Cautare




, Contributor

antreprenor, trainer, coach și promoter al vieții echilibrate în România A dezvoltat LifeFit, un program unic pentru a produce schimbari in vietile liderilor din Romania, cu deschiderea portilor catr...

Opinii |
|

Cum luptă companiile din România cu deprivarea de somn a angajaților?

Ziua Mondială a Somnului este celebrată astăzi, 15 martie, de 12 ani consecutiv. Organizația Mondială a Sănătății a tras un semnal de alarmă, încă din anul 2008, atunci când a fost implementat conceptul World Sleep Day.
Simona-Nicolaescu-LifeFit-Coaching-Wellbeing-Psihoterapie-Somn

Anul acesta, sloganul evenimentului subliniază importanța somnului și în procesul de îmbătrânire, care de altfel este substanțial redus, în cazul persoanelor care se bucură de un somn odihnitor în fiecare noapte.

Conform studiului realizat de Dynamic HR, Stres Național , 68% dintre angajații români dorm mai puțin de 7-8 ore pe noapte, 98% dintre aceștia suferă de epuizare, iar 93% dintre ei se simt deprimați. În același timp, 74% dintre angajații români sunt sedentari, una dintre cauzele unui somn ineficient pentru organismul uman.

 

Cele 5 stadii ale somnului

  • Etapa 1 este cea mai ușoară etapă de somn. Frecvența EEG a creierului este puțin mai lentă decât în timpul perioadei de trezire. Există tonus muscular prezent în mușchii scheletici, iar respirația are loc la o rată obișnuită.
  • Etapa 2 este reprezentată de un somn mai profund. În timpul somnului din etapa 2, persoana adormită este mai puțin capabilă să se trezească.
  • Etapele 3 și 4 sunt stadii progresive ale somnului. Aceste stadii de somn sunt, de asemenea, denumite ca „somn adânc” sau somn delta. În timpul acestor etape, EEG prezintă o frecvență mult mai lentă, cu semnale de amplitudine ridicate (valuri delta). Un somn în aceste etape este adesea dificil de trezit. Unele studii au demonstrat că zgomotele foarte puternice, uneori peste 100 de decibeli, nu se vor trezi pe parcursul „somnului adânc”.
  • Etapa 5 sau somnul REM, este stadiul de somn asociat cu visele. Este foarte diferit fiziologic de celelalte etape ale somnului. EEG seamănă cu timpul de trezire. Cu toate acestea, mușchii scheletici sunt atonici sau fără mișcare. Respirația este neregulată, iar ritmul cardiac crește adesea.

 

Efectele deprivării de somn

Somnul joacă un rol esențial în gândire și învățare. Lipsa somnului dăunează acestor procese cognitive, în mai multe feluri. În primul rând, aceasta afectează atenția, vigilența, concentrarea, raționamentul și rezolvarea problemelor. Acest lucru face mai dificilă învățarea eficientă.

Tulburările de somn și lipsa cronică a somnului pot aduce numeroase probleme de sănătate: boli de inimă, infarct, insuficiență cardiacă, tensiune arterială crescută, accident vascular cerebral, diabet.

În studiul “Whitehall II”, cercetătorii britanici au analizat modul în care somnul a afectat mortalitatea a peste 10 000 de funcționari publici britanici în decurs de două decenii. Rezultatele, publicate în 2007, au arătat că cei care și-au redus somnul de la șapte la cinci ore aproape că și-au dublat riscul de deces din toate cauzele. În special, lipsa de somn a dublat riscul de deces din cauza bolilor cardiovasculare.

Reguli prețioase pentru angajații companiilor

Atunci când angajații sunt obosiți sau suferă de probleme de sănătate, acest lucru se reflectă și în productivitatea acestora sau chiar în cifra de afaceri a companiei. Iată 5 măsuri pe care fiecare manager le poate implementa cu colegii săi:

  1. Fără ședințe și prezentări la ora amiezii când corpul are o tendință genetică să doarmă. Starea de prezență este mult afectată.
  2. Dacă remarcați angajați irascibili, aflați dacă se odihnesc noaptea, dacă dorm cel puțin 7 ore și jumătate. În lipsa somnului, creierul nostru regresează spre un tipar primitiv de reacții necontrolate, iar atunci avem reacții emoționale inadecvate.
  3. Dacă aveți angajați șoferi sau orice alt tip de job care implică o atenție sporită pentru a preveni accidentările, pe lângă testarea nivelului alcoolemiei, ar trebui sa verificați și dacă au dormit suficient. Dacă șofați după ce ați dormit mai puțin de 4 ore, probabilitatea de a fi implicați într-un accident de mașină crește cu 11.5 ori. Accidentele rutiere cauzate de ațipit le depășesc pe cele sub influența alcoolului.
  4. Power nap. În urma unui studiu publicat în Nature Neuroscience, cercetătorii au testat subiecții asupra performanței acestora, pe parcursul unei zile de muncă. Performanța s-a redus odată cu fiecare test, însă participanții care au avut o pauză de 30 de minute de somn între teste și-au îmbunătățit vizibil performanțele.

O companie internațională din domeniul logisticii oferă un astfel de beneficiu angajaților săi, punând la dispoziția acestora săli dedicate somnului, chiar în timpul programului.

Printre companiile internaționale, ce implementează o astfel de politică, se mai numără Nike, Procter&Gamble, Cisco, Zappos, Google, Uber, PwC, Continental, British Airways.

  1. Organizarea unor evenimente speciale de informare și conștientizare a crescut cu aproximativ 15% în 2018. Companiile oferă cursuri specializate prin care participanții conștientizează beneficiile unui somn de calitate, și efectele adverse pe care le poate produce lipsa somnului, pe termen lung. Unul dintre cele mai apreciate workshop-uri ale noastre de wellbeing este chiar Sleep Better.

Iată un material, pe care l-am pregătit în format audio și care vă poate ajuta atunci când aveți o noapte mai agitată, în care nu vă puteți odihni.

 

 

 

Simona Nicolaescu

www.simonanicolaescu.ro

Psihoterapeut, coach și susținător al vieții echilibrate în România

-Simona Nicolaescu a dezvoltat LifeFit, un program unic pentru a produce schimbări profunde în viețile liderilor din România, cu deschiderea porților către propriul subconștient, trasarea unui plan clar pentru a-și atinge visurile, vitalitate fizică și psihică crescută.

-A inclus mare parte a învățăturilor extrase din diferitele experiențe ca antreprenor, lider, mamă și din diferite formări pe care le are: psihoterapie ericksoniană, hipnoză, coaching, silent retreat, terapie cranio-sacrală, mind power.

-Lucrează în sesiuni individuale cu managerii din România pentru a îi ajuta să ducă o viață mai echilibrată din punct de vedere emoțional, pentru a se bucura mai mult de viața pe care o au.

-Ține workshopuri pe teme precum: Sleep better, Stress Management, Mind focus, Tehnici de relaxare.

-Desemnată “Antreprenorul anului” în 2013, Simona Nicolaescu și-a dedicat ultimii 8 ani din cariera sa profesională susținerii și promovării vieții echilibrate, prin proiecte creative, adresate mediului de afaceri, derulate în premieră în România.

-Sub semnătura sa au luat naștere primul program de well-being pentru angajații companiilor, în anul 2010, și primul audio-book pentru diminuarea stresului, în anul 2014, intitulat “Tehnici de reducere a stresului”.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii