FacebookTwitterLinkedIn

Cel mai mare proprietar și dezvoltator de parcuri logistice din țară, CTP, continuă planurile de extindere, mizând pe livrarea a încă 430.000 mp următorii ani, în proiecte aflate în diferite stadii de dezvoltare. Potrivit Anei Dumitrache, Country Head CTP România, extinderea este una organică, clienții existenți legându-și traseul de dezvoltare în funcție de prezența și amplasamentul parcurilor logistice ale companiei, în București și în alte orașe din țară.

CTP a încheiat anul cu un portofoliu de 2.380.000 mp, din care 600.000 mp au fost închirieri semnate anul trecut, iar din acestea, în jur de 500.000 mp au venit de la clienți noi. 

Două dintre cele mai notabile tranzacții au fost realizate cu retaileri polonezi: Pepco și LPP. Astfel, în octombrie anul trecut, compania anunța că Pepco va beneficia de un spațiu de 50.000 mp în cadrul CTP Bucharest West. Lucrurile s-au mișcat rapid, așa că spațiul este, în prezent, “pe punctul de a deveni operațional”. Iar recent, compania anunța o altă mare tranzacție de închiriere (65.000 mp), tot în cadrul CTPark Bucharest West, cu retailerul de fashion din Polonia LPP. Mai mult, acesta va avea aici centrul său logistic regional, de unde va alimenta cu marfă și piețele din Bulgaria, Ungaria, Croația, Macedonia de Nord, Serbia și Grecia.

“Avem un pipeline sănătos și avem parteneri care își măresc unitățile de producție. Avem cca 430.000 mp în diferite stadii de dezvoltare, de la planșetă, la aproape gata de livrare”, a punctat Ana Dumitrache în cadrul unei întâlniri cu presa. Ea a declarat că portofoliul companiei este unul extrem de diversificat și că nu există o expunere pe un anumit segment. Astfel, în cadrul parcurilor CTP operează retaileri de food & beverages precum Profi sau Sezamo, logisticieni internaționali precum Maersk, firme de curierat cum este Cargus, dar și companii producătoare, dintre care cea mai recentă tranzacție este cea din Brașov, cu Diehl Controls, firmă germană de high tech. Dumitrache spune că vor urma și alte tranzacții cu firme din zona de producție, inclusiv din automotive, fără însă a da nume.  

Șefa CTP a mai precizat că gradul de ocupare a fost, la finalul anului trecut, de 93% la nivelul centrelor logistice din România, peste așteptări, având în vedere dimensiunile portofoliului și creșterea din 2022. 

Și Andrei Koszti, Regional Commercial Manager la CTP, a declarat că sunt planuri pentru câteva locații noi, inclusiv pentru logistică mare. “Am început să contăm în această regiune și să prindem teren în fața țărilor vecine”, a spus Koszti, făcând referire la stocurile de spații industriale din țări precum Polonia și Cehia, mult peste cele din România.

În acest sens, în 2022 au început să apară câteva semnale ale unor facilități de producție care s-au relocat în România, precum germanii Diehl Controls de la Brașov, dar și producătorul de anvelope Nokian, care s-a relocat din Rusia ca urmare a războiului cu Ucraina, alegând Oradea pentru a investi în jur de 650 milioane de euro într-o fabrică nouă. 

În ceea ce privește planurile de achiziție, reprezentanții CTP au precizat că sunt permanent în căutare de noi oportunități, dar că se uităm cu predilecție în zona parcurilor pe care le dețin deja, pentru a nu-și împrăștia portofoliul “în clădiri izolate”. 

O altă direcție importantă vizează investițiile în eficientizarea energetică, iar din această perspectivă compania și-a propus să ajungă să acopere 60-70% din consumul de energie ca rezultat al utilizării propriilor panouri solare. Totodată, potrivit Anei Dumitrache, standardul la care construiește compania le oferă chiriașilor beneficii majore în acest sens, gradul de izolare al clădirilor fiind net superior ofertei existente în acest moment pe piață. 

Cel mai mare parc al grupului este CTPark Bucharest West, care este și cel mai mare parc logistic din țară, în timp ce CTPark Bucharest este “cel mai mare proiect de last mile al Bucureștiului”. Amplasat imediat la ieșirea spre Pitești, aici s-au dezvoltat unități mai mici, și există în prezent în pipeline “două clădiri de 13.000 și 15.000 mp, împărțite în spații mai mici”, după cum afirmă Ana Dumitrache. Ea punctează că și CTPark Bucharest Nord este tot un proiect last mile în plină dezvoltare, la fel este și CTPark Chitila, 100% închiriat, precum și CTPark Bucharest South, unde sunt în construcție 15.000 mp. “Pentru proiectul din sudul Bucureștiului am livrat 15.000 mp anul trecut, iar în curând vom livra alți 15.000 mp, pentru care suntem în discuții avansate de negociere.” (A.D.)

La nivel regional, proiectul din Oradea, Cargo Terminal, este închiriat în proporție de 75%, iar în Timișoara “gradul de închiriere este foarte mare”, potrivit reprezentanților CTP. Acolo, în luna martie va începe construcția unei noi clădiri de 30.000 mp. 

În anul care a trecut, compania și-a continuat procesul de expansiune, prin mărirea suprafețelor deținute cu cca 15%. Tot anul trecut a fost înregistrată clădirea cu numărul 100 din portofoliu.