Moda a fost întotdeauna o țintă majoră pentru diverse inovații: de la mașina de cusut până la e-commerce. Sectorul fashion este una dintre cele mai mari industrii din lume, care este estimată să depășească 3 trilioane de dolari la finalul acestei decade, potrivit analiștilor CB Insights.
Roboți care taie și cos materialele, algoritmi care prezic tendințele de stil până la vestimentația purtată în realitatea virtuală (VR) – reprezintă un spectru de inovații care arată, pe scurt, felul în care tehnologia automatizează, personalizează și grăbește schimbările în spațiul fashion.
Sesizând din timp această direcție, marile companii din domeniul modei se parteneriază cu firme care oferă tehnologii de ultimă generație, căutând activ start-up-uri cu cele mai noi idei și chiar înființându-și propriile lor divizii de tehnologie. Mai mult, impactul de mediu și cel social pe care îl au tendințele din modă aduce cu sine, imperativ, reexaminarea proceselor pe întreg circuitul furnizorilor și al partenerilor, astfel încât competitivitatea și avantajele distinctive ale fiecărei mărci sau companii să poată rămâne pentru cât mai mult timp.
Vom comenta în cele ce urmează noutățile și direcțiile în care merge designul de produs pe care tehnologia îl automatizează și îl augumentează semnificativ.
Inteligența artificială (AI) devine un adevărat partener de creație, fiindcă algoritmii acestei tehnologii generează tendințe după criterii estetice mai diverse decât le poate inventa omul (sau, cel puțin, într-un timp mai scurt). Încă din 2019, un „designer AI”, DeepVogue, s-a clasat pe locul al doilea în competiție și a câștigat „People’s Choice Award” la International Fashion Design Innovation din China. Sistemul respectiv, construit de compania de tehnologie Shenlan Technology, folosește tehnologia „deep learning” pentru a produce design-uri originale extrase din imagini, teme și diverse cuvinte-cheie indicate de către designerii umani.
La fel, compania de consultanță în design Synflux din Tokio iese pe piață la intervale foarte scurte cu design-uri inovatoare create după un concept numit Algorithmic Couture. Echipa companiei, formată din designeri și ingineri software, a creat un tool care customizează îmbrăcămintea urmând o serie de pași preciși.
Primul este scanarea 3D a corpului uman, iar apoi algoritmii analizează datele colectate în prealabil pentru a crea modele care să reducă la minimum pierderea de material. În ultimul pas designerii modelează aceste pattern-uri cu ajutorul CAD – computer-aided design – și produc modele care intră direct la cusut.
În acest moment încă mai este necesară munca semnificativă a R&D-urilor înainte ca mărcile să se bazeze exclusiv pe modele create de AI.
În 2018, Tommy Hilfiger a anunțat un parteneriat cu IBM și Fashion Institute of Technology. Proiectul „Reimagine Retail” a folosit experiența IBM în AI pentru a descifra în timp real tendințele din industria fashion, pentru a testa primele impresii ale clienților față de produsele Tommy Hilfiger și față de imaginile pe care urmau să le folosească în campanii, dar și pentru a retrezi posibile teme, siluete, culori și stiluri care au avut mare impact în decursul timpului și care sunt bine impregnate în memoria consumatorilor de modă.
Un astfel de exemplu nu mai este deloc unic în zilele noastre. Branduri consacrate de modă, precum Dior, Wolverine Worldwide, New Balance, profită din plin de ceea ce oferă noile tehnologii.
Iată cum tehnologia poate ajuta la automatizarea designului în industria fashion.