FacebookTwitterLinkedIn

Fostă ‘capitală mondială’ a shopping-ului, Londra riscă acum să piardă teren masiv în fața rivalilor săi. 

În 2017 casele de bijuterii, magazinele de modă și de ceasuri de pe Bond Street erau foarte aglomerate, vizitate intens de turiști chinezi și din Golf – atât de intens, încât în metrou anunțurile stațiilor erau citite în limbile engleză, mandarină și arabă. 

The Telegraph spune că avioanele cu turiști care zburau acasă cu pungi pline cu trench-uri Burberry, genti Mulberry și parfumuri Christian Dior au adus un profit imens afacerilor britanice, generând o sumă impresionantă pentru trezoreria regatului.

Însă astăzi, la aproape șase ani distanță de la vârful freneziei shopping-ului londonez, cota de piață a Londrei în industria de lux globală se micșorează, iar turiștii înstăriți vizitează cu precădere alte orașe pentru cumpărături. 

Potrivit cifrelor oficiale, în primele nouă luni ale anului 2022, numărul estimat al vizitelor străine în capitala regatului britanic a fost de 10,5 milioane, cu 35% mai mic decât înainte de pandemie. 

În contrast cu această stare de lucruri din Marea Britanie, străzile comerciale și restaurantele din Paris și Milano au o explozie de turiști, care cheltuie imens pentru produse de lux și pentru fine-dining. Aceste două orașe europene rivale își extind rapid avansul față de Londra, pe zi ce trece.

În timp ce cheltuielile fără taxe ale vizitatorilor americani în Marea Britanie au revenit la 104% din nivelul pre-pandemic în primele trei luni ale acestui an, cifrele echivalente pentru Franța și Italia se situează la 313%, respectiv 243%, conform Global Blue

Vizitatorii din statele din Golf – Bahrein, Kuwait, Oman, Qatar, Arabia Saudită și Emiratele Arabe Unite – se îndreaptă acum către alte destinații. 

În 2022, cheltuielile acestor turiști în Marea Britanie au fost de 65% din  totalul cheltuit în 2019, comparativ cu 198% în Franța și 166% în Italia.

Care este motivul principal al acestei stări de fapt?

Potrivit The Telegraph, mari companii precum Burberry, Mulberry, Harrods și Selfridges acuză decizia Marii Britanii de a renunța la scutirea de TVA pentru vizitatorii străini, o decizie care, spun acestea, reprezintă o “taxă turistică”. 

TVA-ul este de 20%, însă în întreg teritoriul UE turiștii care vin din afara blocului pot să își revendice TVA-ul la cumpărături. Aceasta era valabil și în Marea Britanie până în ianuarie 2021, când Brexit a intrat în vigoare, iar miniștrii au renunțat la această măsură. 

Pe perioada scurtului său mandat de premier Liz Truss a încercat să readucă această facilitate în “mini-bugetul” ei nereușit, dar aceasta a fost anulată rapid când Jeremy Hunt a devenit cancelar în urma demisiei lui Truss. 

Această decizie a poziționat Londra ca singurul mare oraș european care nu oferă scutirea de taxă, ceea ce înseamnă că vizitatorii din America, China și din Golf vor primi o ofertă mai bună dacă își cumpără articolele de lux din Paris, de la Milano sau din alte destinații continentale. 

Suma implicată de scutirea de TVA nu este lipsită de importanță pentru turiști. Ca exemplu, cea mai scumpă geantă de mână de pe website-ul Mulberry are un preț de 2.295 de lire sterline, ceea ce înseamnă că o scutire de TVA ar putea economisi cumpărătorilor o sumă impresionantă de 459 de lire sterline. 

Pe lângă acest context economic nefavorabil turiștilor străini, presa internațională a avertizat în repetate rânduri că în Londra jafurile devin din ce în ce mai îndrăznețe. Un exemplu sunt așa-numiții “Rolex Rippers” – hoți care folosesc cuțite și arme pentru a fura cu violență ceasuri de lux de la victimele aflate pe străzile Londrei. Aceste vești alimentează și mai mult îngrijorarea turiștilor din străinătate cu privire la călătoriile la Londra.

Analiștii citați de The Telegraph spun că situația a pus Marea Britanie în dezavantaj serios. Furia față de această stare de fapt a explodat în această săptămână la ceea ce ar fi trebuit să fie o conferință a mediului de afaceri, care a avut un dialog cu reprezentanți ai guvernului – “Business Connect”.

În cadrul acestei conferințe Gerry Murphy, președintele Burberry, l-a provocat direct pe Rishi Sunak cu privire la politica guvernului în fața sutelor de executivi prezenți: “Este ironic că, în ziua în care am părăsit piața unică, decizia luată de dumneavoastră a făcut din Marea Britanie cea mai puțin atractivă destinație de shopping din Europa”.

“Marea Britanie are, de departe, cea mai slabă recuperare economică post-pandemie din lume. Exportăm activ afaceri ca urmare a acestei politici către competitorii noștri continentali. Aceasta este o greșeală spectaculoasă.” 

Sunak a spus că este dispus să asculte, dar a insistat că există “motive puternice” pentru această politică, în timp ce Hunt, care a fost și el prezent, a făcut referire la o analiză a trezoreriei care arată că restabilirea scutirii de taxă ar costa în total 2 miliarde de lire sterline pe an. 

Este dificil de justificat să se ofere turiștilor străini o sumă atât de mare – 10 miliarde de lire sterline în cinci ani – când cancelarul și prim-ministrul susțin că nu există destui bani nici măcar pentru a reduce impozitul pe venit, susține un oficial de la Whitehall. 

Cu toate acestea, multe dintre cele mai importante companii contestă puternic logica guvernului. Acestea se bazează pe un raport al Oxford Economics, care susține că trezoreria a fost mult prea pesimistă cu privire la beneficiile turismului pentru economia țării. 

Potrivit prognozelor Oxford, costul direct pentru bugetul public al restabilirii scutirii de TVA ar fi, de fapt, de 590 de milioane de lire sterline, cu 70% mai puțin decât ceea ce au prezis oficialii.