, care dezvoltă 700 CP și un cuplu de 753 Nm, ghidați către puntea spate prin intermediul cutiei automate ZF cu 8 viteze cu diferențial cu alunecare limitată.
Speedster atinge 100 km/h în 3,5 secunde, iar viteza maximă este limitată la 300 km/h. Doar 88 exemplare vor fi produse, la un preț de 765.000 de lire sterine.
McLaren Elva
Cu 804 cai-putere furnizați de un V8 cu două turbine, Elva este cel mai puternic McLaren cu motor convențional. Pare ciudat să pui atâta putere într-un vehicul ușor (Elva cântărește 1.269 kg), dar avem de-a face cu o mașină care se simte ca acasă nu pe stradă, ci pe circuitele de curse. Inițial, McLaren voia să producă 399 de exemplare la prețul de 1.425.000 de lire sterline, dar, într-un final, se pare că vor fi construite doar 149.
Fiindcă vorbim despre o mașină care atinge o viteză maximă de peste 300 km/h, McLaren a pus pe Elva un sistem care protejează șoferul și pasagerul de vântul frontal la viteze mari. Denumit Active Air Management System (AAMS), acesta coboară un flaps masiv aflat în partea frontală, care dirijează jetul de aer prin capotă și îl elimină într-un unghi de 130 de grade, la 180 cm înălțime, peste zona habitaclului.
Ferrari Monza SP1/SP2
Spre deosebire de McLaren, când Ferrari a anunțat că va produce 499 de exemplare barchetta, le-a vândut repede pe toate, deși prețul este de aproximativ 1,6 milioane de euro. În plus, Ferrari a decis să dea doar câte una ca să ajungă la toți… colecționarii interesați, deși unii și-ar fi dorit o pereche – indicativele SP1 și SP2 se referă la numărul de locuri al modelului, unu sau două.
Ferrari are probabil cea mai multă experiență în ceea ce privește modelele barchetta, Monza fiind mașina cu care italienii participau la cursa de anduranță de la Le Mans la începutul anilor ’50. Monza SP1/SP2 este construită pe baza lui Ferrari 812 Superfast, cu care are în comun motorul V12 de 6,5 litri, dar în rest mașina este complet nouă, neavând în compoziție piese reciclate de la alte modele.
Monza dezvoltă cu 13 CP mai puțin decât 812 Superfast, adică 799, iar puterea este transmisă la puntea spate printr-o cutie cu dublu ambreiaj și șapte trepte. Viteza maximă este în preajma cifrei de 300 km/h.
Lamborghini Aventador J (2012)
Atracția principală a ediției din 2012 a Salonului Auto de la Geneva, Aventador J a fost un proiect dezvoltat în șase săptămâni. Pare greu de crezut că o supermașină extremă poate fi gata într-un timp atât de scurt, dar pentru Lamborghini a însemnat probabil ducerea dincolo de limită a unor parametri care anterior fuseseră exploatați doar la limită.
Cu un motor V12 de 700 CP și o viteză maximă de peste 300 km/h, Aventador J este Lamborghiniul cu cea mai mică gardă la sol și se conduce cu echipament special. Automobilul nu a fost o comandă primită de la un client, ci o solicitare din partea lui Stephan Winkelmann, CEO al Lamborghini în acea perioadă. „Ne-a cerut să facem ceva special pentru Geneva”, povestește designerul Filippo Perini, care a desenat mașina într-un weekend.
Chiar dacă pare un Aventador fără plafon, toate panourile caroseriei sunt complet noi, cu excepția barelor față și spate. Să nu uităm că, în cele șase săptămâni, mașina, deși este un exemplar unic, a fost inclusiv omologată pentru circulația pe drumurile publice… Și și-a găsit cumpărător încă din faza de proiect, deși prețul a fost de peste 2 milioane de euro.
Lamborghini SC20 (2020)
Opt ani mai târziu, Lamborghini aducea pe lume încă o supermașină nepământeană – de data aceasta o comandă specială –, modelul SC20. Dezvoltat de Lamborghini Squadra Corse, divizia de competiție a producătorului auto italian, SC20 este o barchetta pursânge destinată circuitelor de curse, dar care poate circula și pe șoselele obișnuite.
Caroseria sau monococa din fibră de carbon a fost prelucrată manual de inginerii departamentului de aerodinamică astfel încât rezistența la înaintare să fie cât mai mică și, în același timp, șoferul și pasagerul să se simtă confortabil chiar și la viteze mari. În partea frontală se regăsesc elemente din designul monoposturilor de Formula 1 – splitterul masiv, aripioarele și prizele de aer realizate prin printare 3D –, iar spatele este dominat de uriașa aripă din fibră de carbon, care are trei poziții, în funcție de forța de apăsare pe care o exercită – Low, Medium și High Load.
Carbonul este cuvântul de ordine și la interior – „scoicile” scaunelor, panoul de bord, panourile ușilor, consola centrală și volanul sunt toate confecționate din fibră de carbon, în timp ce mânerele ușilor sunt din aluminiu. Propulsia este asigurată de faimosul motor V12, care este vârful tehnologic al lui Lamborghini: 6,5 litri, 770 cai-putere la 8.500 rotații pe minut și un cuplu de 720 Nm.