FacebookTwitterLinkedIn

Lumina albastră emisă de ecranele dispozitivelor digitale poate avea un impact negativ asupra ochilor noștri, deoarece poate cauza oboseală oculară și poate agrava simptomele de sindromul ochilor uscați. De asemenea, această lumină ne poate afecta starea de somn, deoarece poate perturba ritmul circadian al organismului.

Cum ne afectează lumina albastră a ecranelor

Pentru că se găsește la capătul spectrului de lumină vizibilă, lumina albastră are o lungime de undă mai mică decât cea roșie. Aproape o treime din lumina vizibilă este lumina albastră, iar cea mai mare sursă a acesteia este soarele. Practic, expunerea la lumina albastră provenită de la surse artificiale precum smartphone-uri, laptopuri, tablete și altă aparatură digitală este infimă. Sunt îngrijorătoare, însă, efectele expunerii pe termen lung la acest tip de lumină, în cazul persoanelor cu un job ce implică lucrul la calculator sau al celor care stau cu ochii prea aproape de ecrane. 

Ochiul uman nu poate bloca lumina albastră, aceasta trecând aproape în totalitate prin cornee si cristalin, ajungând la retină. Celulele retinei se pot deteriora în timp, ducând la boli oftalmologice precum degenerescența maculară. 

De asemenea, oamenii tind să clipească mai rar când privesc ecrane, iar acest lucru obosește ochiul, dă o senzație de uscăciune, cauzează vedere neclară și chiar dureri de cap. 

Cum protejăm ochii de lumina albastră

Este important să protejăm ochii de lumina albastră prin intermediul unor măsuri precum cele de mai jos:

  • Să reducem intensitatea luminoasă a ecranului. Aceasta poate ajuta la prevenirea oboselii ochilor și a durerilor de cap. Putem face acest lucru prin ajustarea setărilor ecranului sau prin utilizarea unui filtru de lumină albastră.
  • Păstrăm o distanță de cel puțin 50 de cm între ochi și ecranul calculatorului sau al dispozitivului mobil. Aceasta poate ajuta la reducerea tensiunii oculare.
  • Folosim ochii într-un mod echilibrat, rotind privirea de la ecran la obiectele din jur, la intervale regulate. Acest lucru poate ajuta la reducerea oboselii ochilor.
  • Iluminăm adecvat camera în care lucrăm. Lumina naturală este cea mai bună opțiune, dar dacă nu este disponibilă, folosim o sursă de lumină artificială care emite o lumină caldă, nu rece.
  • Luam pauze regulate în care să închidem ochii și să îi masăm ușor cu degetele. Acest lucru poate ajuta la relaxarea mușchilor oculari și la prevenirea oboselii ochilor.
  • Menținem o poziție confortabilă în timp ce lucrăm la calculator sau folosim alte dispozitive digitale. Ecranul trebuie sa fie poziționat la o distanță confortabilă de ochi, iar scaunul și masa trebuie să ne permită să menținem o postură corectă.
  • Folosim ochelari cu lentile speciale care filtrează lumina albastră. Aceștia pot ajuta la protejarea ochilor de lumina albastră în timp ce lucrăm la calculator sau utilizăm alte dispozitive digitale. Alegem o pereche de ochelari pentru calculator pentru bărbați sau femei de la furnizori de încredere, pentru a ne asigura că lentilele sunt de calitate și filtrează eficient lumina albastră. 
  • Evităm să folosim dispozitivele digitale înainte de culcare. Încercăm să le utilizăm cu cel puțin o oră înainte de a ne culca, pentru a da ochilor timp să se relaxeze si să se adapteze la schimbările de lumină.

Așadar, lumina albastră emisă de ecranele dispozitivelor digitale poate avea un impact negativ asupra ochilor. Este important să luăm măsuri pentru a proteja ochii de lumină albastră, precum ajustarea setărilor ecranului, utilizarea unui filtru de lumină albastră sau purtarea ochelarilor cu lentile speciale care filtrează lumina albastră, menținerea unei poziții confortabile în timp ce lucrăm la calculator sau folosim alte dispozitive digitale. De asemenea, nu trebuie neglijate pauzele regulate, acestea relaxează ochii și previn oboseala oculară.

Sursa: Health, Cultivating. “How Blue Light Affects Your Eyes, Sleep, and Health.” Health, 8 Mar. 2022, health.ucdavis.edu/blog/cultivating-health/blue-light-effects-on-your-eyes-sleep-and-health/2022/08.